torsdag den 8. november 2012

George R.R. Martin A Storm Of Swords 1: Steel And Snow


Jeg har fornylig fået læst første del af 3'eren i George R.R. Martin's A Song Of Ice And Fire og jeg må sige, at jeg er svært begejstret! Jeg synes virkelig det er en bedrift at Martin har formået, at skabe en så detaljeret og troværdig verden og ikke mindst person galleri som der findes i denne serie. Det er uovertruffen. Han skaber karakterer der hverken er gode eller onde, men er som mennesker som vi er helt på bunden; grådige, griske, hovmodige, stolte, stædig og fulde af begær.
Den detaljerede historie gør, at alle hans bøger er nogle tunge drenge og danse med og jeg synes personligt, at det tager lidt længere tid at nå igennem en af hans romaner end med andre forfattere, men fornøjelsen er også så meget større når du når til vejs ende.
En anden af Martin's kendetegn er hans nærmest brutalitet overfor de mest elskede karakterer og man kan aldrig være sikker på, at ens yndlings karakterer beholder hovedet eller, at det bare går dem godt, hvorimod det synes at 'skurkene' løber med alt heldet.
Da det kun er første del af 3'eren vil jeg ikke lave en anmeldelse, men blot opfordre på det kraftigste at man straks (som i lige nu!) påbegynder denne fantastiske serie.

2 kommentarer:

  1. Eddard forever! Åh, jeg er igang med serien - og hvor er jeg grebet af den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, men ikke så 'forever' alligevel ;) Men ja, I get your point! Bare vent til de andre bøger, jeg siger dig det er med hjertet i halsen og tåren ned af kinderne!

      Slet