søndag den 1. december 2013

1. DECEMBER UND ALLES


Så gik der lige over 10 dages tid før jeg kunne få stukket hovedet her ind og sige hej, og i mellemtiden er det sørme gået hen og blevet 1. december og til og med også første søndag i advent - vi er sguda nogle heldige kartofler manner! Over 10 dage siden sidst, og hvad har jeg så lavet af spændende sager siden? Jo, jeg har selvfølgelig været inde og se Catching Fire - som var geeenial! Og lyttet skamfuldt meget til soundtracket (og Coldplay var jo rulletekster-sangen og jeg havde en enorm lyst til, at rejse mig i salen og råbe 'I KNEW IT!!!' da den lød ud af højtalerne - til alle de andre betalende gæsters glæde, gjorde jeg det ikke..) Men ellers er det virkelig været begrænset med sindsoprivende spændende ting jeg har fordrevet tiden med! Jeg har lavet opgaver og afleveringer til skolen og haft en del ondt i maven over, hvilket valgfag jeg mon skulle vælge til 2. semester, men nu tror jeg langt om længe jeg har sat mig fast på noget (måske). Og så har jeg efter 2 års tid som Macbook-ejer endelig lært copy og paste tastatursgenvejene - jojo, vi går sagte fremad! På bogfronten har jeg hele november stort set kun genlæst gamle favoritter og den stil fortsætter jeg faktisk med her ind i starten af julemåneden. Det er ret lækkert, og jeg kan ikke rigtigt sætte mig ind i det der 'det er spild af tid at genlæse bøger' eller 'jeg har ikke tid..' Selvfølgelig har du tid altså! Det tager jo ikke længere tid, at genlæse end det gør, at ny-læse. 

Men apropos jul og sån', så er det jo 1. december og derfor brugte vi også hele lørdagen igår på, at ælte med ler og derefter at stikke grantjavser ned i det - resultatet er en halv snes dekorationer og så en kæmpe adventskrans. Vi går all in! Ikke nogle færdigkøbte eller lette løsninger med fire lys på en glasplade - det er fandme ikke særlig julet! (og decideret grimt, faktisk!) Men alt det hjemmefifleri har også resulteret i, at vores spisebord nu ligner jehovas ødelæggelse efter en mulig alfe-invasion, men mon ikke man kan abstrahere fra det, hvis blot det skrues lidt højere op for radio soft, der crooner 'Last Christmas' ud over hele hytten?! 

Spøg til side (kæmpe high-five til gammelmands-udtryk over dem alle), så er jeg faktisk en kæmpe juleelsker! Jeg omfavner alt hvad julen har at tilbyde og går op i det med ild og sjæl. Vi er også den familie jeg kender der bager alleflest småkager og dertilhørende, det er faktisk lidt grotesk, men passer måske meget godt til herhjemme - lidt for meget og upassende store mængder. Og så kan jeg da passende bruge lejligheden til, at vise jer videre til verden bedste brunkage opskrift (ikke noget færdig-dr.oetker-pulver-krydderi-helvede her!), hvis man nu er til sådan noget.

Er der forresten andre end mig der skal sidde foran skærmen kl. 19.30 når den første julekalender går igang? DR genudsender jo pagten, som jeg faktisk synes var helt okay og TV2 har lavet en ny 'Tvillingerne og Julemanden', som vidst nok er lidt ála Ludvig og Julemanden - det er hvert fald den samme der spiller julemanden. Sidste år røg jeg lidt af på den mht. julekalendere, jeg synes simpelthen 'Julestjerner' var det værste omgang lort nogensinde vist på tv. Så det kunne jeg ikke holde til! Men i år er vi back on track!

.. Og så tror jeg vist nok, at jeg kan høre at der er en æbleskive, som ligger og kalder på mig..

2 kommentarer:

  1. Årh, hvor ser det hyggelig og totalt julet ud! <3

    Jeg har ikke nået at se en eneste julekalender i dag, da jeg fik mulighed for at gense Catching Fire, så jeg håber på at kunne fange genudsendelserne i morgen.. Det er jo ikke rigtigt december, før man har set dem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var mega hyggeligt og julet!

      Slet