søndag den 12. maj 2013

I CAN SEE THE GREEN LIGHT

Nu er det snart noget tid siden der har været musik på bloggen og det er en skam! Jeg ved godt, at musikindlæg tit er de mindst læste på blogs, og at største delen af læserne ikke gider trykke play, men altså do it anyway - for jeg har pissegod musiksmag. Hæ. 

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er en absurd stor Florence + The Machine fan og nærmest kunne græde over hvor perfekt Florence Welsh og hendes band er. Det er heller ikke nogen hemmelighed at jeg er lige ved at eksplodere af forventning til The Great Gatsby premieren og når de to ting går hånd i hånd er det lige før jeg slet ikke kan være i min krop af bare begejstring. Hvor tit har man måske mulighed for, at kigge på Leonardo DiCaprio mens Florence flyder ud af højtalerne?! 

Jay-Z er executive producer på filmen og han har formået at få 20'ernes vilde jazz-tid ført op til vores tidsperiode med et hav af talentfulde kunstnere (Glæder mig især til at høre Beyonce's version af Amy Winhouse's Back To Black), men min favorit er selvfølgelig Florence! Deres bidrag til soundtracket er intet mindre end fantastisk og hvis man som jeg har læst Bogen af F. Scott Fitzgerald, kan man finde et hav af referencer og symbolik til bogens handling. Det glæder virkeligt mit boghjerte når en kunstner har lavet deres research ordenligt og man bare med det samme kan høre, at sangen er skabt med det ene formål at få musik og roman til at gå op i en højere enhed. Det skinner klart igennem, at The Great Gatsby selv er en af Florence's yndlings bøger og hendes smukke stemme yder Daisy retfærdighed til perfektion.


10 kommentarer:

  1. Åh, det bliver så godt! <3

    SvarSlet
  2. Jeg glæder mig så afsindig meget til at se 'The Great Gatsby'. Kan nærmest slet ikke vente!

    Og soundtracket sætter sit helt eget præg på stemningen i filmen (så vidt jeg kan se ud fra traileren). Generelt har jeg ret blandede følelser omkring Baz Luhrmann, men jeg tror virkelig han har ramt spot on denne gang. Genial drejning på bogens jazzstemning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig hjernedødt ;) Jeg kan faktisk ret godt lide Baz Luhrmann, især hans fortolkninger af Molin Rouge og Romeo & Julie, hvor man i begge nærmest ser verden igennem et keleidoskop. Og så synes jeg det er genialt at Jay-Z er inde over.

      Slet
  3. Florence + The Machine er så seje! Glæder mig virkelig til at se filmen og høre alt det fede musik - især også fordi jeg elskede bogen og virkelig ser frem til at se den i en nyfortolkning med Leo og Carrie som Gatsby og Daisy. <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Florence + The Machine er magiske :D
      Jeg har faktisk aldrig set en filmatisering af The Great Gatsby før, så har ikke rigtigt noget at holde den op imod :)

      Slet
  4. Jeg har faktisk slet ikke hørt noget fra soundtracket endnu udover en sang fra Lana Del Ray, tror jeg... Det må jeg lige få lavet om på! Glæder mig til at se filmen, men ærger mig lidt over, at jeg nok ikke når at få læst bogen inden.

    By the way, fint billede ude i siden! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det lidt anstrengt med Lana Del Rey - synes hun lyder meget forceret på hendes vokal, men hun er jo lige pt. noget af det mest trendy der findes ;)

      Åh, jeg tror sagtens du kan vente med, at læse bogen til bagefter :)

      Slet
    2. Hov, mange tak for rosen ;) (Det tog vildt lang tid, at få det maksimeret i den rigtige størrelse, besværlige blogspot!)

      Slet
  5. Jeg er helt vild med soundtracket til Gatsby. Særligt Lana Del Rays birdrag. Den er simpelthen så smuk og passer perfekt til bogens indhold.

    SvarSlet