torsdag den 7. marts 2013

Besat af en teenager


Jeg nævnte i mit indlæg om skatten fra loftet, at jeg havde fundet nogle af de bøger jeg læste da jeg var en ung og sprød teenager. Det var bla. serien Allys Verden og det tog altså ikke mange minutter før jeg sad med næsen begravet i den første bog, og selvom den helt klart er henvendt til et meget yngre publikum så er det altså noget af det rareste, at læse ting som man forbinder med sin barndom.

1-2-3 pludseligt havde jeg slugt de 4 bøger jeg ejede og som den bookaholic jeg er kunne jeg ikke forlige mig med tanken om, at gå glip af slutningen. Så det blev altså til en tur på biblioteket for at få de resterende 10 bøger i serien (jeg har endda købt nr. 11 selv da det er den eneste bibliotekerne ikke har ud af serien på 14).

Nogle gange har man bare brug for at lade hjernen ligge og læse noget der bare er sjovt og hyggeligt. Og det er præcis hvad Ally's Verden formår! Karen McCombie har skabt et univers, hvor jeg som 21-årig sidder og ønsker at jeg kunne beame mig tilbage til dengang jeg var 13 og havne hos Ally Love og hendes skæve men sjove familie.
Bøgerne er fyldt med humor og man kan ikke andet end at være en anelse misundelig på Ally der vokser op i et hjem fyldt med søskende og flere husdyr end der er i Zoologisk Have.

Selvom bøgerne henvender sig til et ungt publikum er der kræset for sproget og det er nok en af seriens stærkeste forcer. Man får historierne serveret fra Allys perspektiv og der er således fyldt med ironiske bemærkninger, tankestreger og teenageproblemer. Derudover skiller serien sig ud fra de resterende pigebøger man kan få til den aldersgruppe ved at være propfyldt af humor og fokus på den gode og spændende historie fremfor teenagere der klynker over, hvor uretfærdigt livet er.

Der skal helt klart gå en særdeles stærk anbefaling til alle der måtte kende nogle tøser der er i begyndelsen af deres teenage-år, om at læse disse bøger - for når jeg på 21 år kan sidde og grine højt af hændelserne og beskrivelserne, ja så fungere det altså! (Eller også er jeg bare aldrig kommet videre, but let's tell no one!)
 
Jeg putter mig hvert fald lige ind i et univers der er fuld af glimmer, kreativitet og veninde-video-aftener for en stund mere og nyder dengang det hele bare var mere simpelt.

Forresten, se lige hvor flotte og sjove forsiderne er! De er da skæge!

4 kommentarer:

  1. Bøger fra teenagealderen og barndommen er bare det bedste <3

    SvarSlet
  2. Dem læste jeg også! Og var helt besat af Allys liv og univers. Årh, det var tider! Jeg er helt enig i alt hvad du skriver. :) Har faktisk også selv de to første... måske de fortjener at blive genlæst snart! ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det samme var jeg! Kan særligt huske at jeg fandt Birka helt vildt fascinerende!

      Slet