lørdag den 14. september 2013

SWEET TUNES FOR YOUR EARS TO HEAR #1

Jeg har gået lidt rundt, som katten om den varme grød for fakta er, at jeg elsker musik og virkelig godt kunne tænke mig, at introducere jer til nogle af de sange/kunstnere, som jeg selv elsker. Jeg har indtil videre sneget dem ligeså stille ind i form af mine videoer og indlæg der havde et eller andet bogrelateret, at gøre (musik opdaget igennem bøger og musik lavet til filmatiseringer af bøger), men jeg tænker at der stadig er rigtigt meget derude jeg godt kunne tænke mig, at vise jer. Og jeg har været lidt tvivlende på om jeg skulle gøre det - poste der her inde. Det er jo primært en bogblog, hvor jeg deler ud af min lidenskab til bøgernes univers, men musik er altså også en kæmpe del af min hverdag og har altid været det. Jeg er vokset op med musik, som en integreret del af mit liv helt fra barns ben af. Jeg går jævnligt til koncerter og har oplevet flere kunstnere live end jeg kan huske (nej jeg ville ikke kunne opremse alle dem jeg har set live). Så efter, at jeg havde luftet tanken på Twitter og folk ikke lod til, at være rasende over forslaget, har jeg besluttet mig for, at det vil være noget jeg ville kunne gøre med mellemrum - ikke som en fast ny del af mit blogunivers, men mere små inputs jeg vil komme med når jeg føler for det. Det vil stadig være bøgerne og anmeldelserne der fylder mest, men musikken vil være et supplement. Jeg håber selvfølgelig i vil tage rigtigt godt imod det nye tiltag og meget gerne være ligeså flittige og søde i kommentarfeltet, som i hidtil har været - jeg vil nemlig rigtigt gerne diskutere musik med jer også, så hvis i har meninger/anbefalinger/anything så bare hit me'.

Den første jeg vil præsentere jeg for er Motopony med "King of Diamonds", som jeg faldt fuldstændigt tilfældigt over via Youtube's 'anbefalet til dig' feature, som beviser at nogle gange så rammer de altså rigtigt og det kan betale sig, at prøve og se hvad de forslår til en. Det er en genial sang/band der har alt for lidt views i forhold til, hvor gode de er - stadig lidt en Youtube hemmelighed, men skal vi ikke lige give dem lidt viewer-love og hjælpe med, at de bliver mere kendt?! Jo self. skal vi dét.

Jeg tager en chance og nævner Bon Iver og hans cover af Adeles "I Can't Make You Love Me", hvis der nu skulle sidde nogle derude der endnu ikke har hørt den. Det er absolut en af de smukkeste sange jeg nogensinde har hørt og den er så fuld af følelse og ulykkelig kærlighed, at min sjæl græder, hver gang jeg hører den. 

Of Monsters and Men er et islandsk band der står mit hjerte meget nært. Deres univers er eventyrligt og finurligt. De har glade melodier, fjollede tekster (her synes jeg du skal lytte til Dirty Paws der nærmest er et eventyr på vers) og deres musik er noget der minder mig om glade tider og sommer. Jeg har valgt, at vise jer King and Lionheart fordi jeg synes videoen er intet mindre end genial (og sangen er selvfølgelig også supergod) deres eventyrlige stil går igen i alle deres videoer og det er lidt, som at se en mini fantasy-fortælling på lidt over 4 minutter - med indbygget cliffhanger.

11 kommentarer:

  1. Jeg har aldrig hørt den første - men giver den lige en lytter. De to andre elsker jeg dog :) Bon Ivers cover er sådan en sang, jeg sidder og lytter til klokken l*rt om natten og får mig til at tænke over livet, mens den anden bare minder mig om sommer og sol og glade dage. Elsker også deres "love love love" - det var så fantastisk at lytte til den live og virkelig se og høre, hvor meget følelse, der blev lagt i :O Al magt til Of Monsters and Men!

    P.S. Du har også en virkelig god musiksmag! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lyt lige til den!!

      Bon Iver kan virkelig noget med følelser og Of Monsters and Men er jo bare ren kærlighed! (jeg er stadig ret misundelig på, at du har oplevet dem live)

      Slet
    2. Kan heller ikke rigtig selv forstå det... det var så uvirkeligt og simpelthen bare det bedste!

      God sang btw! I like!

      Slet
  2. Jeg faldt pladask for den sidste - tak for inspirationen :-)

    Mvh. Den lille Bogblog

    SvarSlet
  3. Selvom det er en bogblog du kører du (en fin en af slagsen), så er jeg også selv en ivrig musiklytter og vil påskønne et par musikindlæg fra tid til anden.

    Det er tre fine musikeksempler du har lagt ud med, er dog ikke fan af den første, men thumbs up for Bon Iver og Of Monsters and Men - de kan altid lyttes til en ekstra gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv, at du ikke kan lide King Of Diamonds - men jeg kan vel heller ikke forvente, at vinde alle over.

      Slet
  4. Jeg havde ikke hørt nogen af dem (shame on me), men alle tre er helt klart nogle jeg vil lytte til igen!

    I forhold til musik på bloggen, så synes jeg at det er dejligt med noget inspiration. Ikke nødvendigvis kun til hvilke bøger jeg kunne forsøge mig med, men også med nyt musik at lytte til mens jeg læser dem. Så thumbs up for nogle skønne sange til gemmeren!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor godt, at der var nogle der kunne bruge dem! :D

      Slet
  5. Herlig musiksmag!
    Jeg kendte kun den med Bon Iver, men de andre to er virkelig gode!
    Tak for inspirationen :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! ;) Og det var sa lidt! :D

      Slet