lørdag den 11. februar 2012

Audrey Niffenegger - Den tidsrejsendes kvinde

"Henry er bibliotekar og født med en genetisk sygdom (kronolepsi), der gør, at han falder ud af tiden, når han bliver stresset. Så dukker han op et andet sted i en anden tid uden at vide, hvornår han kan vende tilbage til sin nutid. Under en af sine rejser møder han sin fremtidige kones 6-årige jeg, og det bliver starten på en fin kærlighedshistorie, der er mere kompleks end som så. For Henry har en viden om fremtiden, men ingen muligheder for at ændre på den. Den 6-årige Clare bliver hurtig glad for Henry, som giver hende et skema over de datoer, hvor han dukker op og besøger hende. Hun venter med større og større længsel på besøgene, og da hun fylder 18 år, er hun forelsket og klar til Henry, men der skal gå hele to år før de ses igen og Henry kan ikke give nogle beskrivelser eller tips til, hvordan Clare skal finde ham igen når hun er blevet 20 år. Spørgsmålet er om de når, at finde hinanden i nutiden eller går der noget galt på en af Henrys mange tidsrejser?"


Jeg har endelig fået mig taget sammen til, at læse Den Tidsrejsendes Kvinde færdig! Det tog en rum tid da den i starten overhovedet ikke fangede mig, jeg synes den var langtrukken og kedsommelig. Jeg gav dog mig selv et ekstra spark bagi og bestemte mig for, at fuldføre bogen da jeg ikke er typen der kan ligge noget påbegyndt på hylden. Derdover havde jeg også fået anbefalet bogen af mange og tænkte, at den da ikke kunne være helt skidt så. Jeg vil dog sige, at bogen på ingen måde tiltalte mig i ligeså høj grad som det tilsyneladende er tilfældet af, hvad andre mener om den. Jeg synes virkelig, at den første 3.del af bogen var dødens pølse at komme igennem, men jo længere tid jeg læste desto mere gik det op for mig, at det her er en af de bøger, hvor man skal kaste al fornuft ud af vinduet og bare 'go with the flow', altså man skal læse bogen på dens præmisser. Det tog mig noget tid før jeg bare fulgte bogen og dens historie, jeg blev hele tiden irriteret over det urealistiske i, at en 13 årige pige taler om determinisme, kaos og Guds eksistens. På det punkt modarbejdede enten jeg eller bogen hinanden og der gik altså et stykke tid før jeg gav mig helt hen til historien og plottet. 


Derudover skal det lige siges, at jeg fandt en af hovedpersonerne, nærmere bestemt Clare, meget usympatisk når hun bliver fremstillet som voksen og det var udelukkende min sympati for Henry der gav mig lyst til, at fortsætte med bogen. Jeg vil dog sige, at da først jeg var kommet godt og vel 2/3 ind i bogen så var jeg fanget og blev nødt til, at have slutningen med og helt forfærdelig synes jeg ikke bogen var for jeg fandt da mig selv siddende med en lille tåre på kinden da jeg havde vendt sidste side. På trods af denne blandende anmeldelse synes jeg sagtens du kan samle bogen op og give dig i kast med den - bare husk, at de første 100 side godt kan være lidt tunge, men giv den en chance :)


5 kommentarer:

  1. ih, jeg er simpelthen så vild med din blog! fed blandig af holdninger, anmeldelser og hverdagspladder. keep it comming :D desuden skriver du skidegodt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange gange tak for rosen! :) Det betyder rigtigt meget, at få af vide, at man gør det godt - jeg er jo stadig ved, at finde min stil mht. bloggen, både indhold og skrivemæssigt.
      Men det er faktisk første gang jeg får af vide, at jeg skriver godt ;) Men mange tak! :))

      Slet
    2. Det var da så lidt. En gang skal jo som bekendt være den første ;)

      Slet
  2. Jeg er ny læser af din blog og jeg er helt vild med den - især dine boganmeldelser! Så dette her er altså på ingen måde kritik, men jeg synes bare at oversættelsen af titlen er udmærket, den hedder jo netop 'Den tidsrejsendeS kvinde' og ikke ' Den tidsrejsende kvinde'...

    Bortset fra det synes jeg også at du skriver super godt og på trods af en blandet anmeldelse har du virkelig givet mig lyst til at læse bogen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlie. Super godt set! Det lille ekstra s havde fuldstændig undsluppet mit øje - nu giver det jo meget bedre mening! he he.

      Mange tak for rosen, det er altid dejligt! Mht. bogen så synes jeg også sagtens du kan læse den for det er faktisk en meget god roman der har masser, at byde på :)

      Slet