mandag den 14. januar 2013

Lady & Vagabonden mad - spaghetti og kødboller


Jeg er on fire i køkkenet for tiden, den ene lækre ret efter den anden bliver kreeret (er det for jante-agtigt, at sige?). En af mine yndlings hurtig-mad-men-lækkerhed-i-top-ret er Spaghetti og Kødboller, som efter min mening langt overgår spaghetti og kødsovs - selvom det jo pretty much er det samme, men så alligevel ikke. 

Kødboller:
250g flæskefars
250g oksefars
1dl hakket persille
revet parmesan i mængder du foretrækker (jeg bruger relativt meget)
4fed hvidløg hakket/presset
1dl rasp
ca 0,5dl mælk

Tomatsovs:
1 dåse hakkede tomater
2 dåser hele cherrytomater
1-2 spsk balsamico
1 skalotteløg 
frisk basilikum
evt. lidt hakkede sorte oliven

Rør farsen sammen med persille, parmesanost, hakket hvidløg, rasp, mælk og salt og peber. Form små kugler af farsen (husk det er ikke frikadeller du står og laver, så hold formen lille!) Tænd ovnen på 180grader og læg dem på en bageplade og bag i ovn til de er færdige - ca. 20-25 min. 

Tomatsovs: svits løget til det er klart/gennemsigtigt og hæld resten af ingredienserne op i gryden. Lad det simrekoge i en time og i de sidste 10 min. puttes den friske basilikum i - igen, det er op til dig selv hvor meget du vil have i (jeg anbefaler meget).

Kog pastaen al dente.

Server med ekstra basilikum og friskrevet parmesanost.



4 kommentarer:

  1. Haha, tak skal du have! :P Det er jeg da glad for at høre...Nogen gange er bare brug for et billede, og så bliver man jo nødt til at bruge dét.

    Du gør mig helt sulten! Mhm, det ser rigtig godt ud! :)

    SvarSlet
  2. Åh, nu troede jeg lige, at vi fik navnet opklaret! Men godt at du vidste det, så jeg ikke straks gik ud efter røde lasere og så blev skuffet! Romkuglerne får du helt for dig selv, hvis det står til mig ;)

    Jeg tror faktisk aldrig, at jeg har fået spaghetti med kødboller i stedet for kødsovs.. Men det ser godt nok lækkert ud, så det må jeg snart prøve! :D

    SvarSlet
  3. Ej stop det nu! :D Alle dine mad indlæg gør mig SÅ sulten. Skal stadig have lavet din æbletærte!

    SvarSlet
    Svar
    1. hæhææh ;) Du må ud og svinge grydeskeen så!

      Slet