fredag den 11. januar 2013

Music of 2012

Kommer det som nogen overraskelse, at Florence and The Machine ligger på listen? Nej det tror jeg vist ikke. Man kan roligt sige, at 2012 var året hvor jeg virkelig dyrkede Florence+ og deres magiske univers. Jeg er stadig ligeså tosset med musikken og især Florence Welch er en kæmpe inspiration og hvis jeg skulle sige, hvem mit idol er (sådan nogle hører tit teenage tiden til) ville det nok blive hende! Jeg synes hun er amazing! Og  hold nu kæft, hvor var det svært at vælge ét nummer og linke til (tryk på det pink'), men det blev altså 'Spectrum' for jeg kan simpelthen ikke lade være med, at rocke med når Florence synger 'saaaaay my naaamee....'

Of Monsters And Men er bare sådan et drømme agtigt band der laver musik man kan flyde helt væk til mens foden svinger op og ned. Det er eftertænksomt, men med glade toner fra trompeter og tamburiner. Jeg digger det! 

2012 var i sandheden Frank Ocean's år! Han storhittede med albummet 'Channel Orange' og jeg blev akkurat ligeså solgt, som så mange andre. Især nummeret 'Lost' synes jeg er helt genialt. Normalt er jeg ikke til R'n'B, men jeg synes Mr. Ocean formår at gøre det lækkert uden, at havne som et flødehorn.

Adele udgav sit album '21' allerede i 2011, men fortsatte ind i '12 med, at præge alle hitlisterne og strømme ud af radiostationerne. Jeg var sådan lidt 'hmm jaja, det er da fint nok, måske lidt for meget hjertesorg' og havde tilsidst fået nok af Rolling In The Deep! MEN så kom den nyeste James Bond film, Skyfall, og der var det Adele der komponerede titelmelodien og så BAM, var jeg ombord på skuden! For det første synes jeg det er en af de allermest geniale James Bond sange der er blevet lavet nogensinde og med fine referencer til Shirley Bassey. Ge-ni-alt! Og jeg er altså slet ikke blevet træt af den endnu, skråler stadig villigt med når jeg hører den "you may have my number, you can take my name but you'll never have my heeeeaaart." Jeg er totalt vild med det storladne akkompagnement.

Endnu en R'n'B/Rapper godte på listen. Drake er med på listen fordi han med sangen Headlines bringer rigtig mange gode minder fra min sommerferie i Italien, hvor jeg lå ved poolen med min bror og sang højlydt 'I guess it really is just me, myself, and all my millions' og følte os bare en lille smule seje (eller swag som min bror ville sige).
Endnu engang er dette slet ikke min generelle musiksmag, men Headlines er altså bare catchy! 

Frem med banjoen og dansebenet for Mumford and Sons er sådan nogle gutter der laver bliv-glad-i-låget musik på bedste vis! Hvis man har en nederen dag så skal man bare sætte et stykke musik på af dem og så er der næsten garanti for, at man bliver i bare lidt bedre humør end man var før! Jeg ved ikke om det bare er mig, men når jeg hører Mumford and Sons får jeg en helt vild længsel efter brede vider og klippelandskab, hvor jeg kan føle havets brus i mit ansigt og vinden det pisker.

Nå for søren, så er vi ved to hardcore mænd der på Watch The Throne har slået sig sammen - der er naturligvis tale om Jay-Z og Kanye West og nu er det slet ikke fordi jeg ellers hører dem til dagligt, men der var lige én sang fra dette album der satte sig godt og grundigt fast i mit hoved igennem år 2012. Jeg hørte nummeret No Church In The Wild da jeg kørte i bussen på vej hjem fra arbejde en dag og efterfølgende kunne jeg slet ikke få nummeret ud af hovedet, det havde sat sig godt og grundigt fast! Jeg tror det er en kombination af den karakteristiske bas der er gennemgående i hele nummeret og Frank Ocean's bidrag til omkvædet. Mit hoved dunker hvert fald med i takt, hver gang det bliver afspillet.

Mit hjerte banker for Pink Floyd og har gjort det i mange (!) år og det er faktisk slet ikke fordi 2012 har gjort noget revolutionerende på den front, men jeg opdagede faktisk en stor kærlighed til nummeret Shine On You Crazy Diamond i begyndelsen af 2012. Nummeret har et vanvittigt fedt instrumentalspil der varer flere minutter før vokalen går ind og jeg synes det beviser, hvor absolut et genialt band de var dengang. Jeg kunne sagtens ha' linket til Comfortably Numb, som de fleste kender eller måske Wish You Were Here, men jeg går altså med Shine On You Crazy Diamond. Åh det er så smukt, at mit hjerte næsten smelter og jeg får gåsehud over det hele.

You were caught on the crossfire of childhood and stardom,
blown on the steel breeze.
Come on you stranger, you legend, you martyr and shine!

1 kommentar:

  1. Adele <3 Hun er da bare fantastisk. God musik smag ;) der er nogle gems der.

    SvarSlet