søndag den 5. maj 2013

DE SMUKKE UNGE MENNESKER


Konfirmationsdagene er allerede godt ovre os og jeg har da også allerede trukket i festtøjet og rettet ryggen i kirken, mens min kusine forsagede djævelen og alle hans gerninger. Siden jeg selv blev konfirmeret for 7-8 år siden har jeg minimum været til én konfirmation om året, så jeg vil sige at både Trosbekendelsen og Fador Vor sidder ret godt på min rygrad efterhånden ;) 

Jeg synes personligt konfirmationer kan stikke af i to retninger; Der er de gode, hvor alt spiller; talerne er en passende længde - man kniber måske en tåre eller to af indholdet, maden er lækker og drkikevarene kommer flydende, et underholdende indslag vil heller ikke være at foragte og musikken spiller til længe ud på natten hvor alle har løsnet lidt op og der indtræder en feststemning. Men så er der også dem hvor man bliver placeret ved et bord, hvor man kender absolut ingen og den akavede stilhed bare fortsætter i al evighed, talerne er lange og kedelige, den 'sjove' onkel laver akavede jokes omkring alkoholindtag og alle de fester konfirmanden nu skal begynde at gå til.. Derudover bliver frasen 'nu er du trådt ind i de voksnes rækker' flittigt brugt (seriøst, stop nu med at sig det! Det er jo ikke 1800-hvidkål hvor man blev betragtet som voksen i en alder af 14-15 år!). Det er de konfirmationer hvor man kigger længselsfuldt på sit ur og håber natmaden kommer tidligt!

Heldigvis har jeg været til flest af den første slags og sådan var min kusines også på St. Bededag også, så ingen klager herfra. Det var en god fest med musik udefra og rigtig god mad og vin. Min kusine er generelt en rigtig køn pige og ser godt ud, så havde heller ikke forventet, at hun ville troppe op i nogle af de rædsler som mange konfirmandpiger gør nu om dage - hun var smuk med et moderne twist, men der var altså et par piger fra hendes hold der burde undersøge forskellene på en konfirmation og et bryllup! Hvornår er diademer og hestevogne blevet normalen til en konfirmation? Det eneste de manglede var faktisk et slør og så kunne de gå for at være små brude. Måske er jeg bare gammel, men jeg synes det er i overkanten.

Har i selv været til nogle konfirmationer og hvad er jeres holdning til konfirmation vs. nonfirmation og alt 'stadseriet'? :)

5 kommentarer:

  1. Hvor ser du fin ud :)

    Jeg har personligt aldrig selv været til en konfirmation, da jeg har boet så langt væk fra familien herhjemme. Jeg havde selv en nonfirmation, da man ikke har sådan noget i USA. Ellers var jeg blevet konfirmeret helt sikkert :)

    SvarSlet
  2. Jeg tror heller aldrig, at jeg bliver motionsmenneske. Jeg ved simpelthen ikke noget kedeligere, men nu VIL jeg bare holde ved!
    Jeg har godt hørt, at kalorietæller-apps ikke altid er 100% tilregnelige, men jeg får meget ud af at bruge den vejledende. Det hjælper mig meget at se i tal, hvad min mad indeholder - og så passer det godt til mit konkurrencegen at kunne se, om jeg "klarer dagen".

    Jeg har faktisk ikke været til konfirmation, siden mine klassekammerater i folkeskolen blev konfirmeret. Dengang holdt jeg selv en nonfirmation, selvom jeg egentlig altid har syntes, at det er et åndssvagt koncept. Men min mor insisterede på, at jeg skulle have en fest, og som teenager siger man vel aldrig nej til gaver.. :P Men jeg ville aldrig have gjort det på eget initiativ, og det er heller ikke en tradition, jeg har planer om at videreføre en dag.

    SvarSlet
  3. yaiks, hvor ser dit hår godt ud!! Kan du ikke lige lave et how-to indlæg??

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! :) Åh jeg ved ikke helt hvordan jeg skulle kunne lave sådan et indlæg, for det tog ret lang tid (har 10 tommelfingre), men altså humlen er: børst alt dit hår over til den ene side, over hovedet. Start med at flette en fransk fletning fra dit ene øre og op over hovedet til dit andet øre, og flet så den kommer til at hænge ned langs siden af nakken. Når du har lukket den med en elastik hiver du i fletningen så den får mere fylde. :)

      Håber det gav mening :p

      Slet
    2. Jo, det giver mening - tror jeg skal prøve det næste gang jeg skal noget fint!

      Slet