fredag den 20. september 2013

THE SILVER LININGS PLAY BOOK - MATTHEW QUICK


Så er jeg på banen igen med en lille anbefaling! Vi stort set allesammen hørt om The Silver Linings Play Book da dens filmatisering vandt en Oscar - eller en af hovedrolleindehaverne gjorde. Og måske I endda tog ind og så den i biografen dengang den kørte, men har I også læst bogen bag filmen? Jeg har på fornemmelsen, at den ikke er ligeså folkelig kendt (Altså, man ved den eksisterer men man har bare ikke lige fået læst den..) og det er egentlig en skam! Selvfølgelig er den overordnet, som filmen var, men der er jo altid noget ekstra karakterudvikling, information og hændelser som man ikke får i filmen, men derimod findes i bogen. 

Pat(trick) Peoples flytter hjem til sine forældre i en alder af 35 år, efter at have været indlagt på 'The Bad Place', han har fortrængt hvorfor han til, at starte med er blevet indlagt og ifølge ham selv har han kun været der få måneder, men i virkeligheden er det flere år. Da han endelig bliver udskrevet har han kun ét mål i livet: At få sin (eks)kone, Nikki, tilbage! I løbet af sin tid på The Bad Place har Pat udviklet et ekstremt positivt livssyn og prøver hele tiden på, at se the silver linings midt i alle hans problemer. 

The Silver Linings Play Book er både en enormt smuk kærlighedshistorie der samtidigt er hysterisk morsom. Pat er af den overbevisning, at hans liv er en film dirigeret af Gud, og at han nok skal få hans lykkelige slutning, hvis bare han opfører sig ordenligt og er den mand som Nikki fortjener. Pat har stort set det hele regnet ud, hvad han skal gøre og hvordan han skal være, for at han og hans (eks)kone skal blive genforenet. Han bare lige glemt, at medregne Tiffany i hans regnestykke.. 
Tiffany har mistet sin mand for nogle år tilbage er omend muligt endnu mere forskruet end Pat er, og han har det mildest talt ret svært med hende, men er på den anden side tvunget til at bruge tid sammen med hende - alt sammen i hans forsøg på, at vinde Nikki tilbage. 

Hvis du ligesom mig elskede filmatiseringen af The Silver Linings Play Book så synes jeg bestemt du skal læse bogen også! Og selvfølgelig kun endnu mere, hvis du endnu ikke har set filmen. Jeg var ekstremt underholdt hele vejen igennem og det er en fornøjelse uden lige, at følge Pat og se verden igennem hans briller. Det er en finurlig bog om uventet kærlighed der dukker op når man mindst venter det og hvordan to udstødte mennesker finder hinanden og kommer på ret køl igen.
Charmen i bogen ligger helt sikkert hos Pat og hans livsanskuelse og det er kilde til en helt masse grin og træk på smilebåndet. 

Du skal helt sikkert læse The Silver Linings Play Book, hvis du generelt er glad for contemporary-genren og har lyst til en sød, smuk og sjov historie. Den får mine varmeste anbefalinger!

Note:
Der er en del der har brokket sig over hvordan Pat 'spoiler' forskellige klassiske romaner (fx. The Great Gatsby og The Bell Jar) og giver dem én over nakken for, at være så deprimerende og ulykkelige, men først og fremmest synes jeg kun det er med til, at underbygge Pat som karakter. Man skal jo huske på, at han er ekstrem i sit positive syn og foragter alt det er deprimerende/ender dårligt (han er jo selv på jagt efter sin lykkelige slutning) og for det andet så er mange af de bøger han nævner efterhånden så kendte, at man godt ved hvordan de ender/nogenlunde hvad deres temaer er, at man nærmest skal have levet under en sten for ikke at vide nogle af de ting han siger. Og så synes jeg desuden det var overordenligt friskt, at det endelig var en der kunne beskrive hvor drønkedeligt det er, at stort set alle klassikere skal være så pokkers alvorlige og deprimerende. Og så kan man altså sagtens læse alle de bøger han nævner bagefter og få præcist det samme ud af dem.

10 kommentarer:

  1. Åh, jeg giver dig helt ret i det der med at spoile klassikere. Jeg mener, hvis ikke man ved hvordan Phantom of the Opera ender, eller hvad Les Miserable sådan ca. handler om, så er det sgu ens eget problem at man kan støde på det, rundt omkring. De fortællinger er så gamle, så brugte og så udstillede at man skal have boet på en farm uden tv, bøger, radio eller andre mennesker i hele sit liv, hvis man skulle være total udvidende. :S

    Jeg havde faktisk diskussionen med en ekskæreste dengang Public Enemies kørte i biograferne. Jeg ville gerne se den, og fik sagt noget med, at selvom man ved at Dillinger bliver skudt til sidst, så ville den stadig være spændende at se. Det flejnede gutten helt ud over, for det vidste han ikke at han gjorde! Ej okay, men hvis ikke du er bare lidt med på hvordan nogle af historiens største personligheder er døde, levede, etc. så er det da på eget ansvar at færdes rundt i verden. -_- Det svarer da lidt til at blive mobset over at få afsløret at Hitler tabte anden verdenskrig og senere døde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis!! Jeg kan heller ikke helt sympatisere med dem der føler de har 'fået ødelagt noget', for så må de ærlig talt ha' sovet i deres gymnasietid/livet. Man kan jo ikke undgå, at vide bare et eller andet om stort set dem allesammen. Fx Stolthed og Fordom - alle ved hovedpersonen ender med Mr. Darcy om man har læst den eller ej.. Jeg elsker din Hitler-sammenligning! :D haha

      Slet
    2. Jamen lige præcis. Haha. Nogle ting burde man altså bare have en ide om, uanset hvad. :S

      Slet
  2. "Og så synes jeg desuden det var overordenligt friskt, at det endelig var en der kunne beskrive hvor drønkedeligt det er, at stort set alle klassikere skal være så pokkers alvorlige og deprimerende."
    Måske skulle jeg læse den her bog, alene på den baggrund! :D

    -Og hov. Nyt toplogo? Eller er jeg bare langsom?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen er det ikke bare alt for tit, at de simpelthen er så deprimerende og 'seriøse' at det halve kunne være nok?! Jeg elsker, at Pat bare udråber 'what the fuck...' efter han har læst xxx og kyler den ud af vinduet :D haha

      Men ja, nyt toplogo ;) efterhånden lidt tid siden hehe.

      Slet
    2. Det bliver sgu også lidt hovskisnovski, det med at læse klassikere, uanset om man så kan lide dem eller ej.

      Slet
  3. Årh, troede lige at jeg kunne stå ved min beslutning om ikke at læse den. Nu bliver jeg i tvivl. Fremragende anmeldelse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Men altså.. Hvorfor har du lavet en beslutning om absolut ikke, at læse den? :D

      Slet
  4. Jeg havde en hel anden forestilling af bogen og troede ikke det var noget jeg havde lyst til at læse. Aner ikke hvor jeg har fået den ide fra. Din anmeldelser siger mig jeg skal læse den hellere nu end i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Havde du set filmen? Den er nemlig ligeså god, som filmen er det :)

      Slet