tirsdag den 26. juni 2012

Rigtigt vs. Forkert

Hvert evig eneste år omkring slutningen af Juni starter debatten omkring hvilken hue der er 'mest rigtig' og folk står på hver deres side og kaster med mudder og kommer med tilråb. Hvert evig eneste år er jeg ved at få lange nosser af det! 

Jeg blev selv student fra STX og fik derfor en hue med bordeaux bånd. Og ja, på vores vogntur var der da også slagsange med 'hvis huen den er blå, har den været alt for let at få..' sådan er det jo på henholdsvis de blå og de rødes vogne hvert år. Og jeg har da heller ikke noget som helst imod den slags sjove drillerier og slagsange, men det begynder altså at irritere mig når debatten går fuldstændig over gevind og folk kommer med direkte tilsvininger. Jeg kan simpelthen ikke se formålet! 

Kan vi ikke bare være glade for at vi allesammen blev færdige og forhåbentligt valgte hvad der var rigtigt for os selv - ligegyldigt hvilken farve båndet har! Og ja, det kan godt være der er gået en smule inflation i de huer der, men går der virkelig noget af jer, fordi en frisør eller HG-elev får en simpel hue? Hvis i synes det er så slemt så nøjes da med at ryste på hovedet inden i jer selv i stedet for, at skabe dårlig stemning og ødelægge andre menneskers store dag. Alt andet er bare for småligt. 

Generelt synes jeg danskerne er blevet utroligt udannelses-snobbede og man kan næsten ikke unde andre folk, at det går dem godt. Det er ikke kun blandt huerne der er opstået en skyttegrav af beskyldninger og anklager, men også blandt de studerende på universiteterne skal der peges fingre og kritiseres. jeg synes det er et enormt trist eksempel på den danske jantelovsmentalitet  og det ville klæde alle at være en smule mindre selviske og kunne glæde sig på andres vegne - det være en huefarve, universitetsvalg eller generelt bare gode karakterer.  

Jeg vil hvert fald ønske alle de nyudsprungede studenter mange gange tillykke!! 

11 kommentarer:

  1. Jeg er fuldstændig enig. Og som HF student kender jeg det alt for godt. Det var lige før jeg fik ødelagt min dag, da vi skulle køre i vogn, fordi STX'erne var virkelig grove i mod os. Det endte på nogle tidspunkter, da vi mødtes på torvet, at jeg tog min hue af og gemte den, fordi jeg ikke kunne holde det ud.
    Det kan være meget sjovt med lidt drillerier, lidt slagsange fra begge sider, men det kan nemt gå over gevind.

    Kan også huske helt da jeg startede, da der var intro fest, og jeg stod og snakkede med to piger i rimelig lang tid, vi snakkede rigtig godt sammen. Så spørger de hvilken klasse jeg skulle starte i, og da jeg fortæller hvilken, og de ved det er en HF, fnyste de forargede og vendte ryggen til mig og skred uden et ord. Det er altså lidt uhøfligt. Som om jeg ikke er værd at snakke med, bare fordi jeg skulle gå på HF.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sørgeligt at nogle mennesker skal booste deres egen glæde ved at se ned på andre.
      Man kan ikke andet end at have ondt af dem.

      Slet
  2. Helt enig, selvom jeg synes at der er alt for mange huer på alt for mange uddannelser. Jeg synes at huerne hører til på de gymnasielle uddannelser og at andre uddannelser må finde deres egne traditioner, men når det er sagt vil jeg stadig ønske folk tillykke og kunne aldrig drømme om at se ned på nogen fordi båndet på huen ikke lige er samme marineblå som min egen.

    Jeg synes at det er meget hyggeligt at der er de der små drillerier mellem uddannelserne og farverne i tiden hvor der er studenterkørsel, men det er kun sjovt så længe at drilleriene er venlige og at der er en god tone.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan bare ikke se hvordan min hue skal kunne få minde betydning fordi andre uddannelser også har indført huer. Det er lidt en børnehave mentalitet "du må ikke have det samme som mig"-agtigt.

      Slet
    2. min hue får ikke mindre betydning, men ordet studenterhue hentyder til at man er blevet student. Det gør man kun på de gymnasielle uddannelser. Derudover så er jeg lidt traditionsbunden på mange punkter og studenterhuen er en gammel tradition på de gymnaiselle uddannelser. Jeg er stolt af de traditioner jeg er en del af og jeg nyder de traditioner andre har. Hvis andre uddannelser gerne vil have noget hvor de kan vise at de er blevet færdige, så synes jeg at de skal skabe deres egne traditioner, så der er noget specielt ved hver enkelt uddannelse.

      Slet
    3. Det er måske rigtigt nok, men mit budskab var at jeg er rigtig træt af alt det her hue-snak.
      Jeg er dybest set virkelig ligeglad med hvem der får en hue og hvem der ikke gør - vi skal bare allesammen være glade for at vi er blevet færdige og så lade være med at hate på hinanden over sådan en lille ubetydelig del. :)

      Slet
  3. Jeg synes til gengæld alle huer er grimme - ligegyldig farve og uddannelse!
    Men jeg synes nu alligevel, at huerne kun burde være forbeholdt de gymnasiale uddannelser, simpelthen fordi der ligger noget tradition i det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan bare ikke se hvorfor jeg skal bruge min tid og energi på at blive fornærmet over nogle unger drenge og piger der får sat en hue på deres hovede - ligegyldigt om båndet er pink, blåt eller rødt. Så har jeg ærlig talt vigtigere ting at blive fornærmet over.
      I det hele taget synes jeg der mangler perspektiv, folk burde gå op i større og vigtigere ting end dette. Det gør mig trist.

      Slet