torsdag den 26. april 2012

Den her går ud til alle jer med briller




Raske Penge med nummeret Intelligent hørte jeg forleden dag i radioen og selvom rap normalt slet ikke er min boldgade så fangede teksten mig med det samme. Jeg synes den rammer nutidens ungdom og sociale normer fuldkommen hovedet på sømmet og den tager virkelig et alvorligt emne op til debat. Det er befriende, at hører en sang hvor emnet ikke nødvendigvis er damer, penge og 'swag', men derimod mobning på baggrund af intelligens. Jeg er virkelig ærgelig over, at det i vores samfund bliver vægtet højere, at være populær fordi man har det rigtige udseende og det rigtige tøj det er jo i grunden helt uacceptabelt. Gør jer lige selv den tjeneste og lyt til nummeret - det er virkelig et godt tekstunivers. 

// Så jeg siger til ungdommen: 
Henne i skolen lærer i at være dumme sammen. 
Dem der går og er for kloge, de blir' ensomme. 
I andre lande er den nørdede dame shaman for hele stammen. 
Men sådan er det ikke her omkring. 
Lystavlen giver ikke point i den forstand. //




Den sidste sang jeg vil præsentere jer for er Tomgang af Shaka Loveless. Den har været spillet en del i radioen på det sidste, men jeg synes stadig den er mega fed. Og så har den pæne Cyron Melville som skuespiller - haps haps. Jeg elsker dens reggae toner og teksten er også super fed - og se lige videoen så giver den mere mening :) 

Har i nogle sange i hører på repeat her for tiden?

7 kommentarer:

  1. Jeg har faktisk lidt svært ved at tage Intelligent seriøst.. i starten troede jeg det var en "for sjov" sang, som egentlig bare gjorde lidt grin med et hele, og prøvede at finde et nyt emne at synge om, men egentlig ikke for at stille fokus på problemet som sådan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæhæ.
      Jeg har faktisk slet ikke svært ved, at tage den seriøst. Jeg synes emnet er seriøst, men bliver behandlet på en måde så sangen stadig er værd, at lytte til istedet for at gøre det til en kampagnesang med løftet pegefinger.
      Synes den kombinere emnet med en vis portion humor :) Det kan jeg godt lide.

      Slet
  2. Ja, 17 timer er dælmne noget af en strækning. O_o Men jeg tror det nok skal gå. Bog, musik, computer, så underholder jeg forhåbentlig mig selv fint. Og jeg skal sidde ved vinduet. :)

    SvarSlet
  3. Kan rigtig godt lide den sang Intelligent! :).. som du selv siger, så tager den fat i et emne, som er super aktuelt i dagens Danmark og dets skoler. Den kom ikke et sekund for tidligt.

    - Ellen, http://eventsofellen.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen. :)
      Synes du har helt ret - og så er melodien også god! ;)

      Slet
  4. Nej, hvor er det dog dejligt høre fra en der ved præcis, hvad jeg taler om! For gud, hvor jeg er dog træt af at folk automatisk tror, at jeg lider af et eller andet. Lad dog være med at antage alt muligt uden at I overhovedet ved noget om mig.
    Ja, lige præcis. Man får også gerne den dér med på vejen, hvis man gud-forbyde-det bliver taget i at spise kage eller noget i den dur: "Nååh, er du sikker på, at din vægt kan tage det...?" Og så lige et smil og et glimt i øjet. Nej, men gud ved, om din vægt kan...?

    Jeg vil da håbe, at det går mig på samme måde så! Har altid været meget spinkel, men jeg behøver bare at kigge på min far, og så er der ikke så megen tvivl om, hvor det stammer fra. ;)

    SvarSlet
  5. Nej, det er nu Rory fra Gilmore Girls, men nu du siger det, kan jeg godt se, at hun ligner Blair fra Gossip Girl lidt på det billede :)

    SvarSlet