mandag den 20. maj 2013

CINEMAFANTASTIC

1. Gangster Squad 2. Beautiful Creatures 3. Warm Bodies 4. Les Miserables 5. The Place Beyond The Pines 6. The Host 7. Iron Man III 8. Silver Linings Playbook 9. The Great Gatsby

Det er kun den 5. måned af årets 12, men jeg alligevel været inde og se flere film i biografen end jeg nogensinde har gjort på et helt år. Og der er mange flere i vente! 
Dem jeg husker med klarest tydelighed er bla. Gangster Squad (Åh Ryyyyaan) der var et friskt pust til genren og brillierede med fede effekter og klipning. Derudover kan man ikke benægte den sindssyge kemi, som Ryan Gosling og Emma Stone gang på gang udviser på filmlærredet - de er måske et af mine yndlings filmpar nogensinde. Hvis du ikke nåede, at fange den i biografen så kan jeg kun anbefale, at hive den hjem på dvd. 

To anbefalinger jeg kan give jer med på vejen er, at fare ind og se Silver Linings Playbook og The Great Gatsby mens de stadig går - de topper begge listen over de bedste film jeg har set indtil videre. Silver Linings Playbook var jeg ret spændt på, for Jennifer Lawrence vandt jo en Oscar for hendes præstation og Bradley Cooper blev nomineret til en. Og jeg må sige, at jeg overhovedet ikke blev skuffet! Begge skuespillere skinner og det var især rigtig rart at se Bradley Cooper i en anden rolle end hans sædvanlige Mr. Good Looking. Og Jennifer Lawrence er ligeså fantastisk som hun plejer. En virkelig sjov og sød film, som jeg på det varmeste kan anbefale, hvis du vil have en feel-good kvalitetsfilm.

Og så kan jeg altså ikke lave et filmindlæg uden, at komme omkring The Great Gatsby når jeg nu har ævlet så meget om den herinde. Lad mig bare sige, at alle mine forventninger blev opfyldt og mere til! Den var a-ma-zing! Anmelderne har knævret om, dens ekstravagance måske var en tand for meget, men der kan jeg kun sige sikke noget vrøvl! For det første er den instrueret af Baz Luhrmann og måske man lige skulle researche på hans filmstil før man udtaler sig. Han har bla. lavet Moulin Rouge og Romeo & Julie (1997) og hvis man ikke kunne lide dem, så skal man ikke gå ind og se hans version af Gastby. Luhrmann har store armbevægelser og han skabet et univers, som om man ser det hele igennem et kaleidoskop. Derudover er The Great Gatsby selve essensen af ekstravagance, så jeg synes Luhrmann's fortolkning er lige i øjet. Og nå ja, Leonardo DiCaprio er fucking fabulous og nailer rollen som Jay Gatsby!


4 kommentarer:

  1. Kunne ikke være mere enig i både det om Silver Linings Playbook og The Great Gatsby. Sidstnævnte sidder stadig i mit hoved og ikke mindst sangen Love is Blindness som bare var episk i scenen med Myrtle ... wow.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eehp, ja de to var bare sindssygt gode! :D Og ja, musikken fra Gatsby - perrrfect!

      Slet
  2. Orv. Du har virkelig set mange (gode) film i år. Generelt har dette vist også blot været et enormt godt biografår; der har nærmest hele tiden gået en film, jeg har brændt efter at se.

    Jeg skal først se Gatsby på fredag. Og jeg glæder mig som et lille barn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er ret overvældende, synes jeg selv, hvor mange film jeg allerede har fået set! Og faktisk er masser for resten af året jeg venter spændt på! (CATCHING FIRE!)

      Slet