søndag den 26. maj 2013

JORDBÆRHJELM OG BARBIE-LOOKALIKE


I sidste uge fik jeg en åbenbaring. Jeg skulle til frisør! Og Farves. Det er 3,5 år siden jeg sidste var en tur til frisøren og mit hår var endelig vokset ud til min egen hårfarve, og jeg var egentlig ret tilfreds med det. Men alligevel syntes jeg der manglede et eller andet. I ved, den der irriterende følelse af, at der bare skal ske noget! Hvad som helst. Forandring fryder som man siger.. Nå, men noglegange skal man altså lige trække vejret et par gange inden man begiver sig ud i et hovedkuls identitetskifte. Det er jeg ikke altid så god til (for at sige slet ikke). Jeg greb hurtigt min telefon og bookede en aftale hos en mere eller mindre tilfældig frisør på Vesterbro. Og det var her jeg begik min første fejl.. Når man har været ude af 'frisør-gamet' i et par år, så glemmer man lidt hvor galt det egentligt kan gå. Og ja, jeg burde nok ha' valgt en frisør, som jeg havde fået anbefalet af venner og bekendte, men jeg tænkte bare ikke længere end til, at hende jeg selv havde fundet havde en tid dagen efter. 

Dagen startede virkelig dårligt og der burde jeg allerede have vidst, at det kun kunne gå opad bakke. Jeg ender med, at gå 2 km forkert og ender ude i Sydhavn mens solen bager ned og min gps på telefonen er slet ikke behjælpelig med noget som helst. Efter et par panik-ring til frisøren og retningsguides finder jeg endelig frem, men er allerede godt stresset over forsinkelsen og sveder bare generelt meget (selvfølgelig var det en af de få varme dage i Maj, hvor jeg skal fare vild). Jeg siger noget om farven Strawberry Blonde og at jeg gerne vil være lyshåret, men med et varm skær af noget honning/karamel-ish. Frisøren taler frisørsprog og viser farver på farvekortet og lyder i det hele taget meget overbevisende. Jeg får en falsk tryghed og tror da jeg er i gode hænder - hun lyder jo meget professionel. Farven bliver puttet i og jeg sider med hårfarven i garnet i noget der virker som evigheder. Og jeg synes mit hår ser meget orange ud! Men farven kan jo godt snyde og måske det ikke er så slemt når det bliver vasket ud? WRONG. Jeg har fandeme fået knaldorange hår... shit, pis, fuck og lort er nogle af de tanker der kører gennem mit hoved. Altså, jeg synes det er ekstremt flot når piger er naturligt rødhårede og jeg ville ønske det var mig! Men den der kunstige orange gone henna-hippie er bare slet ikke fedt!

Jeg er typen der altid siger min mening og har stort set en holdning til alt her i verden, men én ting jeg ikke kan, er at brokke mig til frisører! Jeg tror det er forankret i min generelle frisørfrygt, som blev udviklet da jeg gik på mellemtrinnet i folkeskolen og var udsat for min første hår-fuckup. Siden dengang har jeg bare haft en urationel frygt for frisører og kan slet ikke speake up når jeg står i deres salon og er utilfreds, jeg betaler bare og flygter ud af biksen hurtigt muligt. Og det er jo skide dumt! For det første fordi man tit kan få en omfarve, hvis man er utilfreds eller frisøren kan prøve at redegøre for hvorfor man ligner et fugleskræmsel. Men altså, jeg kan bare ikke..

Rimelig nedslået over nylig gulerodsfrisurer ringer jeg til min mors frisør og hører om jeg ikke kan få en tid hurtigst muligt. Men pga. weekend og helligdage skal jeg vente hele 3 (!) dage før jeg kan få det reddet (og ja tre dage er fandme lang tid, at gå rundt som frk. gulerodshjelm). 

Well, de tre dage går og jeg sidder end-e-lig i en ny frisørstol og håber med krydsede fingre og ben på, at hun kan redde mit hår! Jeg kender indehaveren af salonen og er før blevet både klippet og farvet af hende, men i denne omgang er det dog hendes kollega der får æren af mit vandaliserede hår. Jeg siger endnu engang, at jeg godt kunne tænke mig at få et sommer-look og blah blah blah. To forskellige farver bliver smurt ind i mit hår og jeg sidder endnu en gang og venter.. Det viser sig så, at den orange farve fra første omgang er decideret lort, for den laver et eller andet mystifystisk ved de nye farver der er kommet i (der blev her sagt et eller andet fancy på frisørsprog, som jeg ikke kan huske). Resultet er en afblegning gone wrong. Halvt platinblond og halvt tissegult. Katastrofe! Frisøren snakker om, at vi bare kan putte en endnu stærkere afblegning i, så vi udradere det gule, men (og her risikerer jeg at fornærme en hel masse) jeg er slet ikke nede med det der ultra udpinte platinblonde look! Jeg tænker straks på dengang det var in med hvide Miss60 bukser og Friis og Company tasker med dét der gigantiske krone-emblem på lukkemekanismen, og så en Breezer til halballerne. Kort sagt, jeg synes ikke det er pænt! Og de eneste der efter min mening kan løbe afsted med det, er fødte blondiner (og her taler jeg ikke om leverpostejs-farverne der prøver at løbe afsted med, at kalde sig for 'lyseblond') og så Barbie. Se bare på Linse Kessler, altså i det mindste passer hendes kridhvide hår da til resten af hendes plastik-look.

Oh God. Afblegningshelvede er endnu værre end min gulerodshjelm! I første omgang tænker jeg bare, at nu må det sgu være nok og jeg må bare lade det gro ud. Men jeg holder ikke længe, og det hjælper heller ikke, at stort set hele min familie og venner kommer med sjove kommentarer om 'poptøs' og en enkelt lille 'jeg kunne altså bedre lide dit naturlige hår' fra min lillebror, der gør at jeg kapitulerer og booker endnu en tid til frisøren! Jeg har stort set givet og på forhånd og i min research har jeg læst mig til, at der er rimelig stor chance for, at ende med grønt hår når man farver i noget afbleget. Men altså, på det tidspunkt synes jeg alt er bedre end min efterligning af Linse Kessler.

Og ved i hvad? Min frisør gjorde det fandme! Hun reddede mit hår! Jeg er gået fra gulerodshjelm hos posh frisørsalon på Vesterbro, til afblegningsmonster og endeligt endt som goe' gamle Maja, med min naturlige hårfarve justeret med forbedringer. Præcis som jeg synes det er flottest! Stadig naturtro og ægte, men bare bedre! Tre ture til frisøren, to saloner og én uge.

8 kommentarer:

  1. Oh gaawd, jeg bliver helt stresset bare ved at læse om det! Og jeg får også ret ondt i pengepungen :/ Men godt at det endte rart til sidst i hvert fald da! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en uge fyldt med stress!! Ja det var ikke helt billigt, men i det mindste fik jeg lidt rabat ved min 3. og sidste gang ;)

      Slet
  2. Det skal være en ny bog :) Det var i hvert fald min første tanke. Jeg tror ikke, jeg ejer en bog, jeg vil af med. Ikke nogen, jeg vil være bekendt at sende andre bognørder i hvert fald :P

    SvarSlet
  3. Puha! Det lyder som noget af et frisøreventyr - som man godt kunne have været foruden! Godt, du endelig nåede frem til den rigtige farve. Jeg har det på samme måde med frisører. Af en eller anden grund sidder man bare dér og nikker og smiler og "ja, det var lige sådan dér, jeg tænkte!" ... Ved ikke, hvad det er med frisører, men på en eller anden måde formår de gang på gang at overhøre ens ønsker og lave noget helt andet end det, man har bedt om ...

    SvarSlet
  4. Åh, jeg går også rundt med total frisørfrygt! Jeg har faktisk været ret ærgerlig over min frisure de sidste års tid efterhånden, men tør jeg sige noget, når jeg står og skal betale hos frisøren og faktisk ikke er glad for resultatet? Næh. Dumt, dumt, dumt!

    Jeg håber på en dag at finde "den perfekte frisør" - sådan en, man gerne vil komme tilbage til!

    SvarSlet
  5. Din stakkel - sikke en tur, du har været igennem! Jeg er glad for, at du trods alt kom frem til et vellykket resultat. :)

    Jeg kan godt forstå, at nogle beslutter sig for at farve deres hår; havde selv en periode, hvor jeg farvede på liv og løs, men den fase er heldigvis forbi nu. Jeg har ikke farvet mit hår i 3 års tid.

    SvarSlet
  6. Sikke en tur! Jeg hader virkelig at gå til frisør, netop når de ikke ved hvad de laver.

    SvarSlet
  7. Ja, det er jo lidt et gamble hver gang man prøver noget nyt...

    SvarSlet