søndag den 6. maj 2012

Succubus Blues - Richelle Mead


Bagsidetekst:
"Succubus (n.) En lokkende, formskiftende dæmon, der forfører og fornøjer dødelige mænd.
Patetisk (adj.) En succubus med lækre sko og intet social liv. Se: Georgina Kincaid.
Når det kommer til jobs i helvede, synes en Succubus, at være temmelig glamourøs. En pige kan være alt, hvad hun ønsker, garderoben er til at slå ihjel for, og dødelige mænd vil gøre alt for bare en berøring. Okay, de betaler ofte med deres sjæl, men hvorfor gå i detajler?
Men succubus’en Georgina Kincaids liv, er langt mindre eksotisk. Hendes chef er en dæmon med en ting for John Cusack film. Hendes udødelige bedste venner driller hende stadig, med dengang hun form-skiftede til en dæmongudinde, komplet med pisk og vinger. Og hun kan ikke have en ordentlig date, uden at suge livet ud af fyren. Der er i det mindste hendes job i en lokal boghandel; gratis bøger, alle de hvide chokolade mochas hun kan drikke, og nem adgang til den sexet bestseller forfatter, Seth Mortensen, aka Ham Hun Ville Gøre Alt For At Røre Men Kan Ikke.
Men drømmene om Seth bliver nødt til at vente. Der foregår noget ondt i Seattles undergrund. Og for en gangs skyld vil hendes varme charme og hendes scorereplikker ikke hjælpe, for Georgina vil snart opdage, at der er nogle skabninger derude, som både himmel og helvede ønsker at benægte."
Først og fremmest gik jeg i gang med denne bog pga. min tidligere begejstring for Vampire Academy serien der også er skrevet af Richelle Mead, men jeg burde efterhånden have lært at ikke alle værker er lige gode bare fordi de kommer fra samme forfatter. Dog vil jeg ikke sige, at jeg blev totalt skuffet, men det var en noget blandet fornøjelse, at læse om Succubusen Georgina Kincaid.
I Succubus Blues følger vi Georgina Kincaid, som er en noget tilbageholdende Succubus der til dagligt arbejder i en lokal boghandel. Georgina blev født som menneske, men lavede en handel med helvede om, at give sin sjæl i bytte for at få fikset en fejltagelse hun havde begået. Livet som Succubus har dog aldrig faldet i hendes smag. Hun er god til, at forføre og suge livsenergien ud fra mænd, men det er ikke noget hun nyder at gøre.
Da Seattles dæmonundergrund bliver angrebet af ukendte kræfter er det op til Georgina og hendes brogede forsamling af udødelige venner, at finde ud af hvem der står bag inden der dukker flere døde lig op. Mens hun prøver, at løse mysteriet finder hun sig selv truet af hendes voksende tiltrækning for to dødelige mænd - den ene af dem, hendes foretrukne forfatter der lige er flyttet til byen og som hænger ud på en regulær tidsbasis i boghandelens café. 
Som sagt havde jeg en blandet fornøjelse med, at læse denne bog. Jeg havde det en smule mærkeligt med hele ideen bag en Succubus' levestil - altså sælge sig selv og sex i bytte mod, at suge livsenergien ud på mænd og derefter dømme deres sjæl til helvede. Det blev bare en tand for mærkeligt efter min smag. Derudover er jeg måske bare blevet godt og grundigt mættet af alle de paranormale figurer der efterhånden optræder i alle YA-bøger. Vi har både vampyrer, engle, dæmoner og nephilim som karakterer i denne roman - stort set hele pivetøjet er trukket frem og det gør ikke nødvendigvis bogen nogen tjeneste. 
Det måske vigtigste i enhver bog må være plottet og handlingsforløbet og jeg vil sige, at Richelle Meads idé med denne bog i teorien var meget god, men i praksis synes jeg bare ikke det fungerede. Jeg synes ikke, at jeg blev 'vundet over' af Georginas personlighed eller, at det var specielt tragisk det der var sket i hendes fortid der gjorde, at hun så sig selv nødsaget til at give sin sjæl op for evigt - har svært ved, at sympatisører med hendes situation når det var hendes egen dumhed der fik hende i den. 
Alt dette sat til side ville jeg måske have holdt mere af bogen hvis jeg: 1) ikke havde læst hendes Vampire Academy serie, som er denne langt mere uovertruffen i både skrivestil og plot. 2) ikke havde gættet skurken lige så snart karakteren blev introduceret. Det er bare ikke specielt sjovt, at vide under hele handlingsforløbet hvem 'the bad guy' er og se heltinden rande rundt som en hovedløs kylling når alle beviserne ligger lige foran hendes fødder. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar