onsdag den 25. september 2013

LIGE NU: EKSTREMT HØJT OG UTROLIG TÆT PÅ


Det er meget sjældent jeg laver nogle af disse 'currently reading' indlæg for jeg plejer normalt, at læse så hurtigt at jeg stort set har færdiggjort en bog på to dages tid og så er der ikke rigtigt tid til et sådan indlæg. Men nu har denne bog altså været en fast del af rodet på mit natbord i flere dage og jeg kan ikke rigtigt se en ende på det. Det er 2. gang at jeg begynder på Ekstremt Højt og Utrolig Tæt På af Jonathan Safran Foer. Første gang nåede jeg vidst til side 80 før jeg gav op og nu har jeg sneglet mig op på nogle og 160 sider. Det går langsomt og der kan gå flere dage imellem jeg samler den op, jeg har nemlig ikke rigtig lysten. 

Det er lidt som om Ekstremt Højt og Utrolig Tæt På er en af de bøger man bare skal kunne lide, eller det er hvert fald mægtig populært at sige man kan lide den.. Og måske er det, det der fik mig til at stå lidt af til, at starte med. Jeg er sgu lidt af en Rasmus-modsat.. Egentlig synes jeg bare den er enormt kedelig og de billeder der skulle hjælpe med, at underbygge historien synes jeg bare er forstyrrende og så bliver det sgu bare lidt for prætentiøst og "vi-prøver-at-være-anderledes". De fungerer hvert fald ikke for mig! Med hensyn til hovedpersonen, Oscar, så synes jeg ikke rigtigt han kommer ud over siderne - altså jojo, han er da vældig mærkelig og lider helt klart af en sindslidelse, men det bliver bare en anelse for meget og dermed lidt kunstigt. Jeg mangler troværdighed! Den er der sporadisk og måske mest i starten, men så forsvinder det lidt igen. jeg ved ikke.. jeg synes fandeme bare den er kedelig! Men samtidig kan jeg se, at ingen af mine venner på Goodreads har givet den under 4 stjerner - så måske er det bare mig der er bygget forkert.

Jeg vil fortsat kæmpe en brav kamp mod Foers forcerede 'quirkyness' og vegetariske korrekthed.

Hvilke bøger har I oplevet, der har kvalt jeres læselyst på det seneste? Og har i nogle gode fifs til når man hellere vil ha' banket et søm op under sine negle, end at læse videre??

11 kommentarer:

  1. Fryser jeg af Martin Kongstad kvæler ret meget min læselyst i øjeblikket. Jeg er virkelig ikke særlig stor fan af den bog. Ja, den har da nogle gode ting i sig, men resten er altså bare ikke noget for mig! Jeg har ikke nogle rigtige fif, ud over at jeg synes, du skal lægge den fra dig, hvis den dræber din læselyst endnu mere. Det er simpelthen aldrig det værd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må kæmpe videre! jeg giver simpelthen ikke op for 2. gang! Og nu er jeg endelig nået op til de 300 sider ;)

      Slet
  2. Jeg har ingen andre tips end: drop det! Livet er for kort, og mængden af bøger du garanteret vil elske er simpelthen for lang!
    Jeg hadede at lægge bøger fra mig før i tiden, og der skal være plads til, at en bog bare ikke skal læses lige NU, men hvis det er anden gang du prøver, og reelt lader til slet ikke at finde noget godt i bogen, så synes jeg virkelig du skal droppe den...

    P.S. Har lige slået op i min version for at se hvor langt side 160 er, og hvis du slet ikke synes det er noget på nuværende tidspunkt, så tror jeg ikke du kommer til det...

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg-må-kæmpe-videre. Jeg giver ikke op to gange!! ;)

      Slet
  3. Jeg havde det på samme måde med Foers "Alt bliver oplyst" og på trods af det, står den her bog stadig på min læseliste, men det kan godt være, jeg bare skal fjerne den med det samme.
    Det er måske også bare lidt voldsomt at afskrive et helt forfatterskab baseret på min mening om én af hans bøger... Men umiddelbart lyder det jo ikke til at den er værd at anbefale ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den har jeg faktisk også hørt virkelig dårlig omtale af! jeg kunne selv godt tænke mig at læse hans 'eating animals' selvom jeg hverken er vegetar eller overvejer at blive det ;)

      Slet
  4. 'Sumobrødre' blev jeg temmelig træt af undervejs, og det var kun ren stædighed, der fik mig til at læse den færdig. Bedste råd, jeg generelt har - er at droppe bogen helt. De senere år er jeg blevet langt bedre til at droppe bøger, som ikke fængede, og var det ikke fordi, at førnævnte bog er rimelig kort, så havde jeg nok også droppet den undervejs.

    Mvh. Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg dropper den ikke!!! :D haha

      Slet
  5. Jeg har tidligere stået meget fast på, at jeg ikke vil lægge bøgerne fra mig - så hellere læse dem færdig i sneglefart. Det tror jeg at jeg er stået lidt af igen - for hvorfor spilde tid på en bog, som man ikke bryder sig om, når der er så mange fantastiske bøger, der bare venter på at blive læst?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan sagtens forstå dig, og det er virkelig med sneglefart jeg køre! (er stadig igang med den. suk..) men jeg VIL gennemføre så jeg kan være 'berettiget' til min holdning omkring den - jeg synes nemlig ikke helt man kan sige, hvordan en bog er uden at have læst den hele!

      Slet
  6. Tak for i lørdags, det var rigtig fedt at se jer :) knus

    SvarSlet