tirsdag den 31. januar 2012

My Week With Marilyn




Jeg var som sagt inde og se My Week With Marilyn i Søndags sammen med en rigtig god veninde. Jeg havde glædet mig meget til, at se denne film da jeg tidligere har været sindssyg stor Marilyn Monroe fan og læst op til flere forskellige biografier og porttrætter af den fascinerende kvinde. På baggrund af dette var jeg også en smule 'nervøs' for, at gå ind og se den da jeg var bange for, at være for kritisk eller sætte baren for højt da jeg netop har en masse viden og set samt læst en masse om hende. Men jeg må sige, at filmen var ganske god og underholdene! Den tager udgangspunkt i den unge Colin Clarks fortælling om hans uge på filmsettet af The Prince and The Showgirl, hvor han arbejder som tredje assistent for den daværende legendariske skuespiller og producer Sir Laurence Olivier. Det viser sig, at filmens optagelserne er fyldt med kaos og forsinkelser da Marilyn Monroe allerede der er begyndt på sin deroute fyldt med alkohol og piller for, at kunne komme igennem en hverdag præget af angst, paranoia og følelsen af altid og være utilstrækkelig. Da Marilyns utilregnelig opførsel sætter produktionsplanen under kraftigt pres bliver Colin Clark bedt om, at holde et ekstra øje med Marilyn og i takt med, at de kommer tættere på hinanden udvikler deres forhold sig til en envejs forelskelse for Colins vedkommende.
Jeg synes filmen har nogle gode punkter, den går tildels bag facaden på Marilyn Monroes liv, men skildrer i højeste grad Colin Clarks drøm, ønske og ungdomsforelskelse i ikonet Marilyn Monroe.
Derdover synes jeg Michelle Williams klarede opgaven som Marilyn på fin vis, det må uden tvivl være yderst angstprovokerende, at skulle tage rollen som verdens største sexsymbol og ikonet over dem alle og prøve, at gøre en brøkdel af, hvad Marilyn Monroe gjorde så godt. Der var tidspunkter, hvor jeg synes Michelle Williams lignede en rigtig flot kopi (mest på de sort/hvide stilbilleder ved rulleteksterne)og hun havde da også fået lært Marilyns dovne stemmeførsel samt de bløde bevægelser i hendes hofter, men når alt dette er sagt så er der altså ingen der kan gøre Marilyn Monroe kunsten efter! Hun var en ener og jeg tror ikke der nogensinde vil komme nogen der kan gøre, hvad hun gjorde. - Men det skal ikke forhindre jer i, at gå ind og se filmen. Den er faktisk rigtig god! ;)

3 kommentarer:

  1. Arj, det er sådan en god film! og synes virkelig den afspejlede Colin's fortælling og Marilyn's utilregnelige opførsel rigtig godt :) - Ved godt jeg ikke er den samme ekspert som dig ;) men helt sikkert en film der skal ses af andre også!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også den var rigtig god! :D Jeg gik straks hjem for, at kigge i alle mine bøger med hende efter filmen ;)

      Slet
  2. Overhovedet ikke, alle er velkomne, bare de har en blog og kan lide bøger. :)

    SvarSlet