søndag den 1. september 2013

NANA VOL. 1 - AI YAZAWA


I mit ene London indlæg viste jeg jer jo nogle af mine bogkøb og sørme om der ikke skjulte sig en helt ny genre blandt de ellers så velkendte. Det var Nana af Ai Yazawa og som i måske kan gætte af forfatterens navn er det manga. Jeg har aldrig nogensinde læst manga før, det tætteste jeg kommer er de mange Anders And blade og Jumbobøger jeg læste som barn, men det gælder vist ikke helt? 
Da jeg var barn og Pokémon kørte i fjernsynet og man kunne samle på kortene og de små figurer var der mange af drengene fra min folkeskoleklasse der begyndte, at læse Dragonball serien, men det sagde mig virkelig ikke det fjerneste og jeg syntes egentlig lidt at tegnestilen var grim og for 'firkantet'. Når jeg har læst tegneserier så har det været dem med europæisk stil - Anders And, Gammelpot og Tintin osv. Måske var det fordi stilen var mig mere bekendt eller også havde det noget, at gøre med farvelægningen - jeg gad nemlig ikke sort/hvid, hvilket langt de fleste manga er.

Jeg har dog altid været en lille smule nysgerrig på hele genren, om jeg på mine 'ældre dage' ville kunne nyde en manga ligeså meget, som jeg ville med en 'rigtig bog'. Jeg besluttede mig for, at prøve lykken og mit valg faldt på Nana der skulle være en slags pige-manga. Altså ingen superhelte eller overnaturlige kræfter, man kan sammeligne den med en blanding af YA/NA Contemporary, som man efterhånden kender rimelig godt fra den skønlitterære genre.

Nana Vol 1. er en slags prolog til den egentlige historie - altså historien før begyndelsen. Den handler om to vidt forskellige piger der intet har tilfælles udover, at de begge hedder Nana. I Vol 1. kender de ikke hinanden, men man starter med at følge Nana Komatsu der er en sukkersød 'lyserød pige' der forelsker sig lynhurtigt, har ingen ansvarsfølelse og er afhængig af sine venner for, at kunne klare sig. I starten virker hun meget overfladisk og patetisk, men det er altsammen en facade for hendes dybe ensomhed, frygt og følelser der sidder helt uden på tøjet. Nana Osaki der imod er helt anderledes. Hun er forsanger i et band (der er ved at falde fra hinanden), har en god portion bad-ass attitude og en høj selvstændighed. På undersiden gemmer hun dog på de samme usikkerheder og tvivl, som Nana K gør.

Nana Vol 1. handler om de to forskellige pigers liv og hvad de må gå igennem før den egentlig historie begynder. Den handler om hver deres liv inden de flytter til Tokyo og møder hinanden. Der er hjertesorg og tårer for begge pigers vedkommende, men også håb og drømme for fremtiden.

Jeg var egentlig okay godt underholdt i de timer det tog, at læse bogen, men alligevel følte jeg ikke den der opslugende følelse af, at være fanget af historien og personerne, som jeg gør med en 'normal bog'. Jeg manglede lidt karakterdybde for jeg synes hurtigt det blev meget overfladisk og hurtigt, og måske en anelse fjollet til tider. Fjollet fordi jeg synes følelserne blev overdrevet en smule, både med taleboblerne men også billederne. Jeg ved ikke om jeg med tiden ville kunne blive overvundet af mangaens univers og muligheder, men lige pt. føler jeg mere at det er godt som pause materiale imellem alle de andre bøger jeg læser.

Hvad er jeres forhold til manga? Er det noget i har læst (og i så fald har i noget i kan anbefale)? Er i nysgerrige på genren eller siger det jer absolut ingen ting? 

8 kommentarer:

  1. Sikke et fint billede; og endda med kage :D

    Jeg har aldrig læst manga, og kommer heller aldrig til det, men jeg har mange veninder, som elsker genren, og som går (eller har gået) meget op i både manga og anime, men det har bare aldrig tiltalt mig.
    Jeg holder mig i stedet til Anders And & CO, det ved man hvad er ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Altid med kage! Helst! ;)

      Anders And er også enormt hyggeligt!

      Slet
  2. Du har gjort mig lækkersulten nu.

    Jeg har aldrig læst manga, men jeg ville gerne give det en chance. Det virker bare som en meget uoverskuelig ting at skulle gå i gang med, da jeg ingen anelse har om, hvad der er godt og dårligt indenfor genren! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det virker nemlig helt vildt uoverskueligt, især fordi det er en helt anden 'verden' end man er vandt til.
      Jeg fik heldighvis lidt hjælp af en af mine Goodreads venner der anbefalede mig Nana der er Shojo (genren) og yderst populær.

      Slet
  3. Den der kage ser altså god ud! (hindbærsnitte?) Og ligeledes anmeldelsen.

    Jeg har ikke læst Nana, men en række andre manga gennem tiden. (Det har været en interesse som jeg har haft så længe, jeg kan huske, men som efterhånden er ved at forsvinde - derfor er det ikke noget, jeg dyrker mere).

    Jeg kan forestille mig, at det for mange virker som en lidt speciel - og måske endda underlig - genre at prøve kræfter med, og i sidste ende har det nok noget at gøre med, at kulturen (siden det jo er Japansk) og fortællerstilen, er ret anderledes end den vestlige, som mange er vant til.

    Mine personlige favoritter inden for genren er i hvert fald serier som 'Love Hina' og 'Death Note' - især sidstnævnte vil jeg anbefale.
    Ellers har jeg læst og set en række andre pigeserier i stil med Sailor Moon, som er et af de mest kendte serier i genren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps, hindbærsnitte! :)

      Jeg tror nemlig også det er kulturen, som er så anderledes der kan virke meget fremmedartet - det er jo noget helt andet end vi er vandt til. Både fortællerstil men også billedmæssigt.

      mange tak for dine tips, jeg vil helt sikkert tjekke dem alle tre ud! :)

      Slet
  4. Jeg har ikke læst noget manga (endnu), men er også lidt fristet til at prøve. Jeg er dog ikke så meget til tegneserier generelt - det eneste jeg virkelig har været vild med (altså udover Anders And og striber som Calvin & Hobbes) er Neil Gaimans "Sandman" serie, som virkelig er fantastisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes du skulle prøve, at kaste dig over mangaen og se om det er noget for dig :)

      Slet