onsdag den 21. august 2013

THE FAULT IN OUR STARS - JOHN GREEN

Titel: The Fault In Our Stars
På dansk: En Flænge i Himlen
Forfatter: John Green
Sideantal: 316
Sprog: Engelsk
Bedømmelse:


"Hazel har i fire år levet med en alvorlig kræftdiagnose og er ofte ved at miste modet. Men så møder hun den ligeledes kræftsyge Augustus og bliver forelsket for første gang i sit liv. Pludselig ser hun på både sygdom, liv og død på en helt ny måde. En flænge i himlen er en både rå, rørende og livsforelsket roman om udødelighed og alt det største og smukkeste i livet."

Hvordan anmelder man sine yndlingsbøger? Personligt synes jeg det er en af de sværeste opgaver overhovedet, og jeg har efterhånden prøvet utallige gange, at forsøge og få mine tanker og meninger om The Falt In Our Stars ned på skrift. Alle gange har jeg slettet hele molevitten igen for jeg synes aldrig det helt kunne retfærdiggøre bogen. Aldrig helt vise, hvor perfekt og altopslugende fantastisk en oplevelse det var. Men en anmeldelse og alle de rosende ord jeg kan frembringe, fortjener den altså!

"My thoughts are stars I cannot fathom into constellations."

Har i nogensinde læst en bog der var så god, at i havde lyst til at stille jer op på verdens højeste bjergtop og bare skråle af jeres lungers fulde kraft. En bog der var så god, at i slet ikke kan samle jeres tanker og hjernen bare løber i rundkreds, mens mantraet "shit, shit shit shit shit shit, amamzing, fuck fuck fuck fuck, amazing" kører for fuld hammer. En bog der er så god, at i vil påtvinge alle i kender og nogensinde har mødt, at læse den med det samme. Men samtidig også en bog der er så sørgerlig, at i får lyst til at kaste jer ud fra verdens højeste bjergtop. En bog så sørgelig, at i slet ikke kan samle jeres tanker og hjernen bare ligger foldet sammen i fosterstilling og tuder for fuld hammer, mens du vil kaste din næve op i himlen og råbe "HVORFOR ER LIVET SÅ URETFÆÆÆÆRDIGT!".
En sådan bog er John Green's The Fault In Our Stars.



John Green er en effin' helt! Måden hvorpå han skriver, hvordan han kan kreere karakterer der er så specielle og fantastiske som Hazel Grace og Augustus Waters og måden hvorpå han kan fortælle en så indviklet og kompliceret historie om to kræftramte teenageres krælighedshistorie, på så simpel en måde. Det er en gave! Alting i denne bog har muligheden for, at være en inspiration; karakterene, historien, ordene. Det hele!

The Fault In Our Stars er hele dit følelsesregister. Den er umanerlig sjov, vittig, klog og intelligent, smuk og opløftende, dybt trist og tårefremkaldende på et helt ekstremt niveau.

John Green spiller ikke fair! Han har armeret sig med søde, quirky teenage karakterer der leverer sindssyge linjer, som man straks må nedskrible selv og citere til Gud og hver mand, mens de er ved at dø af kræft. Han vil se dine tårer!! Og han giver ikke op før du har tømt hele din tårekanal udover siderne.

"I fell in love the way you fall asleep: Slowly, and then all at once."

Denne bog får både ekstremt gode ratings og ret mange middelmådige ratings. Og det er også en af de bøger, hvor du enten forstår den, eller bare ikke forstår den. Enten så rammer den full on hard eller også ryger den helt over dit hoved. Du vælger selv hvad du vil få ud af den. Er det 'bare' en historie, hvor man vælger den lette vej og kaster kræftramte teenagere ind for, at opnå medlidenhedseffekt. Endnu en YA coming of age bog. Eller en bog der prøver rigtigt hårdt på, at være anderledes og afvige fra den stereotype kræftbog. Det er den kyniske og hårde måde, at se den på. Og så forstår du den højst sandsynligt ikke. Når jeg sidder og skriver dette tænker jeg lidt på Stephen Chbosky's The Perks Of Being A Wallflower og kan ikke undgå, at sammenligne dem lidt (selvom temaet i dem er komplet forskellige), men jeg siger ikke at hvis du kunne lide den ene kan du også lide den anden, eller omvendt, men charmen i dem begge ligger i karakterene! Måden hvorpå de ser verden og omgivelserne omkring dem. Måden hvorpå, man igennem deres øjne, ser livets skrøbelighed fra deres begrænsede uendelighed.
"Some infinities are bigger than other infinities."

John Green vandt mig over og på vejen dertil lykkedes det ham intet mindre end, at skabe mit imaginære yndlings indie band og min ikke-eksisterende yndlings bog. Han er en hård mand!

Og ja, det her er lidt den følelse du sidder med når du har afsluttet bogen, men på en god måde - hvis det overhovedet giver mening.
image
 
Du skal læse den. Og elske den. Ellers kan vi ikke være venner - just kidding (but not really)

10 kommentarer:

  1. Spot on. Sagen er nemlig den, at enten finder man fejl og flade karakterer; eller liv og smukke pointer i bogen. Jeg hører afgjort til den sidste gruppe af læsere - for jeg elsker John Green, hans sprog, hans humor og hans plot-opbygning. Manden er genial, så rørende og så dygtig.

    'The Fault in Our Stars' fik mig til at tudbrøle. Både fordi det er en smuk historie; men også fordi den er smukt fortalt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har absolut ret! Enten så er man til Green's bøger eller også er man bare ikke. Heldigvis er jeg! :)

      Slet
  2. Du har lige beskrevet præcist, hvordan jeg har det med den bog. Det er den bedste bog, jeg har læst i meget lang tid og klart en af mine nyere favoritter.

    Jeg har lyst til at læse den igen...

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh den er også blevet en af mine nyere favoritter!

      Slet
  3. Sikke du roser den bog. Den må jeg bare læse!

    SvarSlet
  4. The Fault in Our Stars er blot et mesterværk af nyere tids bøger. John Green er en fantastisk forfatter der charmerer sig ind på livet af en. Suk og kærlighed.

    SvarSlet
  5. Spot on right there! Jeg tudede og grinede og elskede og hadede, og samtlige følelser var i gang under læsningen af denne, og siden er den blevet genlæst mange gange. John Green kan noget med ord, og TFIOS er indbegrebet af perfektion!

    livogditte.dk

    SvarSlet
  6. Nu ved jeg ikke, hvordan du har det med ting, der bliver leaket, men traileren til filmatiseringen af denne bog er sluppet ud. Selvom jeg ved, det er meget, meget forkert, så har jeg set den, og den er så fantastisk og rigtig! Du skal glæde dig til at se den! "What You Wanted" af OneRepublic er med i traileren, og den kører lige nu på repeat hos mig! Argh, jeg glæder mig SÅ meget til den!! :-D

    SvarSlet