torsdag den 1. marts 2012

Shakespeares Hemmelighed - Jennifer Lee Carrell



"Kate Stanley, tidligere universitetsprofessor og Shakespeareekspert, nu teaterinstruktør, opsøges af sin tidligere mentor, professor Rosalind (Roz) Howard. Roz har brug for Kates hjælp, da hun har opdaget noget STORT, men hun når ikke at indvie Kate i detaljerne før hun findes myrdet. Dog har hun efterladt Kate en broche og en masse kringlede spor. Og så går den vilde skattejagt på Shakespeares hemmelighed, der involverer et forsvundet manuskript samt intriger, svig og bedrag i rå mængder. Kate får hjælp fra sin ven Sir Henry, en excentrisk rigmand samt Roz’s nevø Ben. Og selvfølgelig jages hun af en emsig politimand samt en psykopatisk morder."

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg nogle gange køber bøger på baggrund af deres cover og dette var en af dem. jeg faldt for dens flotte forside med den glimtende guldskrift - ja man er vel pige.. Derudover tiltalte plottet mig meget da jeg siden engelsk undervisningen i gymnasiet har fundet hele myten omkring Shakespeare meget fascinerende, hvem var han? var det virkelig den unge mand af folket fra Stratford der skrev nogle af verdens bedste og smukkeste skuespil og sonetter? Gåden om Shakespeare lever og ikke kun i Jennifer Lee Carrells roman, men også virkeligheden. Der er nogle der ikke tror, at Shakespeare står bag værkerne men derimod vil kode stykkerne til statsmanden Francis Bacon eller Jarlen af Oxford. Disse konspirationsteorier, om man vil, går igen i romanen og det var faktisk det der fik mig til, at fortsætte med bogen. Jeg blev meget optaget af alle beviserne på, at det ikke var Shakespeare der havde skrevet stykkerne ikke fordi jeg sidder og leder efter konspirationsteorier over alt hvor jeg går, men mere fordi beviserne på nogle af de andre kandidater til Shakespeares værker rent faktisk er troværdige og endnu mere fordi fakta er så små omkring Shakespeares liv og vi ved ikke med sikkerhed, hvordan en gennemsnitlig mand fra Stratford kunne have så meget indsigt og lærdom som nogle fra hoffet eller andre adelige, hvordan opnåede han viden indenfor kunst, kultur, lyrik og fremmede verdenslande når han blot var en gemen mand af folket? Dette er nogle af de spørgsmål der bliver taget op i bogen og det fungere rigtigt godt da det stemmer overens med virkeligheden - selvfølgelig er der også nogle afvigelser som forfatteren har måtte opfinde for, at få bogen til at hænge sammen og skabe spænding samt action. Men i det hele er der virkelig mange aspekter fra virkeligheden der er troværdige i bogen.

En af de andre ting jeg fandt meget interessant var de små kapitler der ledte en tilbage i tiden til 1600-tallet, hvor man oplevede et trekantsdrama mellem Shakespeare, en mørkhåret kvinde og en ung yngling. Den historie ville jeg gerne have set blev uddybet og forklaret nærmere istedet for, at blive kastet tilbage til nutiden igen. jeg sad b.la. med en masse uforklarede spørgsmål omkring deres forhold og fandt aldrig ud af, hvorvidt Shakespeare havde noget kørened mellem den mørkhårde pige og den unge yngling (som er en lyshåret dreng) eller, hvordan det hele hang sammen.

Jeg har læst nogle anmeldelser af bogen, hvor folk rakker ned på bogen af den årsag, at den ikke er ligeså god som Da Vinci Mysteriet - det synes jeg er synd da jeg mener, at man aldrig skal sammenligne eller opveje to bøger mod hinanden bare fordi de deler genremæssige træk. jeg skal så også lige nævne, at jeg ikke har læst Da Vinci Mysteriet så jeg har heller ikke noget, at holde den op mod. Jeg synes dog, at bogen var en fornøjelig læseoplevelser med få steder, hvor det haltede en smule, men det blev i følge min mening opvejet af forfatterens evne til, at inddrage historiske korrekte elementer. Hvis man begiver sig i kast med bogen vil jeg foreslå, at lave noget research omkring Shakespeare, hvis man aldrig har arbejdet eller læst om ham før, ellers kan der måske godt forekomme en anelse mange akademiske betragtninger til, at man synes det er helt sjovt. Men alt i alt en god læseoplevelse for fornøjelsens skyld.


4 kommentarer:

  1. Nu kan der jo sidde nogen derude, som måske ikke er så gamle ;) Man ved jo aldrig.

    SvarSlet
  2. Har faktisk ikke fået den læst endnu - flovt!

    SvarSlet
  3. Tak skal du have. :) Jeg ved godt, jeg skifter design alt for tit. :P Men jeg tror, at det her er kommet for at blive! Det andet havde jeg alligevel haft oppe flere gange end det burde have været i løbet af bloggens tid. :)

    Haha, ja... det er lige dét. Jeg ville rigtig gerne skrive flere boganmeldelser. Men det står bare så stille på dén front i øjeblikket. Det er ret irriterende faktisk, for jeg savner det. Men min koncentrationsevne har bare røget sig en tur efter jeg startede i gymnasiet, tror jeg...

    Det var faktisk nogle ret gode forslag - tak skal du have! Jeg vil tænke over det. Måske jeg burde lave mig en liste over mulige emner og selv brainstorme lidt. :)

    SvarSlet
  4. Åh, jeg kan ikke Fordrage ingefær. Jeg har endnu ikke set det som ingrediens i noget, hvor det ikke fjernede al anden smag. :s

    Men jeg håber på snart at være frisk igen. Skal bare slappe af i weekenden og forsøge at svede bakterierne ud. ;)

    SvarSlet