onsdag den 23. januar 2013

Just read - Me before You

Jeg har taget en lille pause fra bloggen fordi jeg simpelthen har haft så mange problemer med den, altsammen layout og kodningsrelateret. Jeg troede på et tidspunkt jeg havde fået det fikset, men nej. Mega irriterende og så lod jeg bare bloggen passe sig selv - når det nu skulle være på dén måde! hrmp.

Men det var jo slet ikke det, det skulle handle om!
Jeg er lige blevet færdig med Jojo Moyes' bog Mig før Dig og lad mig lige sige: arhewjlfwHGIWÆGJGIADBHF DEN ER MEGA GOD! Seriøst, lån den på biblioteket eller endnu bedre: køb den! 

"Lou Clark ved en masse ting. Hun ved, hvor mange skridt der er fra bussen og hjem. Hun ved, at hun elsker sit arbejde på The Buttered Bun, og hun ved, at hun måske ikke elsker sin kæreste Patrick så højt, som hun burde. Hvad Lou Ikke ved, er, at hun lige om lidt mister sit job, og at det bestemt ikke er nemt at få et nyt. 

Will Traynor ved, at han ikke længere har lyst til at leve. Han ved, at livet nu føles småt og glædesløst, efter at han er blevet lam i stort set hele kroppen - og han ved præcis, hvordan han vil gøre en ende på elendigheden. Hvad Will ikke ved, er, at Lou lige om lidt vil bryde ind i hans liv og gøre hans dagligdag knap så farveløs. Og hvad ingen af dem ved, er, at de kommer til at forandre hinandens liv for altid"

Jeg læste den på 1,5 dag og jeg var fuldstændig opslugt! Det er en af de slags bøger der tager dig igennem hele følelsesregistret - glæde og grin, vrede og frustrationer, sorg og tårer. Før end en bog skal være virkelig god (efter min mening) skal den tage dig igennem alle de følelser! Det er ikke nok, hvis en bog kun giver dig én af dem. Såsom hvis der kun er lykke, så bliver det hurtigt for overfladisk og der mangler dybde, men på den anden side hvis man kun oplever frustrationer eller tårer igennem en læseoplevelse så tvivler jeg stærkt på det vil være en god oplevelse - der er jo ingen der gider være frustreret og vred igennem en hel bog!

Mig før Dig har altså det hele! En perfekt balance mellem det søde og det sure. Jeg synes det er lidt et fejlmærkat, at kalde den 'chic-lit' for den er så meget mere end det! Og flere ligaer bedre end alle de caffe-latte-og-høje-hæle-bøger, som vi normalt kategorisere som chic-lit. 

Der er mange der har anmeldt den, som ligger stor vægt på kærlighedstemaet, men for mig at se, så spillede romancen en meget lille rolle i forhold til alle de andre temaer så som; livet, skæbnen, værdighed og retten til selv at vælge.
Det er en skøn bog, som adressere nogle ret tunge etiske og moralske spørgsmål.

Jeg er misundelig på alle dem der har fornøjelsen til gode af, at læse denne perle for første gang.

6 kommentarer:

  1. Åh ja, godt bud, dem havde jeg slet ikke tænkt på. Har dog læst hele serien en gang eller syv ;)

    SvarSlet
  2. Årh, den lyder god! Jeg er helt enig med dig i, at en bog først er rigtig god, hvis den omhandler de forskellige følelser. Man kan bare connecte til personerne på et helt andet plan, når man både oplever dem have gode og dårlige dage!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig god! læs den, læs den, læs den! ;)

      Slet
  3. Shhhhh, vi skal nok vinde! Og ellers, så ender vi helt sikkert i top 5. :D Tro, håb og melodi grand prix, Maja! ;)

    SvarSlet
  4. Det var da træls med dine kodningsproblemer. Du må endelig skrive hvis du får lyst til et andet sæt øjne på det :) Vi må jo hjælpe hinanden, vi blogger ;)

    Forøvrigt; dejligt billede! ^_^ Ser mega hyggeligt ud.

    Simone
    Microcut.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er noget om blogstørrelse og billederne - det gider bare ikke gøre som jeg :/

      Mange tak :)

      Slet