torsdag den 7. juni 2012

Uddannelse - kaos i mit hoved


Har skrevet mine ansøgninger til diverse uddannelsesinstitutioner  og det eneste jeg mangler er bare at få styr på min prioriteringsliste inden jeg kan sende dem afsted, men åh det er nok det sværeste for mig at få udarbejdet den prioriteringsliste. Der er en masse faktorer der spiller ind og jeg kan ikke helt bestemme mig for hvad jeg aller helst har lyst til at læse efter sommeren. 

Jeg har valgt fire uddannelser for at være på den sikre side, for én ting er sikkert - jeg skal ikke have flere sabbatår! Jeg har valgt at søge: Religionsvidenskab på SDU, Sociologi på AAU, Samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse på RUC og Uddannelsesvidenskab på AU med afdeling i København. Som sagt er prioriteringslisten ikke udarbejdet så intet er sikkert endnu. Én ting er dog sikkert jeg er nemlig garanteret optagelse på RUC da jeg har fået tilsagn fra sidste år via en standbyplads. 

En fælles ting for alle mine valg er det politiske og kulturelle aspekt og det har været mine store interesser siden 1.G og måske mest af alt sociologien, problemet er bare at jeg ikke har gennemsnittet til at læse sociologi på Københavns Universitet så den eneste anden løsning er altså Aalborg. Hmm, Aalborg.. i Jylland.. Det er altså ikke fordi det er så skide begejstrende (og nu beklager jeg hvis jeg fornærmer nogle) men det er et stort skridt at flytte hele vejen til Nordjylland uden noget som helst netværk og efterlade familie og venner herhjemme, det ved jeg ikke om jeg er parat til. Spørgsmålet er bare hvor langt man er villig til at gå for drømmen. 

Som det ser ud nu tror jeg, at jeg vakler mellem sociologi og samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse på henholdsvis Aalborg og RUC, men jeg er på ingen måde sikker.

Hvis i kender nogle der har måtte flytte på tværs af landet pga. deres uddannelse så er jeg meget interesseret i at høre, men også bare høre om jeres uddannelsesplaner generelt :)

13 kommentarer:

  1. Jeg flyttede selv fra Roskilde til Aalborg for 3 år siden for at læse på AAU, og jeg tror at det er noget af det bedste jeg nogensinde har gjort. Jeg synes at Aalborg er et rigtigt dejligt sted at være. Byen er en stor by uden at være alt for storbyagtigt. Jeg kendte heller ikke nogen da jeg kom herop, men når man starter på studiet ændrer det sig hurtigt. Der sker så mange ting og man lærer så mange nye mennesker at kende at man nok hurtigt skal finde nogen at være sammen med. Gruppearbejdet på AAU gør også at man kommer rigtigt tæt på sine medstuderende. Jeg ved ikke hvordan det foregår på f.eks. RUC, men jeg har fået rigtigt meget ud af at arbejde så meget projektorientet.

    Du skal jo selvfølgelig selv vælge, men jeg ville ikke lade mig begrænse af hvor i landet uddannelsen er. En uddannelse tager man kun én gang og det er vigtigt at vælge det man har allermest lyst til. Når man er færdig kan man altid flytte væk igen.

    Jeg håber at du finder ud af det. Men du har vel også næsten en måned endnu inden der skal være søgt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katrine.
      Mange tak for din kommentar, det er utroligt dejligt at hører fra en der selv har været det samme igennem som jeg overvejer.

      Må jeg spørge hvad du gjorde mht. lejlighed? Jeg har nemlig ikke mulighed for at købe noget - så skal skrives op til noget kollegie/studiebolig og det er måske lidt sent for det, hvis jeg skal kunne få noget til studiestart.
      Derudover går nogle af mine tanker også på at jeg forlader min vennegruppe jeg har opbygget her, for at få en ny i Aalborg, men når uddannelsen er færdig regner jeg stærkt med at flytte tilbage til købehavn igen og så står man lidt uden nogle ordenlig vennegruppe igen?! Har du gjort dig nogle tanker om det?

      Slet
    2. Det er altid rart at høre fra andre der har prøvet det samme, og samtidig er det rart at dele de erfaringer man selv fik da man flyttede.

      Hvis du skal have en studiebolig så kan du skrive dig op hos AKU Aalborg der er dem der fordeler studieboligerne. Da jeg startede var der ikke problemer med at få noget, men jeg ved at der de sidste par år har været lidt mangel på boliger. Samtidig har de og er de i gang med at bygge en masse nyt som vidst står klar inden studiestart i år, så jeg tror at chancen for at få noget at bo i skulle være okay. Når du ikke er fra region nordjylland kommer du også lidt højere op på ventelisten, og hvis du ikke er alt for kræsen så burde der være noget.

      I forhold til venner, så må jeg indrømme at jeg ikke rigtigt havde en god vennegruppe på Sjælland. Jeg følte mig ikke rigtigt tilpas med dem jeg havde gået på gymnasiet med og derfor var det at flytte til Aalborg også lidt som en ny start for mig. Men kan sagtens se hvad du mener og det er jo noget der skal overvejes, dog er Danmark ikke større end at man godt kan holde kontakten med dem man gerne vil hvis man flytter lidt længere væk.

      Slet
    3. Jeg flyttede ind i en lille (ca. 38 m2) etværelses lejlighed i midtbyen og mener kun at jeg gav lige omkring 2000 kr. om måneden.

      Slet
  2. Du har skrevet Syddans Universitet! :O

    De to mønstre kom heller ikke til at have noget med designet at gøre alligevel, så de har faktisk ikke noget med noget som helst at gøre.

    Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med ansøgningerne! :) Håber du havner der, hvor du allerhelst vil.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha godt set! ;) havde faktisk ikke læst dem igennem - godt de ikke er sendt endnu ;) på den anden side gad jeg godt gå på et danse universitet hæ :p

      Slet
    2. Haha, det lyder slet ikke så tosset endda. x)

      Slet
  3. Hold da op, du kommer da vidt omkring mht. universiteterne.
    Altså, nu er jeg jo ikke vanvittigt begejstret for RUC, så den synes jeg, du skal putte bagerst i bunken og have den som back-up;) Men det er meget modigt, at du tør at flytte! Men det synes jeg helt sikkert også bare du skal gøre, hvis det er det du brænder for - det havde jeg i hvert fald gjort :)
    Jeg gik på et spanskhold med en pige der flyttede her til fra Norge, og hun eeeeelsker at bo i København, og har fået en masse venner og kæreste. Men ja, skræmmende tanke at rive alt op og lidt "starte forfra". Men tænk på, at der er mange der gør det:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha ja det må man sige ;)
      Men din dårlige oplevelse med RUC er det ikke fordi du personligt har oplevet nogle dårlige ting? Det er jo altid en smagssag, men kender en masse derude som er glade for det.

      Slet
    2. Både og.. Men nu tænkte jeg faktisk mest på det faglige niveau og indtil videre har mit første år været fuldstændig spild af tid. Jeg har lært absolut ingenting i de fag/kurser vi har haft indtil videre, og så krydret med virkelig, virkelig dårlige oplevelser med gruppearbejde har det ikke lige frem hjulpet. Men jeg kender også en del der er glade for det, og alles oplevelser er selvfølgelig forskellige, og jeg tror også det kommer meget an på om man er sam, hum, humtek eller natter :) Jeg tror, at 1. år er mest "ligegyldigt" på humbas..

      Slet
    3. Okay men har du så overvejer at skifte til noget andet? For det er vel næppe sjovt at bruge tid på noget man ikke får noget ud af :/

      Slet
  4. Tak, det hjælper nu faktisk alligevel at få at vide, at andre har været i samme båd som mig. :) Og mht. til at tage et kursus senere hen, så troede jeg faktisk ikke, at det kunne lade sig gøre? Jeg har hørt, at hvis man afslutter matematik på B-niveau, så kan man ikke lave sin karakter om. Afslutter man derimod matematik på C-niveau, så kan man senere hen lave en B-nivaeu-overbygning, og dermed få en bedre karakter. Men helt erstatte den karakter, man får til sin B-niveau-eksamen? Hvis man stadig kan dét, så er det jo en mulighed, som er virkelig rar at have i baghånden!
    Tak for de søde ord. ;)

    SvarSlet
  5. Er den ikke bare fin? :D Jeg elsker den virkelig. Den er den perfekte udgave af sådan en fin klassiker. Har du læst den? Og du bliver nødt til at tage et grundigere kig inde på siden så. :D Der er altså mange fine ting imellem, og der kommer tit nyt, så det er bare om at holde øje med siden. :)

    SvarSlet