fredag den 9. marts 2012

De Faldne Engles By - Cassandra Clare (The Mortal Instruments 4)


"Krigen er forbi, og 16-årige Clary Fray er tilbage i New York fuld af begejstring over alle de muligheder, der venter hende. Hun er i lære som Skyggejæger og træner sig i at bruge sin særlige kraft. Hendes mor skal giftes med sit livs kærlighed. De underjordisk og Skyggejægerne har omsider sluttet fred. Og – vigtigst af alt – hun kan endelig kalde Jace sin kæreste. Men alting har sin pris." 

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg var meget i tvivl om jeg skulle lave en anmeldelse af denne bog da jeg jo ikke har anmeldt de 3 forrige herinde. Jeg har dog besluttet mig for, at gøre som da jeg 'anmeldte' Vampire Academy serien og give en hurtig/overfladisk gennemgang af serien indtil videre (der er udkommet 4 bøger af en serie på 6). 
Da jeg gik igang med The Mortal Instruments serien var jeg ved positivt mod da jeg stort set kun havde hørt godt om den, desværre faldt den ikke helt i ligeså god jord hos mig. Jeg synes handlingen og karaktererne var en smule flade. Jeg savnede mere spil mellem de forskellige personer og, at vi blev taget med under overfladen hos hver især - det er især vigtigt når bøgerne er inddelt i kapitler, hvor fortæller synsvinklen skifter mellem de forskellige karakterer, så kan det hurtigt blive en hurtigt omgang af Clary's (Hovedpersonen) tanker, hvorefter det skifter til en hurtig oversigt af Jace's tanker osv. osv. Dog vil jeg ikke sige, at bøgerne er direkte dårlige eller ulæselig for jeg blev jo selv ved med, at læse videre og låne de andre bøger i serien, men hovedordet i denne sætning er netop låne, for jeg havde ikke lyst til, at gå ud og betale for hver enkelte bog. 

Alligevel vil jeg gerne opfordre folk til, at læse denne serie da den faktisk er bedre end så meget andet der er i samme genre. Man kan roligt sige, at mit forhold til disse bøger er en pose blandede bolcher. Der var gange, hvor jeg nød, at læse historien og andre, hvor jeg synes det hele blev for overfladisk og langtrukkent. Det er især det sidste der irriterede mig, ligemeget hvordan handlingen skred fremad vidste jeg hele tiden, hvordan det ville ende. Jeg vidste, at der oprindeligt var tiltænkt, at serien skulle bestå af tre bøger: City of Bones, City of Ashes og City of Glass. Og bøgerne fulgte opskriften på en trilogi lidt for nøje efter min mening, jeg vil ikke præcisere nærmere da jeg derpå ville kunne afsløre spoilers og vigtige handlingsforløb. 

Jeg ved udemærket, at dette er blevet et lidt mærkeligt review af serien, men jeg føler, at jeg bliver nødt til, at udtrykke mine blandede følelser for serien, men det skal samtidigt ikke lyde negativt for jeg vil stadig anbefale jer, at læse serien - i skal bare ikke sætte jeres forventninger så høje som jeg gjorde, så er der chance for, at I bliver skuffet. (Men det er der jo altid når man sætter forventninger til noget.)

Hvis I ikke har læst City of Fallen Angels er der risiko for spoilers, hvis i fortsætter med, at læse.

Nu til min mening om fjerde bog i serien, nemlig City of Fallen Angels. Jeg var rent faktisk spændt på, at se hvordan Cassandra Clare ville fortsætte serien da tredje bog har en næsten perfekt afslutning på hele historien og handlingen, men jeg blev faktisk positivt overrasket. Jeg var glad for, at hun valgte, at samle op på en masse spørgsmål, som jeg personligt sad tilbage med. Var jeg fx. den eneste der synes det var mærkeligt, at Sebastians krop pludselig forsvandt? At det ville være underligt, hvis der ikke skete en opfølgning på Simons forbandelse med The Mark of Cain? Det var nogle vigtige faktorer og jeg ville synes det var mærkeligt, hvis de ikke blev forklaret eller uddybet i en efterfølger. Og sørme om de ikke gjorde.. Med hensyn til Sebastian synes jeg, at hans historie tog en forventet drejning - man vidste jo godt, at det ikke ville være ovre med ham i City of Glass så der var ikke de store overraskelser dér. Derimod blev jeg rigtig glad for, at få noget mere af Simon i dette fjerde bind. Jeg synes helt klart, at han har været en spændende karakter fra begyndelsen af og jeg synes kun det er fedt, at han får mere spilleplads i denne historie og forhåbentligt også i de næste bøger. 

City of Fallen Angels efterlod mig med en følelse af, at være bedre underholdt end de tre forgængere og med sådan en slutning der bare emmer af ordet cliffhanger bliver jeg nok nødt til, at læse videre hvad der kommer til, at ske. Så er spørgsmålet bare om jeg skal bide i det sure æble og købe 5. bog når den udkommer eller vente det ekstra tid det tager for bibliotekerne, at bestille dem hjem. Nu må vi se..

10 kommentarer:

  1. Enig. Han er i hvert fald ikke den typiske stjerne, men åååårh, han er sød! <3 Det er også lidt det, jeg så godt kan lide ved ham :)

    SvarSlet
  2. Hvis du mener tv-serien i forhold til bøgerne, så er den fantastisk! Jeg vil vove at påstå, at jeg faktisk elsker tv-serien en lille smule mere end bøgerne, fordi den bare boomer med spænding. Nu har jeg kun læst den første bog i serien, men jeg synes, at de følges rimelig godt ad. Har skrevet en længere anmeldelse, hvor jeg sammenligner de to, hvis du er interesseret: http://merryreading.blogspot.com/2011/10/george-r-r-martin-game-of-thrones.html

    Anyways, så er boksen købt på amazon.co.uk. ;)

    SvarSlet
  3. Nej, jeg det vil næppe være den første bog, som jeg ville komme i tanke om. Det er en meget usædvanligbog, både på godt og ondt.

    SvarSlet
  4. Der kan du selv se. :b Altså, det er en udmærket bog, selvom jeg kun gav den to stjerner på goodreads.com. Den har rigtig meget at give læseren, specielt hvis man holder af at spekulere abstrakt.

    Selvom jeg se serien før jeg læste bogen, synes jeg bestemt ikke, at jeg blev snydt. Bogen har selvfølgelig meget mere at byde på, så du har noget at glæde dig til.

    SvarSlet
  5. jeg har slet ikke hørt om den. jeg må skaffe mig den!! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ikke hørt om serien eller, at der er kommet en 4? :)

      Slet
  6. Har jeg det? Jamen så er det jo ikke helt ved siden af! Jeg tror måske det var bog tre jeg gav to stjerner så, også selvom den var god. Jeg synes erien er god, og bestemt værd at se.

    Jeg tror bare jeg søgte på filmen, og så fandt jeg en side, hvor jeg kunne se den. Det er ikke en serie, men en af de ældre film.

    SvarSlet
  7. Personligt kunne jeg rigtig godt lide første bog, men så synes jeg det begyndte at gå ned ad bakke. Tredje bog kedede mig, fordi jeg regnede hele plottet ud, selvom jeg ikke en gang var halvvejs.
    Jeg sagde egentlig til mig selv, at jeg ikke ville læse 4'eren, fordi jeg nærmest var sikker på, at den bare ville være Clary som klagede over hvordan hende og Jaces forhold ikke fungerede. Men nu når du siger den er god, så burde jeg måske tjekke den ud, hm? : D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja altså jeg er heller ikke over begejstret for bøgerne, men mere sådan en lunken fornemelse omkring dem.
      Jeg synes du skulle låne 4. bog på dit lokale bibliotek og så se om det er noget du gider :) Personligt har jeg bare rigtig svært ved, at stoppe med en serie når jeg er begyndt på en ;)

      Slet
  8. Jeg elsker bøgerne så meget og glæder mig til at de filmen: City of bones

    SvarSlet