tirsdag den 28. maj 2013

THIS SIDE OF THE GRAVE - NIGHT HUNTRESS #5

Titel: This Side Of The Grave (Night Huntress #5)
Forfatter: Jeaniene Frost
Sideantal: 357
Sprog: Engelsk
Bedømmelse:


"Fare venter på begge sider af graven.

Halv-vampyr Cat Crawfield og hendes vampyr ægtemand, Bones, har kæmpet for deres liv, såvel som deres forhold. Men lige som de troede de havde overvundet den sidste forhindring, truer Cat's nye og uventede evner med, at forstyrre en langvarig balance...

Med de mystiske forsvindinger af vampyrer, rygtes det at en krig mellem racerne er under opsejling. En fanatiker spreder anspændt stemning mellem vampyrer og ghouls og, hvis de to magtfulde grupper støder sammen, bliver de uskyldige mennesker fanget i krysilden. Nu er Cat og Bones tvunget til, at søge hjælp fra en farlig 'allierede'; selveste ghoul dronningen af New Orleans. Men prisen for hendes hjælp kan vise sig, at være mere upålidelig end den overhængende trussel om en overnaturlig krig."

OBS: Læs først First Drop Of Crimson og Eternal Kiss Of Darkness af Night Huntress World-serien før du begynder på denne.

Cat og Bones har efterhånden været igennem lidt af hvert og det går ikke mere stille for sig, i This Side Of The Grave. I denne bog er Cat langsomt ved, at vænne sig til sin nye, og for det meste, pulsløse status. Hun var unik som halv-vampyr så det giver mening, at hun som nyligt vækket vampyr har anderledes evner end man før har set. Hendes unormalheder skaber dog hurtigt røre i både vampyr og ghoul-verdenen. Særdeles én bestemt ghoul føler sig i høj grad truet af Cat's evner og bruger truslen om 'The Red Reaper' til, at skabe frygt og kaos blandt racerne. Hvis ikke Cat skal ende, som offer for en hekseforfølgelse bliver de nødt til, at samle alle de allierede de kan finde samtidigt med, at de skal finde en løsning på, at forhindre en krig der kan ende med at udrydde begge racer. Cat og Bones opsøger Majestic, dronningen af New Orleans. Det største spørgsmål er ikke hvorvidt de vil modtage hendes støtte, for officielt set bliver hun nødt til at støtte sin egen race; ghoulsne, men Voddoo Dronningen er en klog dame så hun ved godt, at en potentiel krig ville kunne have katastrofale konsekvenser, spørgsmålet er bare om Cat og Bones vil overleve den hjælp hun har oppe i sit ærme.
Jeg synes personligt at Majestic er en interessant karakter, både som en potentiel skurk og allierede, for man ved aldrig hvor man har hende og det er ingen hemmelighed, at Voodoo Dronningen vælger den hånd der giver mest vinding for egen sag. Det bliver spændende, at se hvordan hun kommer til at spille ud i de senere bøger for jeg har på fornemmelsen, at det slet ikke er slut med hende.

Jeg var meget glad for, at se at Cat og Bones' forhold i denne bog var mere jordnært og befriet for alle de dumheder, som Cat lavede i de forgående bøger. Hun har endelig lært, at når der er fare under opsejling skal hun ikke bare vandre ud for sig selv med 'jeg kan sagtens klare alt dette her alene'-attitude. Det var pisseirriterende førhen og nu prøver Cat virkelig, at lytte til hvad især Bones siger og lige vende sine ideer en ekstra gang før hun går solo på dræbermissioner. 
Derudover var det en fryd at læse alle de passager hvor Cat interagerer med Vlad og Mencheres. Især Vlad bidrager til nogle af de sjoveste dialoger der optræder i bogen og jeg håber han fortsat vil være en stor del af serien og ikke bare bliver skubbet ud på sidelinjen. Yderligere bliver vi re-introduceret for en af Cats gamle venner og selvom han har en meget kort optræden i This Side Of The Grave håber jeg vi får lidt mere og se til ham senere. Hvor det førhen var forholdet mellem Cat og Bones jeg nød mest, har det ligeså stillet rykket sig til at være Cats venskab med de forskellige bipersoner jeg nyder allermest at læse om.

This Side Of The Grave tager godt fat derfra hvor Destined For An Early Grave efterlod os og jeg synes det er herligt at Cat stadig er lidt af en freak med nogle aparte spisevaner der gør hende i stand til, at absorbere de evner hendes 'måltider' besidder. Plottet var spændende og actiondelen, der stadig fylder meget, men samtidigt er blevet mere nedtonet og indeholder andet end endeløse kampe, hvor Cat bare er en tåge af dødelige slag. Dog må jeg sige én ting der irriterede mig grænseløst! Jeaniene Frost har lavet et virkeligt idiotisk træk, ved at spoile hele handlingsforløbet af bog 1 og 2 fra hendes spin-off serie, Night Huntress World. Der blev refereret til ret vigtige plotmæssige forløb i hendes spin-off serie og karakterer har fået kærester, som jeg slet ikke anede noget som helst om - men det bliver så forklaret i Night Huntress World-serien, men nu er der jo stort set ingen grund til at læse 1'eren og 2'eren af den serie, for jeg ved præcis hvad der kommer til at ske. Det er bare ikke i orden! Enten så må Jeaniene holde de to serier adskilt eller hvis hun insisterer på, at flette forløbene sammen må hun sammenføre de to serier i nummerrækkefølge så man ved, hvad der skal læses først!

2 kommentarer:

  1. Jeg synes også den der Night Huntress World-serie - eller hvad det nu er hele den samlede kaldes på GR - er mega uoverskuelig! Jeg har heldigvis kun læst til og med Night Huntress 4, så er ikke blevet udsat for de spoilers - selv om jeg har en rimelig godt idé om hvem der ender med hvem ;) Men hvis ikke du havde advaret mig, kunne jeg da nok sagtens have fundet på bare at læse alle Huntress-bøgerne færdige først og så først derefter begynde på spinoff'erne. Nogle forfattere forstår nok bare ikke altid at "less is more" i deres serier, haha :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg måtte også lige ind på Jeaniene Frost's hjemmeside for, at tjekke rækkefølgen - men det var jo så for sent :/

      Slet