fredag den 30. december 2011

Bog anmeldelse - Vampire Academy serien

Jeg har nu gennem de sidste par uger fået læst hele Vampire Academy serien. Den består af 6 bøger: 1. Vampire Acadamy 2. Frostbite 3. Shadow Kiss 4. Blood Promise 5. Spirit Bound 6. Last Sacrifice.

Der er to racer af vampyrer der lever iblandt menneskene her på jorden. Den ene er Moroi der er de levende vampyrer der betvinger elementernes magi (Jord, vand, ild og luft). Den anden er Strigoi, de er hverken døde eller levende og lever af, at fortære de uskyldige. Hovedpersonen Rose Hathaway er halv vampyr halv menneske - også kaldet Dhampir. Hun træner for, blive vogter for hendes bedste veninde Lissa, som er moroi-prinsesse. Rose har hele livet fået af vide, at Moroi'erne kommer først hun skal være villig til, at ofre sit eget liv for at beskytte dem. Men det hele bliver en smule indviklet og faren lurer da hun får et romantisk forhold til sin træner på St. Vladimir akademiet.

Jeg var en smule skeptisk til, at starte med da jeg ikke har fundet andre vampyrbøger særlig tiltalende, Twilight var en slem skuffelse på bog (hvert fald den danske version) og Vampire Diaries endnu værre. Men denne serie er noget helt andet, den appelere til et mere modent publikum og karakterende har flere facetter og personlighed end henholdsvis Twilight og Vampire Diaries. Derudover synes jeg, at det for en gang skyld var rart med en kvindelig hovedperson der har ben i næsen og kan tage beslutninger og aktion på egen hånd. Jeg har været meget træt af kvindelige hovedpersoner der ikke laver andet end at sidde på sin flade og sukke over, hvor uretfærdigt det hele er, hvorimod det er hos de mandlige karakterer man ser aktion, handlekraftighed og en personlighed der spænder over flere perspektiver. Det er i sandhed dejligt befriende at det ikke er sådan i dette tilfælde og en af de grunde til, at jeg elsker Vampire Academy serien. Jeg overvejede at lave en anmeldelse af alle bøgerne, hver især men gad på den anden side ikke anmelde dem hvis jeg ikke fandt hele serien tiltalende. Så dette er faktisk ikke så meget en anmeldelse, men mere en anbefaling. Hvis du som mig er i 20'erne og godt kan lide en god bog og måske har en særlig forkærlighed for fantasy genren vil jeg garantere du vil kunne lide VA serien. Hver roman er spændende og man sidder på kanten af stolen for, at finde ud af hvordan det vil gå Rose og de andre på akademiet. Hver bog sluttede med en sindssyg cliffhanger og jeg kunne slet ikke slippe universet, måtte bare læse videre og se om det hele endte godt. Fra min side er VA virkelig anbefalelsesværdig og det kan ikke gå for hurtigt før du giver dig i kast med dem.
p.s. Hvis bare der var en Dimitri ude i den virkelige verden ville det hele være langt bedre ;) åh suk ja.

The verdict: Do read it.

Info: De 3 første bind af serien er oversat til dansk, men ikke de sidste 3. Jeg vil dog sige, at alle der behersker engelsk bare nogenlunde sagtens vil kunne læse de sidste på org. sprog.