mandag den 21. oktober 2013

ME AND EARL AND THE DYING GIRL

Titel: Me and Earl and the Dying Girl. Forfatter: Jesse Andrews. 5 ud af 5 stjerner.

Jeg kan ærlig talt ikke huske hvornår jeg sidst har grint så absurd meget, som da jeg læste "Me and Earl and the Dying Girl". Det er ikke overdrivelse eller løgn når jeg fortæller, at allerede fra side ét fik bogen mig til, at grine højlydt og derfra vidste jeg bare, at dette ville blive en uovertruffen fornøjelse! Og jeg blev ikke skuffet! "Me and Earl and the Dying Girl" er én stor latterkrampe der får dig til, at grine så du græder og sprutter for at få vejret! Det lyder umiddelbart lidt hårdt og usædvanligt når temaet for bogen er teenage-kræft, men der er ingen ting ved denne bog der er "normalt". Når vi nævner 'teenagere', 'kræft' og 'bog' så tror jeg efterhånden de fleste af os vil tænke på John Greens The Fault In Our Stars der behandler samme emne, men med en anden (og måske mere normal) tilgang, vi er vandt til at bøger der handler om unge der har kræft skal spille på de helt store følelser, frem med orkestret, de store filosofiske fraser og teenagere der er klogere og mere sofistikerede end selv den smarteste veluddannede voksen. Vi lukker bogen med en følelse af, at være blevet klogere på ikke bare os selv, men selve livet og vi har fået en helt ny og forbedret livsanskuelse. Sådan var det hvert fald med TFIOS! Men det er her, at Jesse Andrews tager et skarpt højresving og afviger fra den ellers så befærdede sti, som er belagt med grædende violiner og grådkvalte snøft. Og det er faktisk pissefedt! 

Som sagt er der ikke meget ved bogen der er typisk eller normalt. Greg er ikke den typiske hovedperson; han er super sjov, ironisk og sarkastisk på en seriøst krænkende og samtidigt ærlig måde. Greg får ikke følelser for Rachel, der lider af leukæmi, han synes faktisk mest det bare er ret akavet og irriterende, at hans mor tvinger ham til, at tilbringe tid sammen med en syg person han næsten ikke kender. Greg føler, at han burde blive rørt af Rachels sygdom og at han skulle gøre en aktiv indsats for, at få hende til at blive i bedre humør - for det er jo sådan enhver 'normal fungerende person' ville reagere, ikke?! problemet er bare, at Greg ikke rigtigt gider. Han ville mest af alt ønske, at han bare kunne fortsætte med sit liv, som det var før. Det lyder jo ret røvhuls-agtigt af Greg, men i virkligheden er det enormt befriende at læse om! For virkligheden er nogle gange bare ikke så rosenrød og perfekt, som den bliver gjort til. Enten så kan man sympatisere med Greg og hans måde, at håndtere sagen på, eller også finder man det enormt krænkende og forkert. Personligt synes jeg det er enormt ærligt og ægte beskrevet. Forfatteren prøver ikke, at manipulere ens følelser eller tårekanal til, at producere en sø af bitre tåre over universets uretfærdighed. Og jeg fandt det yderst forfriskende med et budskab der fortæller, at shit happens, ting går galt og folk dør og vi lærer ikke nødvendigvis noget meningsfuldt af det udover at der sker dårlige ting og folk dør. Ingen silver linings eller højere mening. 

Hvis du er på jagt efter en ærlig og ekstremt sjovt bog der har fantastiske karakterer så er jeg overbevist om, at det er Me and Earl and the Dying Girl du skal kaste dig over! Og nå ja, fik jeg nævnt at den er seriøst-mega-overdrevet-hylende-morsomt skrevet?! Læs den hvis du er en af de personer der er disponeret for humor - og endnu bedre, hvis du både er disponeret for humor og har læst The Fault In Our Stars og gerne vil se et helt andet approach. Gør det!!!

12 kommentarer:

  1. Jeg har allerede rykket den heeelt øverst på min to read-liste! Måske jeg oven i købet kan nå det inden vores synkron-Hunger Games-readathon ;P Fordi jeg ved, at du er rimeligt sjaw på den awesome måde, så jeg er overbevist om, at jeg vil synes det samme om den bog her :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er simpelthen så god! I LOOOVE IT (på bedste Ole Henriksen maner)

      Slet
  2. Den lyder superfed! Må straks tilføjes til TBR-bjerget ;)

    SvarSlet
  3. Den lyder da rigtig god, det kunne da godt være den skulle skrives på listen over bøger, der skal læses! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes du skal gøre det!

      Slet
  4. Ok, jeg er overbevist - jeg skal altså læse den bog. Havde egentlig ikke planer om det, men du solgte den meget godt :-D

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes, hvor godt! :D Håber du bliver glad for den!

      Slet
  5. Svar
    1. Du skal låne den!! Jeg tager den med næste gang vi ses, bedste! :D

      Slet
  6. Hvor er det en god anmeldelse, og nøj hvor min lyst-til-at-læse denne er endnu større nu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! :) Den er også super go' ;)

      Slet