lørdag den 19. januar 2013

White and nerdy - bedste julegave

Jeg ved godt, at jeg er totalt langt bagud med, at vise mine julegaver, men jeg havde faktisk ikke tænkt mig, at vise dem alle sammen - selvom jeg fik virkelig mange gode! Diamanten i samlingen må dog siges, at være denne bog - Harry Potter From Page To Screen og den fortjener et indlæg helt for sig selv. Min begejstring og lykke over guldjuvelen, som den jo er, kan slet ikke beskrives. Jeg eeelsker den. 

Det er en detaljeret beskrivelse af hele processen fra, at transformere Harry Potter bøgerne til filmlærredet, hvordan et manuskript der oprindeligt lå nederst i en bunke af uinteressante filmmuligheder tilfældigvis endte med, at blive en verdensomspændt succes. Jeg får et sug i maven af spænding og eufori hver gang jeg læser et par sider, for som den store HP-fan jeg nu engang er, er det helt magisk at blive taget med 'bag om' og få alle hemmelighederne af vide; hvem der oprindeligt skulle spille de forskellige roller, jagten på den helt rigtige location, sminken og kostumeafdelingens utrolige arbejde med, at skabe de mest fantastiske eventyrsvæsner og få hele universet til, at komme til live. 
Når jeg læser om, hvordan de har båret sig ad med at få den stemning og magi, som vi er så mange der har siddet og forestillet os oppe i hovedet da vi læste bøgerne, så er det som at genopleve mine læseoplevelser fra bøgerne og magien fra filmene. 



Bogen er et godt miks af tekst og beskrivelser af hele processen, men selvfølgelig også krydret med masser af billeder - nogle som vi kender og kan huske fra filmene og andre er skitser og tankeideer der hurtigt er nedfældet på papir. 


Man får det det hele serveret fra alle mulige forskellige vinkler; producerne, skuespillerne selv, tekstforfatterne og teamet bag produktionen. Det giver en alsidig læsning og følelsen af, at komme helt tæt på når man ikke blot får det fortalt fra én vinkel, men alle sider bliver belyst udfra alle de forskellige aspekter der eksisterer. 


Min yndlings ting ved bogen er blandt andet de private billeder der er taget i et afslappet øjeblik af skuespillerne, hvor man kommer bag den polerede facade og skitserne af Hogwarts Slot og Hogsmeade der danner baggrund for skabelsesprocessen.

Jeg vil gå så langt til, at sige at denne bog er en af de bedste jeg overhovedet har i min reol og hvis man er ligeså pjattet med Drengen Der Levede, som jeg er - så skal man altså ud og have fingrene i denne! Den er intet mindre end fantastisk.




12 kommentarer:

  1. Mange tak, fordi du gjorde mig opmærksom på det. Da jeg sad og lavede listen, var jeg lidt forvirret over de to gutter, nok fordi de begge har R.R. i midten af deres navn.

    Åh, Page to screen. Den har jeg også. Den er virkelig stor og tung, men fantastisk, som du selv beskriver. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg blev faktisk ret overrasket over dens størrelse og hvor meget den vejer - dét havde jeg slet ikke forestillet mig :)

      Slet
  2. Wow hvor er den lækker! :D Sådan en må jeg huske og sætte på ønske listen til min fødselsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en meget flot bog, ja! :D Ønsk dig den, eller køb den selv ;)

      Slet
    2. Hvad er det den hedder? synes ikke at jeg kan se navnet.

      Slet
    3. ups der var jeg vist hurtig. bare slet den første kommentar :P

      Slet
  3. Jamen, den må jeg jo eje - hvorfor er det lige, jeg ikke kender til den bog? Det må jo være så hyggelig og spændende læsning (man er vel nørd).
    Tak for tippet :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved virkelig ikke, hvordan du har kunne undgå at høre om den - måske du ikke er så stor en nørd som nogle af os andre ;) høh

      Slet
  4. Åh, den er bare så flot den bog! :D

    SvarSlet
  5. Fuckkk den er lækker! Hvorfor er jeg ikke stødt på den?! Jeg bør virkelig eje den, nu jeg ligefrem har været inde og se kulisserne i London og alt muligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. jamen det ved jeg virkelig ikke :D
      Du kan finde den på Amazon - der fik jeg den fra :)

      Slet