ANMELDELSE: HALF-BLOOD (COVENANT#1)

Serie: Covenant #1
Sideantal: 281
Sprog: Engelsk
Læst på: Kindle
Bedømmelse:

"Could you kill the one you love?

The Hematoi descend from the unions of Gods and mortals, and the children of two Hematoi . Pure-Bloods – have godlike powers. Children of Hematoi and mortals – well,  not so much. Half-Bloods only have two options: become trained sentinels who hun and kill Daimons or become servants in the homes of the Pures.
Seventeen-year-old Alexandria would rather risk her life fighting than waste it scrubbing toilets, but she may end up slumming it anyway. There are several rules that students at the Covenant must follow. Alex has problems with them all, but especially rule #1:
RELATINSHIPS BETWEEN PURES AND HALFS ARE FORBIDDEN.
Unfortuantely, she´s crushing hard on the totally hot pure-blood Aiden. But falling for Aiden isn’t her biggest problem – staying alive long anough to graduate the Covenant and become a sentinel is. If she fails in her duty, she faces a future worse than death or slavery: bein turned into a Daimon, and being hunted by Aiden.
And that would kind of suck."

Hvor meget kan en forfatter kopire fra en anden forfatters arbejde uden, at blive sagsøgt for plagiat? Jeg tror dette var en form for eksperiment fra Armentrout's side af - hvor langt kan man gå, hvor meget over stregen skal man træde før det bliver direkte ulovligt. Jeg vil mene, at med Half-Blood er det langt over stregen og direkte strafbart! Half-Blood har copy-pastet hele konceptet og handlingen i Richelle Mead's Vampire Academy serie i sådan en grad, at det ikke bare er små elementer hist og her, men chokerende 95% af indholdet kan man tage direkte fra VA. Jeg er godt klar over, at der ikke findes en idé der er original og nu om dage minder så meget på fantasy-markedet om hinanden, men der er altså forskel på decideret tyveri og inspiration blandt kollegaer.

I Half-Blood bliver Alex's mor dræbt af en gruppe Strigoi Daimons, men Alex var heldig og sej nok til at flygte. Hun bliver senere fundet af Dimitri Aiden og andre Guardians Sentinels og bliver bragt tilbage til den skole hende og hendes mor flygtede fra for 3 år siden. Alex's største ønske er, at blive en Guardian Sentinel så hun kan hævne sin mors død, men rektoren er mildest talt ikke ombord med dén idé. Grundet hendes flugt har hun mistet 3 års træning og er nu frygteligt bagud i forhold til andre på hendes alder. I stedet for, at lade hende træne til, at blive Sentinel vil han give hende en eliksir der fjernes hendes frie vilje og gør hendes til en lydig slave for Moroierne Fuldbloderne. Men heldigt nok kommer Dimitri Aiden ind og tilbyder, at han vil træne hende i hans fritid så hun kan nå, at komme op på niveau med de andre elever.

Forhold mellem Fuldblodede og Halv-blodede er strengt forbudt og de Halv-Blodede kan blive straffet med døden eller resten af deres liv i slaveri, hvis det bliver opdaget. Alex er Halv-Blodedet og det tager ikke mange gæt og gætte sig til, hvad Aiden mon er vel? Nej, han er selvfølgelig Fuldblodet. Dam-da-da-da-daaam så kører toget med skjulte kys og altkonsumerende følelser der aldrig kan blive en realitet.
image

Det er rigtig ærgerligt, at Half-Blood er en skrigende kopi af Vampire Academy for der er faktisk nogle elementer der kunne ha' dannet baggrund for en rigtig spændende bog, hvis forfatteren havde gidet, at skabe sit eget. For eksempel så syntes jeg det var interessant med hele det mytologiske aspekt og det faktum, at De Fuldblodede stammer fra de græske guder og stadig har kontakt med dem. Derudover er slutningen mere 'sin egen' end resten af romanen, men på det tidspunkt kunne jeg simpelthen ikke finde det i mig selv, at give en flying fuck når jeg havde siddet over 2/3-dele af bogen og fået déja-vu. Ydermere er Alex en skrigende efterligning af Rose, bare langt mindre sympatisk og jeg behøver vel ikke, at sige at Aiden er et tamt forsøg på, at skabe en Dimitri?! Faktisk kan man finde alle karaktererne fra Vampire Academy i Half-Blood. Der er både en bedste ven der bliver kidnappet af Strigois Daimons, en kæk Adrian der ser lidt for dybt i flasken, et uforklarligt spirituelt bånd der binder hovedpersonen sammen med en anden karakter. Listen er ligeså lang, som der er sider i Half-Blood.

Jeg kan ikke finde det i mig selv, at give den mere end 2 stjerner på trods af et fint og engagerende sprog for i sidste ende så er tyveri bare ikke i orden og min version af bogen bliver returneret med det samme, for der skal altså ikke tjenes penge på sådan noget humbug! Hvis man stadig sidder der ude og vil læse Half-Blood så vil mit råd være, at skaffe Vampire Academy af Richelle Mead - for hvorfor gå efter en billig kopi når man kan få den ægte vare?