fredag den 23. august 2013

BACK TO SCHOOL


Nu er det jo ikke fordi jeg deler super meget af mit privatliv her inde på bloggen, men jeg ville alligevel knytte et par ord til min nylige studiestart. Især da jeg selv åbnede op for et meget personligt dilemma sidste år. Jeg skrev om min angst for, at være havnet på en forkert hylde og usikkerheden på, at starte forfra. Jeg skrev om den store beslutning, at opsige min lejlighed og tage den endelige beslutning og sige fra overfor noget der gjorde mig dybt ulykkelig. 

Sidste år kom jeg jo ind på RUC og det stod meget hurtigt klart, at det bare ikke var der jeg skulle tilbringe 5 vigtige år af mit liv. Jeg havde det direkte elendigt og jeg var deprimeret i alt den tid jeg gik derude. Til sidst blev det så voldsomt, at jeg brød helt sammen da jeg stod og ventede på metroen. Det var der jeg indså, at jeg blev nødt til at ændre drastisk på min situation og fortælle mit netværk, hvordan jeg rent faktisk gik og havde det. For mig var det en stor ting, sådan at droppe ud - jeg har aldrig været en 'drop-out' eller en der gav op. Alle mine veninder var godt i gang med deres drømme studie og stod til, at aflevere bachelor-opgave og det hele fungerede bare. Jeg følte mig meget alene om, at være havnet på en uddannelse/institution der bare var helt forkert for mig, for man hører stort set aldrig om de lidt mere lunkne ting, de ting der ikke fungerer. Det bliver hurtigt et glansbillede, man hører igen og igen frasen 'mit drømmestudie..' og 'det var som, at åbne mit Hogwarts-brev..' og det er jo fedt, hvis det er sådan man har det, men jeg manglede personligt, at høre alle de andre historier, alle dem der ikke var fuldstændigt lykkelige og hoppede rundt på lyserøde skyer og dem synes jeg faktisk ikke rigtigt der bliver fortalt særlig mange af. Senere hen har jeg fundet ud af, at mange af mine veninder selv har været i tvivl og usikre på om de havde valgt rigtigt og det er en kæmpe hjælp at høre, at man ikke er den eneste, når man selv står i situationen.

Nå, men jeg endte altså med at droppe RUC og dermed blev jeg også nødt til, at opsige min lejlighed da jeg ikke kunne blive boende uden min SU og yadda yadda. Store forandringer, men gode forandringer! Selvom det var meget hårdt den efterfølgende tid, med flytning og tanken om at være en 'failure' så kom jeg videre! Jeg har brugt meget af 2013 på, at blive den version af mig selv, som jeg var inden 'nedsmeltningen' og i dag er jeg endelig på rette kurs! Det var simpelthen den eneste rigtige løsning, at droppe RUC ligemeget hvilke konsekvenser det medførte, for jeg kunne bare ikke holde til 5 år med den slags system de kører skolen med. Jeg er alt for egenrådig og perfektionistisk til, at kunne arbejde med den slags laissez-faire tilgang.

MEN, og nu kommer det som hele indlægget faktisk skulle handle om, jeg blev i Juli optaget på min 1.prioritet, nemlig Informationsvidenskab og Kulturformidling på Københavns Universitet. Og jeg glæder mig! Jeg ser frem til undervisningen og nye input. Det er okay med en lille detour når slutresultatet er dette og jeg har lært så meget mere om mig selv og hvad jeg har lyst til, at bruge mit liv på. Jeg starter i næste uge med to introdage og en efterfølgende rustur. Det skal nok blive godt! Livet er for kort til, at nøjes  - brug i stedet din energi på noget der rent faktisk gør dig lykkelig. yiipeaa.

17 kommentarer:

  1. Jeg har godt nok også været længe om at finde min hylde. Du har ret, der er for lidt fokus på, at det faktisk er okay at have valgt forkert eller være i tvivl. Der er trods alt mange veje der fører til Rom :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er der nemlig, og det vigtigste er jo at man finder noget man kan være glad for i længden!

      Slet
  2. Hvor er det fint skrevet. Den sidste sætning er sandere end sand; det handler om at vælge rigtigt for en selv. Og det behøver ikke at ske i første forsøg.

    Jeg selv fandt min (bog)hylde ved første sekund, jeg fik mit godkendelsesbrev. Men det var nu heller ikke uden faglige nederlag og skuffelser, at jeg kom ind på studiet. Min første karakter fik mig til at græde, og jeg var dybt ulykkelig over mine resultater. Det er oftest ikke noget, man snakker om - og jeg begriber ikke hvorfor. Uddannelse er en svær ting, og derfor også en enorm proces. Og det er helt okay.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tit ved man jo heller ikke, hvad man egentligt går ind til - før man er derude. I mit tilfælde var det faglige ikke noget problem, men derimod skolen og dens 'system'.

      Der er nemlig ikke særlig mange der taler om vanskelighederne, fx. et helt nyt målestok for karakterer og forventninger.

      Slet
  3. Sikke et motiverende indlæg!
    I øjeblikket er jeg selv i den situation, du beskriver - udover den del, hvor jeg kom ind på et nyt studie, for det gjorde jeg ikke - ikke i år i hvert fald. Jeg håber på at kunne kravle ud af det sorte hul, jeg er i og op til overfladen, hvor jeg vil finde det sted jeg gerne vil være.

    Jeg ville egentlig bare sige, det er fedt, at du har taget skridtet og er kommet videre. Ikke mindst at du tilmed har fundet noget nyt, som forhåbentlig passer bedre til dig.

    Tillykke og held og lykke med det nye studie!

    - Nadia

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Åh, det er jeg ked af, jeg kan læse du fik tilbudt en standb-by plads, har du taget den så? Og hvad søgte du ind på?
      Jeg håber du kan 'komme op til overfladen' igen, jeg ved kun alt for godt, hvor irriterende et ekstra år kan være. Men se på alle de lyse ting og nyd den ekstra fritid det giver dig :)

      Slet
    2. Jeg søgte ind på Uddannelsesvidenskab, hvor jeg fik afslag - og socialrådgiveruddannelsen, hvor jeg har sagt ja til standbypladsen, selvom jeg ikke føler, det er det jeg vil alligevel. Mit snit begrænser mig, men hvis jeg ikke får mulighed for at starte før næste år (der er også optag i februar) så kan det være, jeg søger ind på noget andet og satser på det. Alt kan jo ske i denne her situation.

      Slet
  4. Jeg var også i tvivl om mit studie adskillige gange, men nåede et punkt hvor det ligesom faldt på plads alligevel,og nu er jeg færdig. Så det hele endte godt, men tvivlen kan være ulidelig at gå med alene, og jeg havde heldigvis mange veninder, som var i samme situation, som jeg kunne vende tankerne med :)
    Held og lykke med studiet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor dejligt, hvad er du blevet uddannet som? :)

      Slet
    2. Hej Sidsel, du må undskylde men i et anfald af seriøs træthed kom jeg til, trykke "slet" på din kommentar, da jeg skulle udgive den på min Tlf. Klumpe fingre og små taster går tydeligvis ikke så godt sammen :/

      Biomedicin lyder ellers rigtigt spændende! :)

      Slet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Jeg håber, at dette studie er det du har ledt efter. Jeg håber for dig, at du bliver gladere for det end det på RUC. Der er intet værre end at føle sig som en failure, fordi man har droppet/givet op på noget. Jeg kender følelsen alt for godt. Men nogle gange, er det nu det som skal til for at komme frem til det man vil, eller tror man vil. Held og lykke til dig <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Vanessa :)
      Hvad var det nu du selv kom ind på?

      Slet
    2. Jeg kom selv ind på Serviceøkonom uddannelsen på cphbusiness i Lyngby :)

      Slet
  7. Hej!

    Jeg går lige pt. på 1.år af en HF.

    Men hvor er det fedt, at finde en blogger som faktisk går på den uddannelse, jeg sigter mod at komme ind på efter HF.

    Så nu vil jeg følge din blog fremover! Det er nemlig meget spændende og nysgerrigt! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Amalie, velkommen til :)

      Hvor er det rart for dig, at du allerede ved hvad du vil :) På bloggen skriver jeg ikke decideret om min uddannelse, men hvis der er noget du vil vide, så skal du endelig bare spørge :)

      Slet
    2. Hej Maja!

      Mange tak! Det vil jeg huske på hvis der kommer nogle spørgsmål jeg gerne vil have svar på omkring den uddannelse. Lige pt. Kan jeg ikke lige komme på noget.

      Eller jo, hvor højt et karaktergennemsnit havde du? Da du søgte ind? :-)

      Slet