onsdag den 28. november 2012

Hobbitten - J.R.R. Tolkien

Jeg faldt over denne udgave af Hobbitten på dette års Bogmesse i Bella Centret og selvom den dragede mit øje til sig, var jeg lidt tøvende for den er altså ikke helt billig. Men på vej hjem rumsterede den stadig rundt oppe i mit hoved og jeg blev derfor nødt til, at traske hen til Gyldendals stand og lange den over disken. Og hvilken mageløs glæde det var, at stå med den i hænderne - kunne ikke undgå, at have den der 'my precious' følelse som man kun alt for godt kan genkende fra Gollum.

Først og fremmest var det omslaget der fik mit hjerte til, at banke en del hurtigere - for jeg har vitterlig ikke set et flottere omslag til dags dato! Det er en perfekt illustration på Tolkiens underfundige univers, som jeg for så mange år siden forelskede mig hovedkuls i. Glæden ved lige præcis dette cover blev kun større da jeg læste Christopher Tolkien fortælle om hans fars visioner med bogomslaget og hvilke farver de forskellige tegninger skulle have og hvordan det fra forlagets side blev skudt ned og ændret fra, at Hobbitten skulle ha' stået med rødt, samt en rød sol og rød drage til, at titlen blev med hvid skrift og dragen sort og jeg mener faktisk, at solen på den britiske/engelske udgave stadig er med hvid - hvorimod den på den danske 75 års jubilæums udgave er blevet rød efter Tolkiens eget ønske. Det er sådanne nørderier og ekstra finesser jeg elsker, at få med når man køber en bog, hvor der er gjort noget ekstra ud af, at fortælle om bogens tilblivelse om hvilke strabadser den har været udsat for før den nåede hertil. 


Faktisk er der ret meget lækkert 'ekstra materiale' med i denne skønhed. Tolkiens søn fortæller i forordet om, hvordan Hobbitten blev til og detaljeret deler han viden omkring hans fars skuffelse i forbindelse med farvelægningen af coveret samt hans illustrationer af kapitlerne og kortet med runerne som man kan finde i bogen. Og ja, det er måske en anelse nørdet, men for en ægte fan som mig så er det himmelen. Derudover synes jeg det var herligt, at få af vide hvordan Ringenes Herre blev til - da det oprindeligt fra Tolkiens side ikke var meningen han ville gå i gang med endnu et værk omkring Hobbiterne, men efter forespørgsel fra hans børn og hans udgiver begyndte han at lege mere og mere med tanken om en fortsættelse til Hobbitten og pludselig var første kapitel med titlen 'Et længe ventet selskab' blevet færdiggjort. Og det er som vi alle sammen naturligvis (!) ved første start på Ringenes Herre.



Tolkiens egne illustrationer er et kapitel for sig selv. Jeg blev vitterlig lamslået da jeg opdagede den første tegning et stykke inde i bogen, for det tog ligesom historien til et helt andet niveau og de er virkelig smukke! Og de hjælper meget godt med, at forestille sig nogle af beskrivelserne der er i bogen. Man kan måske være tilbøjelig til, at tænke at det virker meget banalt og børnebogs agtigt på den ufede måde, men det synes jeg langt fra det er! Altså jojo, Hobbitten er først og fremmest en børnebog (hvor Ringenes Herre er henvendt til et mere voksens publikum - siger jeg, der læste bøgerne i en alder af 13 hm..) og det ligger man også straks mærke til da den er mere letbenet i sine beskrivelser af natur, omgivelser og sceneriet. Derudover er bogen skrevet som om den bliver fortalt til en og jeg kan tydeligt forestille mig, hvor god den vil være som højtlæsning netop på grund af dette og her kommer illustrationerne så ekstra meget til sin ret.
Det er nok et af de bedste køb jeg har gjort mig i meget lang tid - og så har jeg jo slet ikke fortalt noget om, hvor god en historie den også er! Hvis jeg ikke allerede ejede den ville det være et oplagt julegaveønske for mig, kan næsten ikke forestille mig en bedre gave end denne historie som er så smukt pakket ind.

2 kommentarer:

  1. Jeg er så skudt i den udgave af Hobitten. Og dit indlæg giver mig og mit budget seriøse skænderier. Hvor er den bare skøn!

    SvarSlet
  2. Det skal der heller ikke være. Der er kun fire billeder i animationen, men hver række skal indeholde 3 billeder, for at det ser ordentligt ud. :)

    SvarSlet