mandag den 29. juli 2013

BOOKS AND COMPANY - EN OASE I HELLERUP


Vi tager lige et lille afbræk fra London-indlægene, for jeg vil nemlig gerne gøre jer opmærksom på en lille oase jeg fandt da jeg egentlig bare skulle forbi Lydoplh's til en kæmpe is for, at trøstefejre min første dag tilbage på arbejde, efter ferien. Men dernede af en sidegade til strandvejen, så jeg den. Midt imellem de dyre butikker og damer med stilfuldt afbleget hår, der lå "Books and Company - international book café". Vi er efterhånden mange der har sukket efter en engelsk boghandler i København, og endelig er den her! (eller, endelig har vi opdaget den..)

Det er en boghandler i ét plan der både har børnebøger, ungdomsromaner, voksenfiktion og nonfiktion, coffee-table books og rejsebøger. Derudover sælger de alle deres plakater og billeder de har hængende på vægen. Som om dette ikke var nok, kan man også nyde en kop kaffe, the eller juice mens man sidder og bladrer i sin nyindkøbte bog. Atmosfæren er hyggelig og afslappet og jeg får lidt London-vibe når jeg går derinde. 

Butikken afholder desuden oplæg, workshops og events med forskellige litterære emner i fokus, som man kan tilmelde sig til. Jeg kan bla. se, at de har haft emner som "Tea with Austen", "Shakespeare In Venice" osv. på programmet. Det synes jeg personligt lyder rigtigt spændende og hvis der lige kommer et emne op, som fanger min interesse, kunne jeg godt finde på, at tilmelde mig.

Derudover er betjeningen super flink og imødekommende - og ikke mindst kompetent! (jeg kan vidst ikke være den eneste der er løbet ind i en ekspedient, eller to, der knapt nok vidste hvem J.K.Rowling var..) Jeg elsker når folkene bag disken rent faktisk ved, hvad de har med at gøre og er villige til, at videregive den information på en venlig og professionel måde.

I disse tider, hvor der bliver talt så meget om vigtigheden ved, at støtte de danske boghandlere og hvordan Amazon ligeså stille knuser konkurrencen herhjemme, syntes jeg lige jeg ville give tippet videre - nu er det muligt, at støtte en af 'vores egne' og samtidigt få et ordenligt udvalg af engelske bøger, som man jo desværre ikke finder i de store kæder rundt omkring i Danmark. 

Og nu til det vigtige.. Vi ved jo allesammen godt, hvor svært det er at gå ind i en bogforhandler uden, at købe bare et eller andet med hjem, så naturligvis gjorde jeg også mit for, at støtte både lokalmiljøet og den danske konkurrence (høhø) og her er hvad jeg slæbte med mig hjem.

The Book Thief af Markus Zusak har jeg længe haft i min kikkert og med al den ros den har fået er mine forventninger ret høje. Den foregår i Nazi-tyskland og handler om en adopteret pige der knapt nok har til dagen og vejen. Hun stjæler hvad hun kan og her iblandt bøger, som hun deler med sine naboer, under  bombardementet samt læser højt for den jødiske mand, de har gemt i deres kælder. Jeg tror der er ret god chance for en gedigen trisheds-faktor! 

Looking For Alaska af John Green ejer jeg rent faktisk allerede, men jeg kan bare meget bedre lide dette cover end det jeg har i forvejen.. jep, that's me.. Jeg glæder mig utroligt meget, til at læse den og har næsten lige færdiggjort hans The Fault In Our Stars, som var intet mindre end fantastisk!

NW af Zadie Smith kendte jeg kun meget løst, og har aldrig før læst noget af Zadie Smith, men coveret 'talte' til mig og jeg har efterfølgende læst lidt op på den og den lyder meget lovende!

The Silver Linings Play Book af Mathew Quick er jo netop blevet succesfuldt filmatiseret og jeg var ovenud begejstret for filmen og kan kun tro, at bogen er endnu bedre end filmen! Jeg glæder mig til, at blive underholdt og trække på smilebåndet mens jeg vender side efter side..

Jeg er vildt glad for, at jeg faldt over Books and Company og vender helt sikkert tilbage - og kan kun anbefale jer, at svinge forbi og browse blandt alle deres titler, jer selv.

I finder Books and Company på: Sofievej 1, 2900 Hellerup.

Og så undskylder jeg for den dårlige billedkvalitet, men Photobucket har været på spil igen og fiflet med kvaliteten. Træls!

13 kommentarer:

  1. Hvor ser det virkelig ud til at være et helt fantastisk sted! Og hvor er det nogle lækre bøger, du har fået med hjem. De tre af dem ville jeg i hvert fald gerne læse. Hvordan er prisniveauet der? Jeg synes nemlig ofte, at de danske boghandlere også lige skruer lidt ekstra op for priserne på de engelske bøger. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det virkelig også! :)
      Jeg synes priserne er ok - lidt højere end fx. amazon, men det er hvad man kan forvente.

      Slet
  2. Hvor lyder det som en formidabel forretning! Jeg havde slet intet kendskab til den, men jeg må vidst lige slå et smut forbi en af dagene :-)

    Og gode, gode bøger du har fået købt.

    SvarSlet
  3. Sikke en dejlig butik! Det er lige sådan en, jeg mangler - bare ærgerligt jeg bor så langt væk :) Og fine fine bøger!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, så måske når du er i København næste gang :)

      Slet
  4. Nejj, hvor er det fint og hyggeligt! Vidste ikke der var sådan et sted herhjemme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det vidste jeg heller ikke - men en glædelig overraskelse!

      Slet
  5. Hvor er jeg dog misundelig. Det er lige præcis sådan en butik, jeg mangler i mit nærområde. Den ser helt perfekt ud - sikke et fund.
    Og du har helt ret i, det er vigtigt at støtte lokalt. Hvis de dog bare havde, de bøger, man ønskede sig..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du kommer til københavn, så kan du jo evt. slå et smut forbi :)

      Slet
  6. Det er svært ikke at blive en kende misundelig; det er noget af en oase du har fundet dig. Den er virkelig noget for sig, og jeg kan mærke dens stemning strømme ud af skærmen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ok. at blive lidt misundelig - jeg håber der popper noget lign. op i Odense, for dig og Rikke :)

      Slet
  7. Jeg tror, det er tredje gang, jeg læser det her indlæg. Nu må jeg hellere smide en kommentar og sige tak, fordi du gør opmærksom på butikken.
    Næste gang jeg tager mod nord, vil jeg helt klart stoppe op i Hellerup og finde den butik. Det ser så hyggeligt ud!

    - Nadia

    SvarSlet