tirsdag den 30. april 2013

FIFTY SHADES OF GREY - E.L. JAMES


Titel: Fifty Shades Of Grey
Forfatter: E.L. James
Sprog: Engelsk (findes også på dansk)
Sideantal: 385
Bedømmelse:



"Anastasia Steele møder den unge, karismatiske forretningsmand Christian Grey, da hun skal interviewe ham til sin universitetsavis. Hun tiltrækkes kraftigt af hans smukke udseende og hans dunkle sind. Sammen – men på Christians betingelser – kaster de sig ud i et vovet passioneret forhold, som ikke kun afslører Christian Greys dæmoniske seksuelle præferencer, men også mørke, umættelige sider af Anas eget begær, som hun aldrig havde troet fandtes."

Jeg havde oprindeligt svoret at jeg ikke ville læse Fifty Shades Of Grey. Det virkede slet ikke som min ting, men desto mere alle talte om den; både de rosende ord og dem der foragter den, blev min nysgerrighed for meget og jeg er generelt af den overbevisning, at man ikke kan have en holdning til noget man ikke selv har oplevet. Så igang gik jeg. Og det er måske den dårligste beslutning jeg nogensinde har taget! Jeg har aldrig oplevet en bog der fik mig til at have en sådan kvalme og fjendtlighed overfor samtlige personer i bogen!

Først og fremmest har vi hovedpersonen Ana, den gennemsnitslige kluntede pige man så tit møder i denne genre; udefra virker hun helt normal, måske til den lidt kedelige side, men overfor Mr. 'hot and steamy' er hun jordens 8. vidunder. Hun er jomfru og har aldrig haft et forhold til en fyr og har måske maks. kysset med to, i sit 21. årige lange liv. Hun er utrolig naiv og har dårligere selvværd end en dørmåtte.

Hun falder selvfølgelig direkte i armene på Christian Grey, der selvfølgelig er utrolig rig og magfuld og har udseende som en græsk Adonis (ja, denne kvalmefremkaldende reference er tyvstjålet fra bogen selv). Derfra tager det fart og de føler begge denne 'uforklarlige energi' der tiltrækker dem til hinanden (...). 

Det ene føre til det andet og snart er Ana ikke jomfru længere, men er indfanget i et net af bondage og S/M, som hun aldrig havde kunne forestille sig eksisterede. For ja, Christian Grey er til alt det der dominant vs. undertrykt - og i kan jo selv gætte hvilken rolle det er meningen Ana skal påtage sig. Den undertrykte selvfølgelig. 

Han er endda så langt ude, at han har et helt juridisk dokument, som han vil have hende til at underskrive, omhandlende hendes sovevaner, hvad hun må spise, hvilket tøj hun skal gå med, hvem hun må omgås med, at han må knalde hende hvor/hvornår/hvordan han vil, hun må ikke røre ham eller se ham i øjnene og skal adlyde hans mindste vink uden tøven. Kort sagt skal hun opgive sin egen fri vilje. Det er så absolut sygt og mind-twisting forkert, som jeg overhovedet kan forestille mig og jeg var fuldstændig rasende og chokeret da jeg læste det.  Og nå ja, Ana skal desuden titulere ham enten Mr. Grey eller Sir. Klamhedsfaktoren raser for fuld skrue..

Alt dette ville sådan set være i orden hvis begge parter var fuldt indforstået og det var hvad de begge to ville, men sådan er sagen bare ikke! Ana er ikke til bondage og synes ikke det er fedt, at være den undertrykte. Men siger hun noget? Nej, selvfølgelig gør pigebarnet ikke dét, for hun ser det som hendes mission at redde denne 'stakkels torturerede sjæl'. 

Christian Grey er en syg stodder der tænder på afstraffelse og magt udført på andre mennesker og dette oplever Ana da han første gang slår hende. Nå men har hun så gjort et eller andet virkelig slemt siden han tæsker hende? Altså hvis man ser det som en stor kriminalitet at rulle med øjnene er man måske enig med Grey... Hun bliver chokeret og føler sig ekstremt ydmyget, mishandlet og misbrugt og hun ender med at tude sig selv sanseløs efter episoden. Da hun adressere sine følelser overfor ham siger han, som det kolde røvhul han nu engang er, 'Det var ikke meningen du skulle nyde det' og 'måske du med tiden kunne lære at omfavne disse følelser '. Jeg var ærlig talt målløs og troede ikke jeg kunne hade ham mere, men jo sørme om det ikke lykkedes.

Men er det så her hun fortæller, at han kan stikke det skråt op og hun ikke gider det? Nej... Hun bliver bare lettet da hun finder ud af, at han dog ikke vil slå hende mere dén aften. Ydermere kaster han i hendes hovedet, at de er to voksne mennesker der begge er enige, men det er de jo for fanden ikke - Ana synes overhovedet ikke det er fedt og krymper sig flere gange indvendigt over de ting han siger til hende og udøver over hende. Hun har lange konflikter med sin egen underbevisthed  der fortæller hende, at hun skal løbe skrigende bort.

Alle disse episoder burde få Ana til at virke sympatisk og gøre så man, som læser burde fatte sympati med hende, men det lykkedes bare ikke. For i virkeligheden er Ana ikke særlig sympatisk. Udover at hun er et af de svageste mennesker jeg er støt på i litteraturen og ingen selvrespekt ejer, er hun en virkelig dårlig veninde overfor sin roommate, Kate, som dater Christians bror, Elliot. Hver gang Ana ser de to sammen tænker hun lede og nedværdigende tanker omkring Kate, så som: "Kontrollér dog jer selv" eller "hav dog noget værdighed, Kate!"
Selvom hun dybest set er pissemisundelig og ville ønske at hun havde samme normale forhold til Christian Grey.

Christian Grey's voldelige tendenser tages til et nyt stadie og han ender med at piske hende med sit bælte for, at demonstrere hvor hårdt det kan gå for sig - og han har simpelthen brug for, at påføre hende smerte for, at blive tilfredsstillet. Og hér ser vi eeendelig lidt af en kampgejst i Ana! Efter seriøse tæsk med bæltet råber hun ham direkte ind i hovedet hvilken syg stodder han er og at han kan stikke det skråt op! Men så er det minut gået og hun ender kraftedme med, at undskylde for sine 'hårde ord' for han så jo bare noget SÅ såret ud da hun kaldte ham en sick bastard (hvilket hun havde alt ret til).

Det er 100 shades of fucked up for ligepludselig syntes Ana, at hun er den onde pga. sin reaktion. Arhmen' det bliver simpelthen for meget og jeg kan slet ikke magte det. Jeg kan ærligt sige, at det er noget af det mest forstyrrende jeg nogensinde har læst og jeg kan simpelthen ikke dreje min hjerne rundt omkring det faktum, at denne bog bliver set som romantisk og der er nogle der synes Christian Grey er en helt. For mig er det bare virkelig sygt og skræmmende..

Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle savne Gideon og Eva fra Crossfire-serien, men Grey og Ana, de er på alle måder endnu mere forstyrrede og fucked up.

Og så vil jeg ikke høre ét ord mere om Anas 'indre guddinde' Gud fri mig vel!

6 kommentarer:

  1. Jeg bliver altså simpelthen nødt til at læse den på et tidspunkt. Ikke fordi jeg forventer, den er god - faktisk forventer jeg ikke rigtig noget af den, andet end jeg nok vil hade den. Men med så mange forskellige meninger om den, tænker jeg, at jeg bliver nødt til at få den læst, så jeg også kan komme med mine holdninger til den. Mest fordi jeg gerne selv vil vide, hvad jeg synes om den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Neeeeeeej, staaay away from the light!!! Du går lige i fælden - præcis som jeg gjorde. Stol på dit instinkt og lad vær med at læse den! Du får aldrig din tid igen og du vil med stor sandsynlighed være arret for livet... don't do it!

      Slet
    2. Haha, er det slemt, hvis jeg får bare en lille smule mere lyst til at læse den? Ej, hvis den bliver læst, er det først, når jeg har læst alle de andre bøger, som jeg gerne vil - og ellers er det altså også en bog, jeg godt kan undvære at læse færdig, hvis jeg nu begynder på den, og må give helt op :)

      Slet
  2. Haha, det er den bedste anmeldelse, jeg nogensinde har læst! Den rammer præcis hovedet på sømmet.
    Jeg læste den første, og selv om jeg ikke just var imponeret, var jeg naiv nok til at købe de to andre (heldigvis for ingen penge!), for "jeg skulle jo lige se, hvordan det udviklede sig". Jeg har to gange forsøgt at komme i gang med 2'eren, men jeg kan simpelthen ikke... den er tydeligvis endnu mere frygtelig end den første! Jeg er ved at brække mig over personerne. Men jeg behøver næppe advare dig, for du virker ikke just som om du er på vej ud for at købe den næste i serien ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh nej, endnu mere forfærdelig end 1'eren? :O How is it possibly. Altså jeg havde nok regnet med at hun ikke ville holde ved sin beslutning i slutningen - for der skal jo være stof til en mere. ak. Men jeg havde da håber hun ikke ville finde mig i hans shit!

      Kan faktisk stolt sige, at jeg ikke har købt nogle af dem, men har de to sidste liggende klar og det er en ret stram politk jeg har med, at færdiggøre en serie så snart jeg er begyndt på den, men har godt nok svært ved at skulle starte på 2'eren. Frygter så meget det er præcis det samme mønster som i 1'eren. Og jeg ved ærlig talt ikke om jeg kan klare med af den skizofrene Ana eller syge stodder Grey.

      Slet
  3. Amen, siger jeg bare! Jeg er koloenormt enig i din anmeldelse.

    SvarSlet