lørdag den 9. juni 2012

Rabarbercrumble cake


Jeg bagte forleden denne rabarbercrumble og jeg bliver simpelthen nødt til at give jer opskriften! Denne kage er intet mindre end fantastisk og er som sommer i en mundfuld! Lov mig at i prøver at bage den inden rabarbersæsonen er forbi - i vil ikke fortryde det. 

Opskrift:

500/600g rabarber
180g rørsukker
1 vanillestang

Crumble:
30g mandler
60g blødt usaltet smør
30g hvedemel
60g havregryn
60g rørsukker

Skær rabarberne i 1-2cm tykkelse og fordel grundigt i rørsukker og vanilliekornene. Put i et ildfast fad ved 180 grader og bag i 6-8 min. til det er faldet lidt sammen.

Hak mandlerne fint i en foodprocessor (eller brug lidt længere tid med en kniv). Rør smør og mel sammen. Tilsæt mandler, havregryn og sukker.
Fordel dejen ovenpå rabarberne og bag i 20min. til den er sprød og let gylden. Server med vanilleis, Creme Fraiche eller letpisket flødeskum.



Edit: Hvis man vil have den knap så sød kan man sagtens skære ned på sukkeret der skal vendes med rabarberne. Jeg tror sagtens man kan klare sig med 100g eller mindre, rabarberne skal bare lige glaseres og karamelliseres i det. 

11 kommentarer:

  1. Mhm hvor ser den lækker ud! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er så god! Du kan roligt bage den ;)

      Slet
  2. Mums, hvor ser den lækker ud. Jeg er normalt ikke så meget for rabarber, fordi jeg synes det er meget syret i det. Så kan det jo være, at jeg skal holde mig til den mængde sukker, som i forvejen er i opskriften. ;) Lækkert ser det i hvert fald ud. :D

    SvarSlet
    Svar
    1. De kan godt være lidt syrlige hvis det er uden for sæson, men lige nu er de perfekt modne! :)

      Slet
  3. Ja, det synes jeg også. Vi skulle til og med have vores forældres underskrift og alt muligt hos den ene o.O Øøøh! De andre satte så til gengæld ikke spørgsmålstegn ved det, så det var meget godt. Nu havde jeg også gået og forberedt mig på at skulle have lavet huller i ørerne...så ville det være lidt nitte at komme hjem uden nogle ;)

    SvarSlet
  4. MUMS, hvor ser det bare godt ud(:


    Du er velkommen til at kigge forbi min blog og min give away(:

    http://dyreglad-pige.blogspot.dk/2012/05/give-away-nr-6_30.html

    SvarSlet
  5. Den ser bare super lækker ud! :D

    xoxo Line
    deterlinesliv.blogspot.com

    SvarSlet
  6. Oh yeah, jeg har tjekket op på krav, på hele uddannelsen, på SU, på mine skattepapirer ... Jeg tror ikke det kan lade sig gøre at tjekke mere end jeg har Har tjekket allerede, i ren panik over om jeg nu havde overset noget. :p

    SvarSlet
  7. Hahahah, I don't think so!

    Jeg håber - og tror på - det bliver en fed sæson. :D

    SvarSlet
  8. Den ser vildt lækker ud ;) Kan bare ikke lide rarbaber! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hm måske du har fået nogle der ikke var ordenligt modne? For kan næsten ikke se hvad der skulle være som man ikke kan lide ved dem ;)

      Slet