torsdag den 27. december 2012

Bedste bøger i 2012 - og lidt om min indre junkie

Hello lovelies, jeg er sprunget let og elegant over et 'så god var min juleaften'-indlæg (altså den var rigtig god, det er slet ikke dét), men jeg følte at det var på tide at komme videre i konteksten og så har jeg altså et par indlæg der skal nå, at blive produceret og udgivet inden året er slut. Jeg håber selvfølgelig, at i allesammen havde en fabelagtig juleaften (og at I ikke er nogle skarnsunger der bruger ordet 'høst' om jeres julegaver..) med god mad og familie. 

Nu til noget helt andet, nemlig: Livet som bogjunkie og mine anbefalinger af de bedste bøger jeg har læst i 2012. 

Jeg læser. Og jeg læser meget! Jeg kan kredse som en anden grib rundt om en helt særlig bog i min bogreol, som jeg har haft lyst til, at læse i hundrede af år, men jer har ventet for jeg vil strække oplevelsen så langt som det er muligt. 
Når jeg så endelig sidder med den der helt specielle gode bog i hånden får jeg junkie lignende tilstande, hvor dopamin'en flyver rundt i kroppen. Jeg springer måltider over, er mere dyr end menneske - jeg knurrer af folk der vover, at afbryde mig midt i min lyksalighedsstund og hvis begejstringen går rigtigt højt må jeg nogle gange sætte bogen fra mig for blot at skrige ud i luften med en følelse af: 'WHY IS THIS SOOO GOOOOD?!' for derefter, at vende næsen ned i papirsiderne endnu en gang. 

Når jeg opdager, at jeg er halvvejs begynder koldsveden, den ængstelige sandhed går op for mig: 'hvis jeg ikke snart tager den med ro.. så er bogen snart slut' Oh the horror. Så begynder jeg at sætte tidsbegrænsninger for hvornår jeg må begynde, at læse (først efter kl 12 formiddag) og hvor meget jeg må læse af gangen.. Jeg prøver simpelthen, at strække bogen så vidt som muligt. Og det er svært, meget svært! Hvis jeg er stoppet for, at gå ned og få noget mad så kredser alle tankerne om den gemte verden der ligger oppe på bordet, pænt pakket ind i bogomslaget. Jeg har absolut ingen interesse i, at følge med i samtalen omkring middagsbordet (kan de da ikke forstå, at hvad jeg oplever i min lille bobel af virkelighedsflugt er så meget vigtigere?!) Jeg læser til jeg får ondt i hovedet og øjnene ikke kan fokusere på de små bogstaver der er begyndt, at hoppe rundt på siderne. Men jeg fortsætter. 

Og til sidst sker det der måtte ske: bogen er slut. Jeg har vendt den sidste side, læst det sidste bogstav og der er ikke mere. Så sætter tredje fase af junkie tilstanden ind. Et dybt hul i eksistensen. En følelse af, at intet bliver det samme igen. Jeg har simpelthen læst den sidste gode bog i verden - alt andet er bare andenrangs litteratur fra nu af, der kan umuligt være historier der er ligeså god som den jeg lige har oplevet. Sorgen er stor. Der er ikke andet at gøre end, at sidde og stirre tomt ud af vinduet mens resten af verden nådesløst fortsætter som om intet var hændt. Det føles lidt som om man har mistet en meget god ven eller måske endda en lille del af sig selv.

Selvom deprihedsperioden efter endt bog er noget af det værste jeg ved så er det samtidigt den bedste følelse i verden for jeg føler, at jeg lige har været vidne til noget helt magisk, som ikke er så mange forundt. Og det er derfor jeg fortsætter med, at læse - altid på jagt efter mit næste bogfix. 

Folk der ikke selv læser vil nok tro jeg er skingrende skør (muligvis har de ret) og folk der læser ligeså meget som mig, er måske enige i dem, men ligegyldigt hvad så synes jeg at jeg vil udøse af mine junkie oplevelser i det meget snart forgange år. Måske i kan få nogle af de samme oplevelser som jeg havde med disse bøger:


Okay, den her blev faktisk læst i efterårsferien 2011, men den blev nødt til, at komme med på listen for så fantastisk er den! Det var Hunger Games trilogien der gjorde, at jeg vendte tilbage til YA-genren og særligt de dystopiske af slagsen. Jeg var mere eller mindre besat gennem hele perioden, hvor jeg læste de tre bøger og synes stadig historien er genial! Selvom jeg kun har sat 1'eren på listen så er det ment som en selvfølge, at man går ud og læser de resterende to.
(hele serien er oversat til dansk)


     
Blomsternes Hemmelige Sprog havde jeg overhovedet ingen forventninger til og så er det jo bare en så meget større oplevelse når man går hen og bliver positivt overrasket. Det her er hverken fantasy eller andet overnaturligt, men en meget sød og rørende historie om den forældreløse og til sidst hjemløse pige Victoria og hendes kærlighed til det victorianske blomstersprog. Læs den og bliv ligeså glædeligt overrasket som jeg gjorde.



Vampire Academy. Endnu en der blev læst sent 2011, men som jeg for død og pine blev nødt til, at have med på en liste over 'bedste bøger et eller andet'. Her fik min indre junkie virkelig frit løb og de seks bøger (ja det er en serie) fik mig på en følelsesmæssig rutsjebanetur hvor jeg nærmest ikke kunne være indeni i mig selv. Den handler om vampyre (og ja det kan godt virke afskrækkende med tanker der straks fare hen til Twilight, men don't worry det er slet ikke sådan) og det var med denne serie, at jeg ligesom forstod hvad alt hypen af den race gik ud på. læs, læs, læs for pokker! (så vidt jeg ved er det kun de 3 første der er oversat til dansk)



A Song Of Ice And Fire kan virke som en tung serie, at gå i gang med og det er den egentlig også, men jeg synes det er så forfriskende og dejligt med en serie, hvor det bare er kvalitet og valuta for pengene! Det er fantasy der er på niveau med Tolkien og hvis man har modet til, at gå igang med en serie der først får sin afslutning engang i år 2020 så synes jeg bestemt du skal gøre det for det er meeega godt! (de tre første er oversat til dansk)

En til i vampyr genren, her er den dog krydret med et dystopisk verdensbillede - menneskerne er i mindre tal og lever som levende bloodbags for vampyrene. 1'eren var rigtig god og det ser lovende ud for serien. Jeg skal hvert fald have fingrene i 2'eren når den udkommer. (ikke oversat til dansk)

Hobbitten har jeg tidligere rost til skyerne her inde på bloggen så ikke så overraskende er den også landet på listen. Jeg er især betaget af Tolkiens evne til, at skabe et fuldkomment gennemført univers med sprog, racer, og verdensbillede. Jeg er ganske enkelt bjergtaget af hans univers. (er oversat til dansk)


Jeg må være en af de sidste mennesker i Danmark der ikke havde læst Skammer serien i mine spæde teenage år, men nu har jeg fået læst de tre første ud af fire og jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan de ikke har kunne fange min interesse da jeg forsøgte som barn. Det er gedigen dansk fantasy og det holder! 



Dash and Lily's Book Of Dares er meget sæsonbestemt eftersom  den foregår om julen, men jeg vil dog mene du sagtens kan læse den bare sæsonen viser vinter. Den var intelligent og vittig skrevet og en af de slags bøger du bare bliver hjertevarm af. En stor anbefaling fra mig af. (ikke oversat til dansk)


The Perks Of Being A Wallflower tog mig med storm og det er gået hen og blevet en af mine yndlings bøger af alle tider. Jeg elskede simpelthen alt ved denne 'becoming of age'-bog og jeg græd utroligt mange tåre over hovedpersonen, Charlie. En smuk fortælling som jeg knuselsker. Derudover kan jeg ikke vente med, at se filmatiseringen af denne. (ikke oversat til dansk)


Lover Awakened er tredje bog fra 'The Black Dagger Brotherhood'-serien og jeg er faktisk ikke så begejstret for de to første i serien, som jeg er for denne. Min begejstring er klart på grund af den dystre hovedperson der har sådan en tragisk livshistorie i baggagen. På trods af, at dette er min yndlings i serien (som rummer hele 11 bøger) så synes jeg godt du kan gå igang med serien, om ikke andet så for, at nå til nr. 3 som jeg tilgengæld synes er virkelig god! (de tre første er oversat og er rimelig sikker på de fortsætter med oversættelserne)



Ti bud på noget, som jeg har kvalitetsstemplet, at du kan gå igang med i det nye år. Har du selv nogle bud på noget du har nydt, at læse i 2012 så vil jeg meget gerne høre om dine bedste bøger. (Junkien er jo altid på jagt efter nye fix)


4 kommentarer:

  1. Er enig med dig mht. alle dem, jeg har læst (hvilket faktisk er de fleste). Dem, jeg endnu ikke har læst, vil jeg helt sikkert kigge lidt nærmere på :)
    Og så har jeg det desuden ret meget ligesom dig med din nærmest junkielignende tilstand. Jeg er dog nok bare dårligere disciplin end du har - når jeg finder en god bog og/eller serie, fortærer jeg den indtil der ikke er mere tilbage. Der er ingen "beating around the bush" hos mig ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, da jeg sad og lavede indlægget tænkte jeg også 'dem har alle folk da næsten fået læst efterhåneden', men det gør dem jo ikke mindre gode. Hvilke har du så ikke fået læst endnu, af dem på listen? :)

      Slet
    2. Jeg mangler Blomsternes Hemmelige Sprog, The Immortal Rules og Black Brotherhood-serien. Men jeg glæder mig til dem, alle som én :)

      Slet
    3. Ah, kan se på Goodreads at du er igang med Black Dagger Brotherhood-serien glæder mig til at høre hvad du synes ;)

      Slet