torsdag den 13. december 2012

Sankta Lucia - Luciabrød


I dag er dagen, hvor man kan se små søde børn gå optog klædt i hvidt med små lys i hænderne, hende der har fået lov til, at gå forrest stråler nok allermest over hele femøren - for hun har en krone med fire lys siddende på toppen af hovedet. Alle messer de "Nu bæres lyset frem, stolt på din krone, rundt om i hus og hjem sangen skal tone..." Og mødre og fædre står stolt ude i sidden mens deres må poder marchere fremad. Ja, mine forældre har hvert fald måtte en tur forbi fritidsinstitutionen et par gange for, at se mig vade gangene tynde mens jeg stolt sang af mine lungers fulde kraft. 

Oprindeligt er Luciafest jo noget som stammer fra Sverige og mig bekendt så var Lucia en ung siciliansk kvinde, som led martyrdøden under romernes kristenforfølgelse i 300-tallet. Hun blev senere helgenkåret, og hendes dødsdag d. 13 december blev helgendag. Grunden til, at vi bærer lys på optoget er, at det dengang var vintersolhverv man fejrede og så er det ligesom bare blevet hængende fra dengang.

Selvom vi har hugget Lucia fra Sverige så har vi ikke helt taget luciabrødet til os i samme omfang som man dyrker det i det svenske. Og det er faktisk en skam, for det smager eddergodt! Jeg lavede det for første gang forleden (jaja, jeg tog forskud på glæderne) og det må altså blive en fast tradition fremover, at bage luciabrød! Det er ganske enkelt jävla bra!


Ingredienser: (20 stk)

25g gær
100g smeltet smør
2 1/2 dl lunken mælk
1 g safran eller 1/2 tsk gurkemeje
100g sukker
1 knsp salt
1 æg
400 g mel
rosiner

Fremgangsmåde: Smelt smøren og kom mælken ned i samme gryde, opløs herefter gæren i den lune blanding. Kom grydens indhold over i røremaskine (eller brug håndkraft) sammen med safran, sukker, salt og æg - drys mel i til sidst. Ælt godt og grundigt og stil dejen til hævning i 40 min. Del dejen i to portioner og skær ca. 10 klumper af hver. Form klumperne til S'er og stik en rosin i hver ende. Lad efterhæve i 30 min. mens ovnen tændes på 240 grader (varmluft ca. lidt over 200). Bag i 8-12 min alt efter ovn og størrelse til de er let gyldne. Nyd lune med smør - mums.

Den opmærksomme læser har nok allerede bemærket, at der er ret meget sukker og smør i disse basser så man skal nok hellere opfatte dem som en hybrid mellem kage og bolle. 

4 kommentarer:

  1. Super fin og hyggelig blog du har :)

    SvarSlet
  2. Det tror jeg også, at jeg gjorde på trods af, jeg forsøgte at lade være, da jeg godt vidste, at det var to forskellige film. Det var min plan under alle omstændigheder at få den læst på et tidspunkt, men det kan godt være, at jeg - som du foreslår - skal læse Hobbitten inden resten af filmene. :)

    SvarSlet
  3. Åh, Luciabrød er godt! Det er flere år siden jeg har bagt dem sidst, men mindes dem med glæde. Hvis jeg får et anfald af energi, kan det være det bliver i år jeg tager et gensyn. ;)

    SvarSlet