fredag den 10. maj 2013

ONE FOOT IN THE GRAVE - NIGHT HUNTRESS #2

Titel: One Foot In The Grave (Night Huntress #2)
Forfatter: Jeaniene Frost
Sideantal: 357
Sprog: Engelsk
Bedømmelse:


"Halv-vampyr Cat Crawfield er nu special agent Cat Crawfield, arbejdende for regeringen for at udrydde verden for de uregerlige vampyre. Hun bruger stadig alt hvad hun lærte fra sin sexede og farlige ex-kæreste, Bones, men da Cat pludseligt selv bliver offer for et attentat er den eneste mand der kan hjælpe hende, vampyren som hun efterlod.

At være omkring Bones vækker alle hendes følelser, fra adrenalinsuset ved at slagte vampyrer side om side, til deres hovedløse passion der konsumerede dem førhen. Men at have en pris hængende over sit hoved - Død eller i halv-live, betyder at hendes overlevelse afhænger af at teame up sammen med Bones. Og ligemeget hvor hårdt Cat prøver på, at holde en professionel distance imellem dem, finder hun ud af at begæret vare for evigt... Og Bones vil ikke lade hende slippe væk endnu engang."

Jeg var virkelig begejstret for Halfway To The Grave, men desværre blev mine forventninger ikke fuldkommen opfyldt i dens efterfølger. Jeg har dog meget svært ved, at sætte en finger på hvad det præcist var der efterlod mig med en snert af skuffelse.

One Foot In The Grave starter 4 år efter Halfway To The Grave og Cat arbejder nu for fuld skrue som undercover agent og prøver så vidt muligt at få sit liv til, at hænge sammen efter hun forlod Bones i slutningen af forrige bog. Da jeg først opdagede, at der var gået 4 år siden sidst, blev jeg overrasket, for normalt plejer serier at samle tråden op lige efter, hvor man forlod dem i foregående bog. Men det fungere faktisk rigtigt godt! Det tilføre en hvis form for troværdighed, at Cat har været gået under jorden i 4 år for at beskytte Bones i stedet for, at de blev genforenet lige med det samme. Det er dog ingen hemmelighed, at i de 4 år der er gået har Cat haft et ikke eksisterende socialt liv, bortset fra hendes eneste veninde, Denise, som hun mødte da hun reddede hende fra et vampyrangreb. Jeg synes det ville have været lidt mere spændende, hvis Cat havde begyndt at date og måske mødte en hun ligeså stille fik følelser for, det ville ha' spillet meget mere på følelserne mellem Cat og Bones når han pludseligt vender tilbage (for selvfølgelig vender han tilbage.)

I stedet kaster Cat sig i armene på Bones stort set ligeså snart de bliver genforenet og så er de 4 år der er gået mellem de sidst så hinanden mere eller mindre glemt. Måske er det bare mig der er en sucker for drama, men jeg ville gerne ha' haft lidt flere spændinger og indviklede følelser, end blot en gentagelse af deres forhold fra sidste bog.

Når det så er sagt så savnede jeg faktisk den gamle Bones fra 1'eren, hans kække opførelse hvorpå han formår at skubbe lidt til Cat og gøre hende pinligt berørt, samt hans engelske slang-bandeord er blevet betydeligt minimeret i One Foot In The Grave. Pludseligt er Cat 100% baddass vampyrdræber og intet kan få hende til at rødme eller lave fejl på en opgave. Og det er sgu ærgerligt og ret utroværdigt, at hun gik fra at være lidt af en snerpe der af og til lavede fejl når hun var face to face med Mr. Sharp and Pointy til, at være superwoman der bjæffer kommandoer til højre og venstre.

Derudover er One Foot In The Grave seriøst action-packed og man bliver en anelse forpustet af at læse om den ene mission efter den anden og jeg sad og manglede noget mere 'historie' end blot wam-bam-flyvespark-og-sølv-pæl-i-hjertet, men det er til dels på grund af det relativt korte sideantal: 357 sider er altså ret kort når så meget action skal pakkes ind, Jeaniene kunne med fordel sagtens gøre bøgerne længere uden det ville trække historien ud eller skabe kedsomhed hos læseren.

Det er som om, at One Foot In The Grave mangler lidt af de ting der gjorde Halfway To The Grave så speciel, hvert fald for mit vedkommende, mere interaktion mellem Cat og Bones, flere menneskelige fejltrin og opførsel fra Cat's side og en historie der ikke udelukkende består af 90% drab og kamp, vil være at foretrække til næste bog i serien.

Jeg vil dog fortsat læse serien for jeg sidder stadig med et håb om, at hvad jeg faldt for i 1'eren vil vise sig påny og så ligger One Foot In The Grave faktisk op til et meget spændende forløb der med stor sandsynlighed vil udspille sig senere hen. Og ja, så er jeg faktisk stadig vild med Bones, der skal mere til end en halvskuffelse til at kurere mig for dét!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar