lørdag den 28. december 2013

JULEAFTEN JUHU


Jeg håber i allesammen havde en helt forrygende juleaften, min var dejlig, som altid, selvom vi var en del flere mennesker end vi plejer og det dermed bliver lidt mere hektisk/stressende. Det er sjovt, da jeg var barn kunne jeg bedst lide at være så mange som muligt og syntes altid det var mærkeligt når jeg hørte om folk der kun holdt med deres nærmeste familie (altså mor+far+søskende), men hvis man har en lille familie så er der jo ikke andet, at gøre, men nu i dag synes jeg faktisk de juleaftener, hvor vi er færre mennesker er de bedste. Der er mere tid og stemningen er afslappet og hyggelig på en anden måde. Men det er nok en meget naturlig udvikling, jeg har jo også ændret prioriteringer med hvad der er det bedste ved juleaften - som barn var det jo klart gaverne! Og tiden omkring bordet virkede som en evighed, men nu må jeg ærligt indrømme, at jeg faktisk nyder julemaden og når vi allesammen sidder omkring bordet og snakker og hygger, meget mere end jeg ser frem til gaverne. Selvfølgelig er gaverne stadig en vigtig del, men det er ikke længere det jeg synes er det bedste ved aftenen

Men selvom jeg synes julemaden er den bedste ting, så er en tallerken fyldt med flæskesteg, and, brunede kartofler og rødkål der svømmer i flere centimeter af sovs, ikke det mest fotogene, så jeg synes ligesom vi holder os til fremvisning af los presentos.

Der er ingen ønskeseddel uden bøger og min familie har efterhånden lært det, selvom jeg stadig skal høre på kommentarer så som: "Maja laver ikke andet end at læse HELE TIDEN!!" (Min bror), og "jamen, kan du overhovedet nå at læse dem allesammen?" (min faster) og "så ved vi hvad Maja skal lave resten af juleferien, høhøhøhø" (min far). Det er som regel ind af det ene øre og ud af det andet, man kan jo ikke blive ved med at forsvare sin hobby.. Og så må jeg desuden skuffe min far, for der bliver ikke meget frilæsning da jeg har en eksamen i januar og et mavesår på størrelse med fyn, over bekymring og stress forsaget af føromtalte eksamen. 

Men til gaverne! På bogfronten fik jeg: Alkymisten af Paulo Coelho i den smukke jubilæums udgave - det er seriøst en af de pæneste bøger nogensinde, og den er ligeså farvestrålende på indersiden af omslaget når man åbner den. The Tales of Beedle The Bard og Fantastic Beasts and Where To Find Them af J.K. Rowling, der kan nærmeste ikke være nogen jul uden jeg ønsker mig et eller andet Harry Potter-relateret. One Day af David Nicholls, som jeg virkelig elsker på film og kan ikke forestille mig, at bogen ikke skulle være ligeså god. Madame Bovary af Gustav Flaubert i den pæne nye version fra Gyldendal. Winger af Andrew Smith, som er YA/Contemporary og Hestenes Dal af Jean M. Auel, som gammel heste-pige er det jo virkelig en titel der taler til mig, og har læst bagpå at hovedpersonen bliver 'ven' med et lille føl - det var jo Maja-14-år's største drøm og ønske. Udover bøger så fik jeg sager fra Line og Jo, Ganni, Becksöndergaard og Mumi.

Jeg er overordentlig tilfreds med alle mine gaver og håber også, at i har været heldige med jeres!

9 kommentarer:

  1. Hold da op, det er nogle lækre bøger du har fået dig!

    SvarSlet
  2. Hej Maja, nogle skønne bøger du har fået. Hestenes dal skal du glæde dig til. Vil dog bare bemærke at det er bind 2 i Ayla- sagaen og at de efterfølgende Bøger er mindst lige så spænnende. God læselyst:-) Mareike

    SvarSlet
  3. Ih, nogle fine bøger! Jeg kunne også godt tænke mig Harry Potter-"bonusbøgerne" - de må straks på næste års ønskeseddel!

    Jeg er også begyndt at foretrække at være færre mennesker samlet juleaften. Vi er ofte ret mange, når kærester, halvsøskende osv. osv. er med, men de sidste to år har vi kun været "kernen" af familien, altså min mormor, hendes børn og deres børn. De bringer os stadig op på 9, hvilket måske stadig er relativt mange, men når vi er vant til at være mindst 14, er 9 pludselig er lille, hyggeligt selskab.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sæt dem straks på! :D

      Når vi er 'færre', så er vi også omkring 9-10 stk. Så det er jo alligevel lidt mange, men når det ryger op på 16 mennesker så er det bare for meget - for mig hvert fald.

      Slet
  4. Den er den smukkeste udgave, jeg endnu har set af 'Alkymisten' :-)
    Og dejligt med boggaver! Jeg får desværre sjældent særlig mange bøger, da folk ofte foretrækker at give mig køkkenting (fordi jeg også har en madblog). Men så køber jeg bare bøgerne selv, ha! ;-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet