søndag den 29. december 2013

BOGÅRET 2013


År 2013 er som sagt ved, at rinde ud og derfor er det meget naturligt lige, at stoppe op og se hvad der egentlig er sket i det forgangne år. Det er jo især aktuelt, at se på hvad jeg har bedrevet på den boglige front, her inde på bloggen. Ligesom sidste år vil jeg lave en oversigt over de bedste bøger jeg har læst for året, men denne gang vil jeg desuden supplere med en 'værste' kategori og en for 'årets overraskelser'. Jeg synes selv det er ret sjovt, at læse andres lister med årets bedste oplevelser, men også dem der skuffede - det kan både give inspiration til nyt læsestof, men man kan samtidig sammenligne sine forskellige opfattelser/oplevelser. 

Men før vi skyder priserne igang, skal vi lige dvæle lidt ved bogåret 2013, generelt. For det har virkelig været et år, hvor jeg har læst mere end jeg nogensinde har gjort før. Og det er på trods af en nylig studiestart der har drænet ret meget af min tid!
Goodreads siger, at jeg har læst 126 bøger i år, og det er faktisk mindre end sandheden, for den tæller jo kun de læste bøger én gang - og Hunger Games nåede jeg, at læse hele 3 gange i år, og Vampire Academy kom jeg vist op på 2 gennemlæsninger. Så det faktiske resultat er: 135 bøger. Det synes jeg er ret vildt gået! Og overstiger langt mit mål, om en årlig gennemgnaskning af 50 bøger. Og de 50 blev jeg faktisk allerede færdig med efter ca. 5 måneder af 2013. Jeg har haft godt tempo på og de læse-stille perioder har således været få.

En stor del af grunden til, at jeg har formået at læse så mange bøger, er uden tvivl pga. min Kindle, som jeg skaffede i Marts! Jeg ved godt, at e-læsere er rimelig udskældt her i blogger-land, men jeg knuselsker min og vil til hver en tid advokere for alle dens gode egenskaber! Fakta er nemlig, at hvis det ikke var for min Kindle ville jeg aldrig ha' røget op på så højt et antal af læste bøger! Jeg har simpelthen ikke pengene til, at skaffe så mange bøger i papirformat, og med ventetiden på biblioteket ville det også være en håbløs sag.Og selvom Hr. Paperwhite har vundet plads i mit hjerte, så vil jeg aldrig stoppe med, at købe papirbøger - det er ikke en 'enten elller' sag for mig. 

2013 blev også året, hvor jeg endelig fik påbegyndt både Niceville (som jeg følte, at jeg var den sidste i landet til) og verdens-plagen Robert Langdon-serien af Dan Brown! Det var desuden året, hvor den erotiske genre for alvor vandt indpas hos både danskere og resten af verden, mit første møde med den efterhånden sagnomspundne Fifty Shades of Grey, var mindre heldigt og har nok efterladt mig med en lidt fordomsfuld holdning overfor genren - ikke fordi jeg ikke synes den har sin eksistensret, men mere fordi indholdet alt for tit er direkte elendigt. Derudover har 2013 gjort sig bemærket med det store fokus der er kommet på 'sick-lit' genren, med John Greens "The Fault in Our Stars" som hovedattraktion. Og så synes jeg også år 2013 har skilt sig ud med populariteten ved bogbloggere - jeg har hvert fald selv kunne mærke det på mine egne besøgstal og ved også, at dette har været året hvor der især er kommet mange nye danske bloggere til.

Alt i alt synes jeg 2013 har været et af de bedste læseår for mit vedkommende! Jeg har læst masser af bøger og drukket talrige kopper kaffe - og så kan det næsten ikke være bedre! Lad os skåle for 2014 og håbe det bliver et ligeså godt læseår!

6 kommentarer:

  1. Åh, du spytter bare fantastiske indlæg ud for tiden! Jeg nyder at læse dem, det skal du vide :)

    Jeg ser meget frem til din specifikke opremsning af gode/dårlige bøger i dette år; og jeg giver dig helt ret i, det har været et enormt interessant læseår med mange nye tendenser osv. Jeg er jo også selv ny i bogbloggerverdenen, og jeg elsker dette forum af bog-entusiaster. Det er fantastisk.

    I øvrigt overvejer jeg lidt en Kindle. Mit problem er lidt, jeg egentligt har det ok med e-bogslæsere efterhånden, men jeg bare ikke rigtig får dem brugt. Og en Kindle virker som den perfekte løsning på voksende plads-problemer i reolen og middelmådige paperbacks, der står og fylder. Min egen e-bogslæser er en Sony, og den er elendig. Ellers har jeg en mini iPad, men den er også bare lidt ubehagelig at læse på.
    Jeg har dog aldrig helt fået Amazons kindle-store gennemskuet. Kan man godt købe til UK priser selvom man bor i Danmark eller hvordan?

    (Undskyld sidespringet fra indlægget, jeg kom altså bare lige i tanke om det. Og er der nogen jeg forbinder med Kindle-ekspert, så er det dig :D)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød, Rikke!

      Mht. Kindle-delen så håber jeg du fik alle de oplysninger du ville på Twitter? Ellers så spørg lige igen :D

      Slet
  2. Niceville.... Jeg er ikke nået dertil endnu. Som den eneste i Danmark!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, jeg kan godt følge dig! :(

      Slet