mandag den 25. marts 2013

ILDENGLEN - LAINI TAYLOR


Dette er et Anmeldereksemplar, men meningerne og holdningerne er fuldstændigt mine egne.

"Rundt omkring i verden dukker sorte håndaftryk op på dørkarme, svedet på plads af bevingede væsner som krøb igennem en åbning i himlen.

I en mørk og støvet forretning er en djævels lagerbeholdning af mennesketænder blevet faretruende lav.

Og i Prags sammenfiltrede veje er en ung kunststuderende ved at blive rodet ind i en brutal overnaturlig krig; mød Karou. Hun fylder sine notesbøger med monstre som måske eller måske ikke er virkelige; hun har tendens til at forsvinde på mystiske "opgaver"; hun taler mange sprog - det er ikke dem alle som er menneskelige; og hendes azurblå hår vokser faktisk ud af hendes hoved i den farve. Hvem er hun? Det er spørgsmålet som hjemsøger hende og lige om lidt finder hun ud af det.

Når en af væsnerne - den smukke, hjemsøgte Akiva - for øje på hende i en gyde i Marrakesh, resulterer det i blod og stjerneskær, afslørede hemmeligheder og en uendelig kærlighed som har rødder der stikker langt ned i en voldelig fortid. Men vil Karou mon komme til at fortryde sandheden om sig selv?"


En af de seneste bøger jeg har læst er Ildenglen (Org: Daughter of Smoke And Bone) af Laini Taylor og jeg er ret blæst bagover over hvor begejstret jeg er for den! Jeg har endda valgt at give den en fuld 5'er af stjerner (ud af 5 mulige) og det er på trods af, at jeg selv synes jeg er blevet ret fedtet med mine stjerner. Jeg føler bare der skal virkelig meget til før jeg bliver blæst bagover og giver en bog højeste karakter, men ikke desto mindre synes jeg denne fortjener det! Jeg var hooked fra side ét og jeg har aldrig haft det store held med bøger der omhandler engle. Ildenglen har tydeligvis ændret min opfattelse af, at det er umuligt at skrive en ordentlig bog med engle, som materiale.

Jeg læste denne på dansk, og jeg er ret overrasket over hvor utrolig godt oversættelsen er endt. Ildenglen er virkelig godt skrevet og det skinner igennem helt over i den danske oversættelse - og det er virkelig en sjældenhed da jeg normalt hader oversættelser når det kommer til Young Adult genren.

Karou vokser op blandt kimære - en slags fabeldyr der er en blanding af menneske- og dyrekroppe, og virker som stik-i-rend-pige for Sulfur der sidder og væver halskæder af tænder bag sin magiske portal, der kun kan åbnes indefra. Hvad formålet med tænderne er, ved Karou ikke helt præcist, kun at betalingen for tænder er ønsker; opmålt i størrelsesforhold der svarer til pengeværdi - desto bedre/sjældnere tænder desto større ønsker. 

Laini Taylor har virkelig skabt et spændende og originalt univers der bjergtager og forundrer fra start af.
Jeg elsker ideen omkring kimærerne og de fascinerede mig til det yderste med deres sammensatte kroppe. Derudover synes jeg det er et stort plus, at der ingen åbenlys god eller ond side er, i krigen mellem seraferne og kimærerne. Det er meget virkelighedstro, at rigtig/forkert er sammenfiltret iblandt hundrede års krigsførelse. 

Bogen er overstrået med både alvor og humor, smukke og fortryllende beskrivelser af byer både her på jorden men også andetsteds
Karou er en fascinerende hovedperson med hendes blå hår, mange tatoveringer - særligt de to hamsaer i hendes håndflader og stærke personlighed samt mystiske og hemmelige baggrund. 

Jeg er en smule overrasket over hvor meget jeg holder af denne bog, for jeg tror sagtens at, hvis omstændighederne havde været anderledes; uden det velskrevet sprog og stærke karakterer havde jeg nok fundet romancen en tand for sødsuppe, men der er altså ikke tilfældet. Jeg synes bogen er yderst anbefalesværdig og du skal hoppe ud og få fingre i den med det samme. Som i lige nu. Afsted med dig.



6 kommentarer:

  1. Nu har både du og Rebecca rost denne bog til skyerne, så nu må jeg vist hellere se, hvad den er for én! God anmeldelse. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kan du roligt gøre - og hvis jeg husker rigtigt, mindes jeg at du også fik den fra Bazar? :)

      Slet
  2. Jeg er helt enig omkring genialiteten. Jonathan Rhys Meyers er en fantastisk skuespiller, og han gør det virkelig godt i The Tudors (but I don't fancy him that way). Til gengæld er jeg helt og aldeles skudt i Henry Cavill, ham der spiller Charles Brandon. Oh my God! :D Og vidste ikke, at DR2 gensendte den så tit. :)

    Og fedt, du kunne lide Ildenglen. Jeg var ligeledes begejstret for bogen, og jeg glæder mig til at læse fortsættelsen på et tidspunkt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg synes den var ret god! :D Men er lidt ærgerlig med titel oversættelsen - der kan jeg meget bedre lide org. navnet Daughter Of Smoke and Bone, det lyder lidt mere dramatisk ;)

      Slet
  3. Haha. Ja, jeg ved heller ikke hvordan et enkelt blogindlæg pludselig gjorde mig til ekspert og hotline for et iPhone spil. :S Altså, seriøst, det er flere måneder gammelt.

    Jeg har selv Ildenglen stående på hylden, som én af de bøger jeg ikke har fået læst endnu. Satser på at ændre det i løbet af sommeren her, evt. som en del af min genrechallenge. :) Er ret spændt på den. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Yay. Du kan sagtens gå ombord i dén bog.

      Slet