fredag den 15. november 2013

BASTILLE - VEGA


Igår, torsdag aften, satte jeg kursen mod vesterbro, destinationen var spillestedet Vega! Med forventningens håb, som en lille klump af sommerfugle i min mave havde jeg hele dagen set frem til aftenens højdepunkt og da jeg mødtes med min veninde i køen, sammen med utallige andre spændte fans, kulminerede det hele. 
Jeg har altid gået meget til koncerter, men i de sidste par år har det dog været med nedsat hyppighed og så har det været store stadiumskoncerter - den sidste koncert jeg var til, var nemlig Roger Waters med 'The Wall' og selvom det både var en kæmpe musikalsk oplevelse er meget af det også sceneshow og 'oplevelse', og jeg havde måske nok glemt lidt, hvordan stemningen er anderledes når man går til mindre og mere intime koncerter. Der et andet fællesskab, engagement fra publikums side og dans og bevægelse. Det var faktisk enormt rart, at blive husket på! 

Bandet var engelske Bastille der turnerer med deres album 'Bad Blood' og jeg kan fortælle jeg, at det var intet mindre end fan-fucking-tastic! Mig og min veninde havde vildt gode pladser, tæt på scenen og midt for - valuta for alle pengene! Men inden Bastille kunne gå på skulle publikum som sædvanligt lige opvarmes lidt. Denne del stod britiske To Kill A King for, et band jeg ikke kendte i forvejen, men som jeg faktisk synes gjorde det ret godt! I starten skulle de lige 'varmes op' til publikummet, men efterhånden som de fik publikum mere og mere med, så synes jeg faktisk de var helt gode! Det var et lidt mere rockbaseret band end Bastille, og jeg tror måske nogle af publikum lige skulle sluge dét, men for mig fungerede det rigtigt godt! fede guitar og bas-soloer OG (måske vigtigst af alt) så havde de en overdrevet-too-hot-for-words keyboardspiller, som jeg simpelthen ikke kunne tage mine øjne fra! Arhmen, jeg siger jer.. for filan i helvede han var lækker!! (men det allerbedste var, at hele bandet var til at træffe efter koncerten og det er sguda en mulighed man ikke lader sig forbipassere når der er eyecandy på menuen!!)

To Kill A King spilled i ca. en halv time og så var der ditto ventetid før Bastille endelig indtog scenen. Og det gjorde de med et brag! De lagde stærkt ud med nogle af deres bedste publikums-pleasere som Bad Blood og Things We Lost In The Fire og der var altså øjeblikkeligt respons fra hele salen! Alle sang med fra første tone blev slået an, og man kunne vitterligt se på bassisten, hvor overrasket de var for stemningen og engagementet fra alle fansene. Jeg fik både skrålet med på stort set alle sangene og hoppet og danset til mine fødder næsten ikke kunne mere og med Flaws som sidste nummer i settet, fik vi den fede overraskelse, at forsangen Dan Smith hoppede ned fra scenen og gik rundt og sang nede blandt publikum! Det var mega awesome (OG VI VAR SÅ TÆT PÅ HAM!!) og viser bare hvor nede på jorden ham og hele bandet er. 

Udover deres egne sange laver Bastille også enormt mange mash-ups af andre kunstneres sange og de formår virkelig, at give en sang helt nyt liv og udtryk og jeg havde håbet, at en af mine yndlings cover-sange var iblandt, men desværre fik jeg ikke min vilje, men til gengæld spillede de What Would You Do (af City High) og som en del af deres ekstranummer gav de Of The Night, hvor de lavede en sand 'Pearl Jam' og fik publikum til at sætte sig ned på knæ og derefter hoppe op som en samlet bølge. Det var fedt og en sand festbombe af en afslutning på en koncert der var fuld af awesomeness! 

Jeg havde den bedste torsdag længe! Den var fyldt med kærlighed, dans, sang og lækre mandspersoner! Og mere kan man sguda ikke bede om?!

Og så fordi det trods alt er fredag idag, og fordi drengene i bandet har humor og er så pisseseje, at de kan få selv Miley Cyrus til, at lyde godt: 


p.s. alle billederne er lånt fra Gaffa der trods alt formåede, at tage bedre billeder end mig og min Iphone

2 kommentarer:

  1. Jeg tror faktisk ikke, jeg kender noget af det, som Bastille har lavet. Jeg kender vist kun bandet af navn.
    Men der er virkelig ikke noget bedre, end gode koncertoplevelser. Vega er helt klart mit yndlingssted (især Lille), for man kan virkelig blive en del af koncerten på en helt anden måde, end til de helt store steder.. Justin burde have valgt Vega i stedet for Parken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så må du lige lytte til dem! De er pissegode, nemlig :p
      Jeg synes også Vega er et godt spillested, pga. lyden!

      Mht. Justin i Vega så er det jo helt urealistisk - der er flere tusinde fans og hans show er jo helt anderledes og kræver en stor scene. Til gengæld glæder jeg mig til spillestedet ude i Ørestaden bliver færdigt så vi endelig kan få en stadiumoplevelse med god lyd. :)

      Slet