onsdag den 9. maj 2012

Foodelicious

Det er ingen hemmelighed, at jeg holder utroligt meget af mad! Og hvis det bare stod til mig ville jeg bruge det meste af dagen på, at indtage diverse lækkerier - uden skrupler eller bekymringer om den kommende bikini sæson. 
Men nu er det faktisk ikke kun mine nyindkøbte bikinier der får mig til, at holde lidt igen med de søde sager osv. jeg er nemlig en af de uheldige der runder rundt med en udiagnoseret mave/tarm-sygdom, som lægerne ikke helt kan greje hvad er. Og når de kloge læger ikke kan finde én bestemt boks man passer i, ja, så er der altså ikke så meget man kan gøre udover at 'winge den' og spise bedst muligt. 

Jeg har efter årene fundet ud af, at jeg ville have bedst af at undgå: Kød (rødt især), kulhydrater (hvidt brød og hvid pasta især), slik, kage og fede madvarer som indeholder fløde. Det er jo stort set alle grupper af madvare jeg skal være påpasselig med og jeg bruger oceaner af tid på, at være ked af/irriteret over mine madmæssige begrænsninger når jeg nu holder så meget af god mad. Bare det, at tage ud og spise en hyggelig middag med min familie eller venner kan koste mig alverdens bekymringer og efterfølgende mavekramper, hvis jeg ikke er ekstremt opmærksom på hvad jeg spiser og hvornår, de følgende dage op til vores 'udflugt'. 

Men som collagen også antyder så er det langt fra altid, at jeg spiser som min sygdom nu dikterer  for livet er bare ikke det samme uden en fuldfed chokoladekage eller en rød bøf med bearnaise on the side - hvert fald ikke for mig. Og mange gange vælger jeg altså kagen til familiefødselsdage eller rundstykkerne ved morgenbordet på en søndag - jeg betaler så også prisen ved konstant at have ondt i maven eller kramper. Jeg ved ikke helt hvad meningen med dette indlæg er, måske bare at komme ud med mine frustrationer over, at jeg ikke kan spise en forpulet småkage uden, at blive straffet med smerter efterfølgende. Så næste gang der er kage på bordet så tag lige et ekstra stykke - bare fordi i kan ;)

4 kommentarer:

  1. Jeg er ked af at du har så meget besvær med mad.. men bare rolig, jeg nyder hvert eneste stykke kage jeg tager, og tager gerne mere end et ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kan være en sand pine nogle dage, men som alt andet så lærer man at leve med det ;)

      Slet
  2. Det bedste jeg ved er at spise og sove - og hvis jeg kunne, ville min dag udelukkende bestå af de to aktiviteter, haha!

    Jeg har rigtig ondt af dig, det lyder ikke sjovt:/ Jeg tager bare vildt let på, så der er også en del ting at kigge efter. I det mindste får jeg ikke sådan nogle mavekramper (bortset fra når jeg er i Berlin, så sker det altid én af dagene - dét er underligt!)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja sove og spise - også to af mine yndlings beskæftigelser ;) Haha

      Du skal nu ikke have ondt af min - selvom din omtanke er sød! Jeg har efterhånden lært, at leve med det og undgå diverse madvarer, hvis jeg ved jeg skal noget særligt om aftenen eller sådan :)

      Slet