mandag den 26. august 2013

SHADOW AND BONE - LEIGH BARDUGO

Titel: Shadow and Bone
Serie: Grisha #1
Forfatter: Leigh Bardugo
Sider: 356
Sprog: Engelsk
Bedømmelse:


"The Shadow Fold, a swathe of impenetrable darkness, crawling with monsters that feast on human flesh, is slowly destroying the once-great nation of Ravka.

Alina, a pale, lonely orphan, discovers a unique power that thrusts her into the lavish world of the kingdom’s magical elite—the Grisha. Could she be the key to unravelling the dark fabric of the Shadow Fold and setting Ravka free?

The Darkling, a creature of seductive charm and terrifying power, leader of the Grisha. If Alina is to fulfill her destiny, she must discover how to unlock her gift and face up to her dangerous attraction to him.

But what of Mal, Alina’s childhood best friend? As Alina contemplates her dazzling new future, why can’t she ever quite forget him?"


Wow! Shadow and Bone er en hæsblæsende oplevelse der fylder dig med behovt for 'mere og mere'! Der er simpelthen så meget elskværdigt over denne bog, at det er svært at starte et sted, men lad os alligevel begynde med Ravka. 

Igennem Ravka går The Shadow Fold, en dødelig 'flod' af uigennemtrængelig mørke, der er hjemsted for menneske-ædende uhyrer, der er kendt, som Volcra. Alina og resten af First Army Regiment befinder sig i udkanten af dette Unsea og deres mission er, at krydse mørket uset for, at nå deres destination. Som de gør sig klar til deres rejse lærer man som læser ligeså stille konceptet af de forskellige Grisha - soldater af The Second Army, mennesker der er beriget med forskellige magiske kræfter, at kende. Vi har Corporalki, som består af enten Heartrenders (kan slå dig ihjel uden, at løfte en finger) og Healers (kan fikse dig sammen igen), Etherealki består af Squallers (luft) Inferni (ild) Tidemakers (vand) og Materialki, som består af Durasts (Våbensmede) og Alkemi (eksplosioner og gift). Alle Grisha bærer forskellige farvede Keftas der viser hvilken rang og status de har.

I starten kan der godt være lidt meget, at holde styr på, især med rangorden og status i blandt de forskellige Grisha, men verden-opbygningen i Shadow and Bone er noget nær sensationel! Ravka er ikke noget gyldent og varmt paradis, det er derimod stærkt inspireret af det hårde og kolde Rusland og Sibirien. Der går en stærk russisk rød tråd igennem hele romanen og det er virkelig gennemført! Både karakterenes navne, landemærkerne, tøjet, deres mad og drikke, det hele har en russisk vibe. Og selvom det er et hårdt og goldt, er det alligevel vildt autentisk og som læser bliver man draget fuldstændig ind i universet. Jeg fandt mig selv siddende og knuge bogen og ønske, at mit kædeskab var fyldt med alle de forskellige Keftaer - inkluderende den sorte - at jeg kunne besøge The Little Palace og stå og stirre forbløfende på 'den mørke og mystiske' Darkling. Og lad os lige dvæle lidt ved ham, The Darkling, navneløs, mystisk og i besiddelse af forførende charme og rædselsvækkende kræfter. Den mægtigste af alle Grisha og leder af The Second Army. The Darkling vil uden tvivl have samme påvirkning på utallige læsere, som han havde på Alina. Så værsgo', fald for ham, denne magiske og magtfulde person, men hav lige Mal i dine bagtanker, ham skal du nemlig ikke helt afskrive.

Shadow and Bone er et friskt pust i en efterhånden overrendt genre og jeg var absolut tosset med den! Farten er høj og spændingen er til stede allerede ved start. Den er fuld af uforudsete plot-twist der tager dig fuldstændig med bukserne nede og efterlader dig en lille smule knækket. Jeg vil ikke hinte med noget, for jeg synes du skal læse denne blind, lad dig overraske og chokere i bedste stil. I forhold til meget andet fantasy er denne udpræget mørk og en anelse dyster, dette kommer sig primært fra det meget golde landskab og dets atmosfære. Alina er en skøn karakter, hun er ikke nogen almægtig power-kvinde, men heller ikke en stakkels ungmø i nød. Hun er et produkt af, at være opvokset som forældreløs, altid ranglet og et konstant sygdoms-look i form af mørke rander under øjnene og mat hud. Altid stående i skyggen ved sin bedste ven Mal's side. Hun prøver bare, at passe ind og finde sin plads i verden, på sin post som kortoptegner i hæren. Men alt dette ændrer sig da Alina og hendes regiment skal krydse The Shadow Fold.

For mig lå bogens styrke helt klart i dens verden og beskrivelser. Jeg elskede virkelig hvor gennemført det er. Magtspillet og intrigerne blandt Grisha og de almindelige mennesker. Det er temaer som grådighed, magtbegær og de uforudsete konsekvenser heraf der går igen, gennem hele bogen. Hvordan man kan rejse sig fra ingenting og omfavne den skæbne man hele livet har undertrykt og prøvet, at fornægte.

6 kommentarer:

  1. Åh, jeg har gået og luret på den bog så længe... Den lyder nemlig så spændende, og som noget anderledes end "run-of-the-mill" fantasy, men jeg har nok været bange for at blive skuffet, fordi den har fået så meget hype...
    Men nu tror jeg tiden er inde til at flytte den op på top 10 TBR ;)
    Tak for det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt forstå du er bange for, at blive skuffet når den har fået så stor ros! Men jeg synes virkelig den fortjener alt den ros den får :)

      Slet
  2. Det er ikke så godt... nu bliver jeg jo nødt til at sætte denne på listen over bøger, jeg bør læse - og der er så mange serier på den liste i forvejen :-D

    SvarSlet
  3. Jeg var også fuldstændig fortabt i den bog. Det er en af de bøger, hvor jeg allertydeligst kunne se alting for mig - og Darkling, swooooon!

    SvarSlet
    Svar
    1. Universet er nemlig supergodt!

      Og The Darkling <3 <3

      Slet