søndag den 14. april 2013

HOTEL I PARIS: HÔTEL DU NORD - LE PARI VÉLO


Når nu foråret ligeså stille melder sin ankomst er der mange der begynder, at tænke over mulige feriedestinationer og jeg var som sagt i Paris sidste sommer med min bedsteveninde og havde allerede dengang tænkt på, at smide en anbefaling til det hotel vi boede på. Men ja, ahem, så skete der bare en masse ting og jeg glemte det faktisk lidt. Men NU skal det være!

Når jeg rejser og bor på hoteller, that is, så har jeg jo nok ligesom så mange andre en række krav, selvfølgelig er der de obligatoriske: renhed og hygiejne. Det synes jeg lidt er selvsagt. Men derudover ligger jeg ret højt vægt på lokation når det er storbyferie, helst i nærheden af en metrolinje eller lign. Og så autencitet! Jeg elsker når noget er 'lokalt' og man ikke bare bliver puttet ind i et eller andet smart og fancy samlebånds-hotel-kæde-agtigt. Det er sgu for kedeligt. 

Efter lidt kiggen rundt på diverse hjemmesider og blogs faldt jeg over Hôtel du Nord - Le Pari Vélo, som jeg opdagede igennem Mit Paris. Det er lille og ser ikke ud af meget på ydersiden, men det er simpelthen så fint og hyggeligt med de to mænd der bestyrer det, og gladeligt vil komme med anbefalinger til spisesteder eller sight-seeing, samt deres lille hund der tøffer rundt.

Først og fremmest skal man huske, at mange hoteller i storbyer er af en anden kvalitet end den vi kender herhjemme fra og man skal gøre op med sig selv inden, hvor meget man er villig til at betale for ekstra m^2. Vi var ret ligeglade med små værelser, for vi var der kun når vi skulle sove. 

Deres hjemmeside er meget spartansk og jeg kan forestille mig, at det ikke er en man lige finder med mindre man kender den. Og sådan er det generelt med hotellet. Det er familiedrevet og størstedelen af klientelet er franskmænd der kommer fra andre dele af landet for, at nyde deres hovedstad. Jeg tror faktisk at mig og min bedsteveninde var nogle af de eneste ikke-franskmænd der boede der mens vi var der. I vores optik var det en stor bonus, for det gjorde bare det hele lidt mere 'fransk'. 

Man bestiller værelser via mail-korrespondance og det kan self. gøres på engelsk hvis man ikke er flydende i det franske. Bare husk at være opmærksom på om i vil have én dobbeltseng eller to single beds. Der er vidst en lille prisforskel så vidt jeg husker. Vi mailede lidt frem og tilbage med dem, spurgte om priser for forskellige perioder og sengepriser osv. Det kan man sagtens og de er meget flinke!

En anden ting der gør det tydeligt, at det ikke er en kæmpe hotel-kæde er, at der ikke er åben reception 24 timer i dågnet. Når man booker via mail skal man derfor nævne hvad tid man ankommer med fly og hvornår man ca. tror man vil være ved hotellet så de kan stå klar (altså hvis man ankommer efter kl. 00 self.)
Det betyder dog ikke, at man ikke kan være ude i byen til efter midnat for man får simpelthen en nøgle til hotellet ved check-in så man selv kan låse op/i efter sig. Det synes vi var ret sejt, altså det viser lidt hvilke mennesker de er dem der ejer stedet, de stoler på at folk ikke bare løber med hele indmaden nu når de selv har nøgle.

Derudover har de cykler, som man gratis kan leje hvis man vil opleve Paris på dén måde.
Der er ikke morgenmad med i prisen, men for 7€ pr. dag kan man tilkøbe det. Den er meget fransk og består af to forskellige slags baguette; hvid og grov. Hjemmelavet syltetøj og hjemmekværnet smør, samt croissanter og te/kaffe og juice. Alt sammen hjemmelavet eller friskhentet fra bageren omkring hjørnet.

Værelserne var rene, men man kunne godt se de var af ældre dato. Alt sammen noget vi havde regnet med, men det generede os ikke, at det ikke var det nyeste nye. Som sagt, hvor meget tid har du regnet med at spendere på dit værelse?

Det er helt klart et hotel jeg sagtens kan finde på, at bruge igen næste gang jeg skal til paris! Der er gratis internet på værelserne, det ligger centralt med to metrostationer indenfor rækkevide (Jacques Bonsergent eller den lidt større Republique). 

Vi var der 5 nætter og spiste morgenmad på hotellet hver dag (det var virkelig godt) og pr. person tror jeg, at vi endte med at betale ca. 16-1700kr. Det er altså meget billigt gjort når det er et rigtigt hotel og ikke et hostel, inklusiv morgenmad og med en superb lokation. 
 
Og nå ja, når man går ned mod metrostationen Republique rammer man ind i den bedste pâtisserie, hvor man kan købe lækre kager som denne:

6 kommentarer:

  1. Tak for den! Jeg regner med et smut til Paris i sommeren/efteråret, og har længe kigget efter hyggelige, autentiske og "billige" hoteller :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt :) Jeg kan kun anbefale Hotel du Nord, det er super!

      Slet
  2. Jeg vil af sted igen!!! Så godt sted! havde helt glemt den lækre syltetøj :D Fantastisk fantastisk hotel og ferie :b

    SvarSlet
  3. Hvor ser det fint ud! Har du nogle billeder af værelset i boede på? Og det er 7€ pr. person pr. dag med morgenmad, ikke? ..egentlig ved jeg ikke, hvorfor det er vigtigt for mig, at få at vide, for jeg har absolut ingen planer om at tage til Paris lige foreløbigt, haha.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo jeg har billeder af selve værelset :) Jo det er pr. person.

      Slet