torsdag den 14. februar 2013

G.R.R Martin - Storm of swords 2: Blood and Gold


Så blev jeg færdig med 2. halvdel af Storm of Swords. Desværre kom jeg til at holde en ret lang pause mellem de to dele, så nu har jeg lidt svært ved at adskille handlingsforløbne. Ret kikset. Jeg vil helt klart anbefale at man læser 3'eren back to back og ikke holder en kæmpe pause mellem del 1 og 2 som jeg gjorde.

Nå, men tilbage til historien: Storm of Swords (som en helhed) er helt klart min absolutte yndlings af hele serien indtil videre. Alting bliver kolossalt vildere, mere extremt, endnu flere tåre, ENDNU MERE AF ALTING vi hidtil har set. 
Da jeg begyndte på A Game Of Thrones var jeg overbevist om, at Stark familien var seriens hoved familie og dem der ligesom 'ville vinde til sidst og alt blev fryd og gammen'. Nu, derimod er halvdelen af familien udraderet og de resterende er spredt for alle vinde uden udsigt til, at skulle genforenes, det giver selvfølgelig en vis portion spænding, men på den anden side har jeg også bare lyst at kaste hænderne op i vejret og råbe af frustrationer.

Udover nogle seriøse plotmæssige twist og drejninger som du aldrig når at se komme, så er det også i Storm Of Swords vi ser en markant karakterudvikling af særligt Jon Snow, Jaime Lannister og Tyrion Lannister samt Petyr's rolle i historien får pludselig et egentligt formål - den slimede satan sagde jo vi ikke skulle stole på ham..

Stannis' historie får mere tyngde og formål i slutningen af Blood and Gold, men jeg kan stadig ikke undgå at se ham som lidt af en 'pause fisk' - noget der skal fylde historien ud og give anledning til endnu mere krig og ødelæggelse i Westeros. Jeg har meget svært ved, at se ham sidde på the iron throne i enden. 

Derudover synes jeg godt snart der må ske noget mere med Daenerys, lige siden hendes drager klækkede ud i 1'eren har hun mere eller mindre stået helt stille plotmæssigt. Jovist, hun indtager et par byer her og der, men jeg kan bare ikke helt finde den spænding som hun uden tvivl fortjener så længe hun render rundt 'derovre' og alt andet sker i Westeros. Kan de der drager ikke snart vokse sig store nok så hun endelig kan krydse havet og så skal der nok ske ting og løjer.

Alt i alt var Storm of Swords alt hvad jeg håbede på og mere til. Intet mindre end fantastisk!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar