onsdag den 20. marts 2013

KINDLE PAPERWHITE


Jeg har jo pippet lidt om den Paperwhite jeg fik sendt hele vejen fra USA, den kan nemlig ikke købes til Danmark endnu, men så skete der ligesom ikke rigtig mere end mit lille pip. 

Jeg har dog lovet en anmeldelse af den når jeg fik den testet, og det er faktisk derfor jeg har været ret stille her inde. For jeg har faktisk kun læst én bog på den indtil videre og har endnu ikke testet den i direkte solskin - hallo man, vejret er jo ikke til at sidde udenfor i sol endnu. Derfor synes jeg heller ikke helt jeg kan kalde dette en anmeldelse, da der virkelig er 100 ting jeg endnu ikke har fundet ud af at betjene ordenligt på den og derfor har jeg ikke udforsket den til fulde endnu. 
Men jeg vil dog lige slynge et par ord ud omkring min oplevelse med den lille maskine so far.

Eftersom jeg de seneste år har fået min læsehest mere og mere på, har jeg gået og grublet lidt om jeg ikke burde investere i sådan en e-reader. Der bliver jo mere og mere knebent med plads på mine reoler, og nogle gange har biblioteket ikke de bøger jeg gerne vil læse - men ikke har lyst til at købe i fysisk form. Og så synes jeg derudover det er træls at skulle slæbe så mange bøger med mig når jeg f.eks. tager på sommerferie (i år 2012 havde jeg 15 med.. det er ret meget plads sådanne tager)

Jeg researchede lidt og fandt meget hurtigt frem til, at jeg ville have en Kindle-version fra Amazon. Det er jo en smagssag hvad man bedst kan lide, men jeg fandt at der var flest fordele ved Kindle fremfor de andre på markedet (og så får Kindle også de bedste anmeldelser blandt e-readers). Et stort plus ved Kindle er, at man henter bøger direkte fra Amazon's hjemmeside og de har altså et virkelig bredt udvalg og er tit de billigste.

Blandt mine undersøgende anmeldelser fandt jeg hurtigt ud af, at Amazon's nyeste skud på stammen; Kindle Paperwhite blev rost til skyerne som værende den bedste e-reader til dato. Og når jeg læser sådan noget, så gider jeg altså ikke settle for less og købe en anden. Derfor fandt jeg et amerikansk forward firma der lader en oprette en postboksadresse i USA og så sender de ens ting videre til mig her i Danmark. Det koster self. en anelse mere end det normalt ville gøre, da der skal et ekstra firma ind over leveringen, men jeg ville altså have den Paperwhite! 

Overraskende hurtigt ankom den (en uge + nogle dage tror jeg det tog) og det var kærlighed ved første blik. Jeg havde bestilt et læder-cover til Paperwhiten der udover at yde beskyttelse også giver en fornemmelse for at holde en rigtig bog - altså man åbner og lukker som i en bog med coveret. 

Jeg blev ret overrasket over hvor lille den egentlig er, jeg ved ikke helt hvad jeg havde forestillet mig, men overrasket blev jeg hvert fald. Derudover skal man lige have in mente, at det altså ikke er en tablet man sidder med. Den er hurtig, men slet ikke ligeså hurtig som en tablet er. For mig er det ikke det store problem da den bladrer i siderne helt perfekt og uden at være for langsom (den er f.eks. meget hurtigere end Amazons andre Kindle's i blad-vending og generelt), men man kan se den ikke er som en tablet når man skal ind i 'butikken' og browse bøger, men det er slet ikke noget problem. Det fungere helt fint. 
For mit vedkommende havde jeg gjort det helt klart, at jeg kun behøvede en e-reader og ikke et device, hvor jeg kunne lave alt muligt andet (spil, internet-søgning osv.)
Min eneste anke er at den er i sort/hvid, altså covers'ne på bøgerne er ikke i farve og det kunne jeg godt have tænkt mig - det er bare pænere. 

Når vi snakker indmad og features så er det helt store og nye ved Paperwhiten (og en stor del af grunden til jeg købte den) dens belysning. Den er frontlit hvor andre e-readers, tablets og computere i backlit. Forskelen er at med frontlit belysning så har du ikke lamper der brager lige ind i øjenene når du læser og som udover at være anstrengende, at læse på, så kan backlit belysning skade dine øjne på sigt. Så frontlit er altså the way to go - især når man sidder og læser i så lang tid af gangen, som jeg gør. 

Derudover er der absolut intet genskær når man sidder i solen og læser - perfekt til sommeren og stranden. Den har en speciel lys-skala man selv kan tilpasse, hvis man f.eks læser i mørke kan man tilpasse lyset uden skærmen lyser op i hele rummet - din partner kan altså sove lige så sødt ved siden af uden at blive forstyrret. 

En ny feature på Paperwhiten er muligheden for at ændre tekststørrelsen uden, at det går han og bliver 'grumset' og pixeleret. Derudover er der ingen knapper på maskinen, bortset fra tænd/sluk, så man bladrer altså ved at trykke i højre side for fremad og i vestre for tilbage. I denne dagens touch-hverdag er det ikke et problem og alle med en touch-telefon vil kunne sætte sig ind i hvordan det virker på ingen tid.


Basis-info til hvordan en Kindle fungere:

  • Ved køb af din Kindle opretter Amazon en kindle e-mail til dig og det er via denne dine køb bliver sent til din e-reader.
  • Kindle gemmer automatisk den side du er nået til når du enten lukker via. et cover eller bare slukker maskinen.
  • Dine kontooplysninger lagres igennem din konto hos Amazon og det er sådan købene foregår. Hvis du laver fejlkøb af bøger har du mulighed for at fortryde indenfor en hvis tidsperiode.
  • Kindle/Amazon kører MOBI-format til deres bøger, men ved hjælp af programmet Calibre (downloades gratis til din pc) kan man formatere alle andre formater så de kan læses på din Kindle (f.eks hvis du køber bøger hos danske saxo.dk) Det er meget let, no worries, der følger guide med når du starter Calibre.
Selvom jeg endnu ikke har læst så mange bøger på min Kindle er jeg rigtig glad for den! Det fungere rigtig godt og når først man er kommet ind i historien ligger man faktisk ikke synderligt mærke til, at det ikke er en 'rigtig' bog man læser. Selvfølgelig er det ikke 100pct som en papirbog, men til mit formål er det helt perfekt. Jeg er meget begejstret for belysningen på maskinen og vil klart anbefale alle, at de skal skaffe et læse-device der er frontlit! 

Jeg er sikker på, at det nok skal blive en bragende succes og et langvarigt venskab mellem mig og Hr. Paperwhite!

2 kommentarer:

  1. Jeg er simpelthen så imponeret over, hvor behageligt det er at læse på sådan en! Jeg så den første gang hernede i Spanien, sådan på tæt hold, og.. ahmen altså, som du selv siger er det selvfølgelig ikke 100% papir - men det er dælme tæt på! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de første 2min skulle jeg lige vende mig til det, men derefter så virker det helt normalt :)
      Har du købt en Paperwhite i Spanien? Eller er det en anden model? :)

      Slet