onsdag den 15. august 2012

We will always have Paris #1

Louvre Museet.

En af de store glastrekanter og det smukke springvand foran Louvre.

Seinen udfra Ile De La Cité (den lille ø hvor bla. Notre Dame befinder sig)

Den majestætiske og storslåede Notre Dame kirke hvor den pukkelryggede klokker eftersigende skulle holde til.

Merci - En sjov og spøjs forretning i Marais kvarteret

Tarte au citron til eftermiddagslækkerier.

Evig kærlighed.

Balletsko en masse i Repetto.

L'as du falafel på vores frokoststop.

Falafel. mums.

Eiffeltårnet at night.

Befinder mig nu tilbage på arbejdspinden og kan med længsel og tungt hjerte se tilbage på en helt fantastisk Paris ferie med min bedste veninde. Paris vil altid være en by der holder en helt speciel plads i mit hjerte, jeg synes simpelthen den har alt; Kultur, kunst, shopping, hyggeligt gadeliv og gode spiseoplevelser, alle disse ting er enormt vigtige for mig når jeg skal på storbyferie.

Vi havde tilrettelagt vores dage således at vi brugte to hele dage på selve Paris' centrum og alle dets seværdigheder og så to hele dage med udflugter til områder en smule udenfor Paris - således vil indlæggene også blive opdelt. Én ting havde alle dagene dog tilfælles: Nemlig den meget sene hjemkomst til hotellet med meget ømme fødder (hvert fald for mit vedkommende).

Første dag startede ud med en lille gåtur rundt i kvarteret omkring vores hotel og lidt let shopping i den meget fine (og dyre) Merci-butik. Hvis man er til de såkaldte 'concept stores' hvor man finder alt fra møbler, porcelæn og dyrt designertøj krydret med et par brugte bøger så er butikken bestemt et besøg værd! - men husk de store pengesedler for det er ikke et billigt sted.
Derefter hoppede vi på metroen og tog den ud til øen Ile De La Cité hvor Notre Dame befinder sig. Selvom dette er en af de store turistattraktioner så synes jeg virkelig den er et besøg værd. Ligemeget hvor mange gange jeg ser domkirken bliver jeg altid lige betaget af dens smukke udseende. Det kan desuden anbefales at komme tidligt og stå i kø til at komme op i tårnene og gå på den udvendig facade.
Det er også på en af broerne der forbinder Ile De La Cité med resten af Paris, at man kan se de mange tusinde hængelåse som forelskede kærestepar sætter på broen som et tegn på deres evige kærlighed.

En anden stor turistattraktion er Louvre museet og som kunstinteresseret er det også et absolut must, men hvis man ikke er helt så bidt af kunsten kan man jo bare slå et smut forbi og se de smukke og meget store facader - samt den efterhånden berømte glastrekant som de fleste forbinder med filmen Da Vinci Mysteriet, men jeg synes det ville være synd at gå glip af de store værker der hænger på museet (Mona Lisa, Venus fra Milo, Madonna skulpturen osv.) når nu man er i nærheden.

Efter de to store tidsrøvere (man bliver overrasket over hvor meget tid man bruger ved hvert sted selvom man bare lige hopper forbi) stod resten af dagen på lidt butikskiggeri og lækre kager der blev nydt i et langsomt slentrende tempo.
En af de andre butikker jeg vil anbefale at tage et kig forbi er den store Repetto forretning der oprindeligt startede som en balletsko-forretning og i deres store flagshipstore sælger de stadig de yndigste lyserøde balletsko og tylskørter til spirrende balletdanserinder. Hvis man bare er en almindelig dødelig der endnu ikke har lært at snurre rundt på spidsen af storetåen kan man også købe almindelige ballerinaer af usædvanlig god kvalitet.

De sidste tips herfra skal lyde på at besøge 'falafel gaden' i rue des Rosiers hvor falafel-boderne ligger side om side og kæmper om de besøgendes gunst. Vi valgte at købe vores falafel hos falafel-kongen L'as du falafel som er de oprindelige på gaden (men lur mig om de andre steder ikke skulle være ligeså gode).
Derudover synes jeg man skal tage til Eiffeltårnet sidst på aftenen og nyde sin indkøbte aftensmad på de grønne arealer mens man ser solen gå ned og lysene tændes i tårnet - der er lidt (lidt!) færre turister om aftenen og flere lokale kommer frem for at drikke en øl eller den medbragte hvidvin og stemningen er rigtig hyggelig.

Pyh, det blev da vidst et langt indlæg og jeg føler ikke engang jeg har fået fortalt halvdelen af de ting jeg ville med dette indlæg, men såden må det nok blive ellers er jeg bange for at oversvømme jer i for meget tekst. ;)

10 kommentarer:

  1. Sikke en ærgerlig oplevelse med Ebay. :( Nu ved jeg ikke, hvordan og hvorledes din pengetransaktion foregik, men jeg køber kun fra steder, hvor det foregår over PayPal, da de er kendt for deres sikre system.

    Anyways, jeg er glad for, du kan lide mit sleeve. :)

    Og jeg misunder virkelig din Pariser-tur! Wauw!!

    SvarSlet
  2. Hvor ser det bare fantastisk ud. Jeg MÅ bare til Paris! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var virkelig også fantastisk! Du må hurtigst muligt tage afsted! ;)

      Slet
  3. En blog tour er en måde for forfattere at promovere deres nye bøger på igennem blogs. Det bliver især brugt på amerikanske blogs. Det kan indeholde fx en anmeldelse og et interview, en giveaway, et uddrag fra bogen osv. :)

    Ja, det skal jeg nok. Det gør jeg under alle omstændigheder, nu hvor jeg bruger net-shopping så meget, som jeg gør. ;)

    SvarSlet
  4. Jeg er helt enig, de er ganske afskyelige! Men for mig symboliserer de mange fantastiske timer i selskab med de forskellige kvindelig hovedperson som ung teenager og det gør at jeg knus-elsker dem alligevel ;)

    Jeg elsker Louvre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har intet forhold til dem så kan desværre ikke forbinde dem med andet end de grimme forsider ;)

      Slet
  5. Er det mon muligt at sagsøge dig for det billede af en falafel? Mums!! :D
    Har tagget dig her http://boghunden.blogspot.dk/2012/08/nummer-5-nummer-5-nummer-5.html Med frit valg om deltagelse selvfølgelig ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha det håber jeg sandelig ikke det er :p
      Tak for dit tag, jeg har kigget min 5. mappe igennem og alle billeder er fuldemandsbilleder fra min dimission i folkeskolen og tror ikke bloggen er det rette sted for dem ;)

      Slet
  6. Ser ud til at have været en rigtig god tur! Jeg har også lige været i Paris med mine veninder, hvilket også var en stor oplevelse.

    /Victoria
    www.victoriakraft.dk

    SvarSlet
  7. Jeg ELSKER ELSKER ELSKER den by !!! Verdens bedste by !

    SvarSlet