søndag den 17. november 2013

BOGFOURM 2013


Jeg var så heldig, at vinde to fribilletter til årets bogforum af Saxo på Twitter! Og det var jeg faktisk overordenligt glad for, for hvis det ikke havde været for de gratis billetter så var jeg nok ikke kommet af sted i år - jeg synes nemlig prisen for entre er rimelig hamper! Og så er det jo ikke fordi bøgerne på standene er helt vildt billige - faktisk så savner jeg nogle deciderede prisnedsættelser og lidt mere attraktive messetilbud, men igen det er vel de danske bogpriser i en nøddeskal! Nu har jeg luftet mine lidt mere bitre følelser overfor Bogforum, men når det så er sagt så synes jeg faktisk det er enormt hyggeligt hvert år, derude! Jeg ved de har fået et par slag på kasketten for, at være upersonlige og sætte for meget fokus på kendisser så den almene køber/bogforum-deltager bliver skubbet lidt ud til siden. Jeg er til dels enig i kritikken, men kun på de store forlags stande! Altså vi taler Gyldendal, Lindhardt & Ringhof og Politikken. Men på alle de lidt mindre stande synes jeg der var helt fint plads til en sludder, en sladder og anbefalinger.

En ting jeg dog gerne vil blive bedre til når jeg færdes på Bogforum er, at planlægge hvornår der er forfatterinterviews og oplæg! Jeg får stort set aldrig hørt/set nogle fordi jeg bare trisser rundt i min egen verden og kigger på bøger - det er helt klart et mål for næste år!

Selvom mit forbrug af danske bøger er dalet drastisk over de sidste par år, så kan man jo næsten ikke undgå at komme hjem med lidt under armen. Således endte jeg også med, at komme hjem med hele Freddy og Monstrene-serien af Dennis Jürgensen, som jeg husker helt tydeligt fra min barndom! Det var bøger jeg læste med stor begejstring og morskab og jeg har flere gange ledt efter dem på mine forældres loft - dog uden held. Så da jeg så dem i en samlet pakke blev jeg nødt til at slå til! Jeg glæder mig til et gensyn, hvor jeg kan opfriske alle de tossede historier!

Derudover røg der New York af Edward Rutherford ned i en pose. Det er skønlitteratur med historiske træk, den fortæller nemlig hele New Yorks historie fra forskellige familiers/personers POV op til i dag. På samme stand købte jeg Lonely Planets rejseguide til USA's nationalparker. Det er ikke fordi jeg står og skal rejse til USA lige foreløbig, men på et tidspunkt skal jeg helt sikkert tilbage og så vil denne blive min makker! Jeg ved ikke om jeg er den eneste, men jeg er en total sucker for alle DR's natur/dyreprogrammer og æder den ene serie efter den anden. Lige pt. kører der en om Yellowstone om lørdagen og Den Frosne Planet om lørdan og jeg synes simpelthen det er så fascinerende! (ja, jeg er muligvis 80 år og ikke 22, men who the fuck cares.) Jeg har selv besøgt Grand Canyon, Bryce Canyon og Yosemite Nationalpark. Yellowstone er helt sikkert i toppen af min 'must see'-liste til næste gang!

En af mine all-time favoritter, nemlig Under En Strålende Sol, fik jeg også købt - den ejede jeg nemlig ikke forvejen, og man bliver da næsten nødt til at have sine yndlingsbøger i sin samlig! Og som rosinen i pølseenden er der Gøgens Kalden af J.K. Rowling under synonymet Robert Galbraith. Jeg har faktisk ikke læst noget af Rowling udover hendes Harry Potter-serie (SELVFØLGELIG!!) endnu. Nu ejer jeg dog alle hendes voksen-udgivelser og tror Gøgens Kalden bliver den første jeg går igang med, jeg er nemlig blevet en smule skræmt af alle de dårlige anmeldelser af The Casual Vacancy og for fanden, hvor gider jeg ikke hade noget Rowling har skrevet!

Alt i alt er jeg mere end tilfreds med hvad jeg fik købt på dette års bogforum, ligesom sidste år så synes jeg det er dejligt at jeg kommer hjem med noget jeg ikke nødvendigvis ville ha' købt, hvis det ikke var for Bogforum!

6 kommentarer:

  1. The casual vacancy, eller Den tomme plads, er helt vildt god, hvis du læser den på egne præmisser og holder dig i selen i forhold til at kende forskel på personerne :) jeg var i hvert fald helt vildt glad for den.

    SvarSlet
  2. Åh jeg elsker New York af Edward Rutherfurd! Hvis du er til historisk fiktion, så er den lige i øjet.

    SvarSlet
  3. Jeg dynes the total vacancy er god! ;) du kan sagtens hoppe på den, så længe du ikke forventer HP!

    SvarSlet
  4. Jeg synes the total vacancy var rigtig god! du kan sagtens hoppe på den, hvis bare ikke forventer HP! ;)

    SvarSlet
  5. Tror også jeg snart skal kaste mig over Edward Rutherfurd. Har læst hans 'Skoven', som jeg synes var okay, dog irriterede det mig at historien hele tiden hoppede længere frem i tiden, ville bare så gerne læse mere om de personer han havde opbygget. Men har hørt virkelig meget godt om 'London'. Og har så først for nyligt fundet ud af at han har skrevet 'New York' og 'Paris' (som jeg så på bogforum) :) Så glæder mig til at høre hvad du synes om 'New York' :)

    SvarSlet
  6. Tænkt at de glemte at lukke dit øje :O Ja må have været ret ubehageligt!
    Jeg er heldigvis ovenpå igen :) Sådan det hehe. Og ja er glad for at jeg måtte komme hjem. Det er nu rarest at være hjemme

    SvarSlet