onsdag den 31. juli 2013

EASY

Titel: Easy
Forfatter: Tammara Webber
Sideantal: 310
Sprog: Engelsk
Læst på: Kindle
Bedømmelse:




"When Jacqueline follows her longtime boyfriend to the college of his choice, the last thing she expects is a breakup two months into sophomore year. After two weeks in shock, she wakes up to her new reality: she's single, attending a state university instead of a music conservatory, ignored by her former circle of friends, and failing a class for the first time in her life. 

Leaving a party alone, Jacqueline is assaulted by her ex's frat brother. Rescued by a stranger who seems to be in the right place at the right time, she wants nothing more than to forget the attack and that night--but her savior, Lucas, sits on the back row of her econ class, sketching in a notebook and staring at her. Her friends nominate him to be the perfect rebound.

When her attacker turns stalker, Jacqueline has a choice: crumple in defeat or learn to fight back. Lucas remains protective, but he's hiding secrets of his own. Suddenly appearances are everything, and knowing who to trust is anything but easy."

Lad os få showet startet. Først og fremmest synes jeg Easy var fan-fucking-tastic! Men inden jeg gik igang med bogen var jeg lidt 'aaaargh'. Coveret er tudegrimt IMO og bogens synopsis lød bare som endnu en contemporary bog, hvor der er et styks bad boy der får pigen til at swoone. Og da jeg opdagede, at to af bogens karakterer hed Jackie og Kennedy var jeg  tæt på, at give den mit ondeste blik og sad allerede og formerede, hvilke nedladende vendinger jeg kunne bruge for at beskrive min skuffelse. MEN så blev jeg klogere (og fandt ud af, at Jackie i virkeligheden hedder Jacqueline)! Easy havde mig ved struben og kastede mig rundt uden hensyn til mine følelser. 

Handlingen er lige på og hårdt fra første side, og jeg havde ikke engang vendt særligt mange virtuelle sider på min Kindle før jeg sad med en klump i halsen og var i chok.  
image
Easy starter nemlig med et overfald på Jacqueline, hvor hun med nød og næppe undslipper en voldtægt. Jeg har efterhånden læst rigtig mange bøger, hvor tunge emner som voldtægt og overfald bliver smidt ind i plottet uden, at forfatteren har talentet til, at omhandle et sådan ømtåleligt emne med den respekt det kræver. Derfor var jeg naturligt meget nysgerrig på, hvilken strategi Tammara Webber ville vælge. Jeg var nervøs for, at Jacquelines overfald blot ville være en katalysator for hendes og Lucas' møde og der så ikke ville ske andet end at Jacqueline ville være den skræmte og forsigtige mus igennem resten af bogen. Heldigvis var det ikke sådan! Webber har faktisk et budskab med overfaldet og voldtægt er et gennemgående tema igennem hele bogen uden det bliver altoverskyggende og deprimerende. Udover at vise hvordan ofret reagere på sexueloverfald prøver Easy, at skildre omgivelsernes reaktion og handlingsmønstre. 

På trods af Jacquelines overfald og konstante frygt for, at overfaldsmanden fanger hende i et øjeblik alene og lykkedes med det han prøvede første gang, er hun en stærk karakter der ikke lader sig skræmme og rent faktisk lykkedes med, at opretholde en nogenlunde normal hverdag. Og selvom hun ville have enhver ret til, at tage en time-out og være følelsesmæssigt helt ude af balance er det rigtig rart, at læse om en kick-ass karakter der kan rejse sig, selv i de værste situationer.

Ind kommer Lucas. Og han er grunden til, at bogen ikke ender som en endeløs depression af overfald og piger der bliver voldtaget. Selvom han har en 'forpint fortid' (seriøst, hvilke karakterer har snart ikke dét?!) er han det uden, at blive en kliché. Og nå ja, han er smokin' hot (på den der 'jeg ser ud som om jeg kunne være med i et rock-band' måde), brainy og kunstnerisk. What not to like?! Jeg vil hvert fald gerne vilde, hvor jeg kan bestille sådan én som ham!


Men selvfølgelig kan det hele ikke være rent Harley-kørsel og hede make-out sessioner. Ultra creepen skal jo komme og lave røre i den ellers så dejlige andedam. Og jeg har kun én ting at sige:
image

Og nå ja, Easy har fået ideen om, at tilmelde sig et selvforsvarskursus til at lyde en hel del mere tillokkende.

2 kommentarer:

  1. ^ He, den bog kiggede jeg faktisk på, da jeg skulle bestille engelske bøger tidligere i år. Jeg overvejede den, men lod den ligge indtil videre. :)

    Til dit spørgsmål fra min blog: Det er den danske forside fra Klim, ja. :) Og nej, den er ikke særlig spændende at kigge på, men det er vist deres standardlayout for deres klassikere, læste jeg et eller andet sted. Har dog ikke undersøgt nærmere, om det passer. :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Well, du kan nå at læse den endnu! ;)

      Slet