torsdag den 2. januar 2014

2013: DE VÆRSTE LÆSEOPLEVELSER

2014 har kun været i gang i få dage, men herinde bruger vi alligevel stadig lidt krudt på, at se tilbage på '13. Som sagt var år 2013 et virkeligt godt bog-år, for mit vedkommende, og jeg kom op på hele 135 bøger og med sådan et antal, er det selvsagt klart, at ikke alle bøger har været lige gode. Man kan næsten ikke undgå, at støde ind i oplevelser der, i mindre eller højere grad, er dårlige, hvad enten man virkelig prøver, at undgå sådanne oplevelser. Jeg har på denne liste forsøgt, at opstille mine allerdårligste oplevelser, i en vilkårlig rækkefølge, og håber at i ikke kommer til, at gå i samme fælder som mig, men måske har i allerede læst noget på min liste, men med et andet udfald? I så fald kunne jeg mægtigt gerne tænke mig, at høre hvad jeres oplevelse var! Lad os komme i gang:


Delirium var jeg egentlig overbevist om, at jeg havde læst i 2012, men Goodreads fortæller mig noget andet, og så må man jo lytte! Det var en bog jeg havde enormt høje forventninger til; jeg synes nemlig hele konceptet er mega genialt! Det er dystopi, hvor kærlighed er gået hen og blevet en sygdom og forbudt. En operation der sletter evnen til, at elske er dermed gået hen og blevet obligatorisk - modsætter man sig er det fængsel eller død. Se, der lyder jo som et vildt godt grundlag og kunne ha' blevet til den sejeste bog ever! Desværre er hovedpersonen, Hannah, en kæmpe idiot og stort set ulidelig, at være i selskab med. Historien halter bagefter og får slet ikke udfyldt sit store potentiale. Og så ærger jeg mig godt og grundigt over, at have 2'eren stående på min reol, med et særdeles fraværende ønske om at læse den.. I kan læse min anmeldelse her.
Åh, Charlaine Harris, for fanden da! Med Dead Ever After afrunder hun endelig en serie der skulle ha' været stoppet for noget der ligner bog nr. 100 siden! Det er kun gået ned og ned og ned med dén serie, og historien er efterhånden blevet så rodet og ligegyldig med plothistorier, der aldrig bliver fulgt ordenligt op på. Til sidst kunne jeg simpelthen ikke huske, hvem der nu havde prøvet, at slå Sookie ihjel og hvem der var den nye skurk. Jeg var simpelthen flintrende ligelgad og det eneste gode der er, at fortælle er, at den serie endelig er afsluttet! Desværre døde det gode ved Sookie Stackhouse hurtigere end denne bog udkom. Jeg gav den én stjerne.


Heksejægerens Lærling var en kæmpe skuffelse! Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan denne kan være så populær?! For mig var den fuldstændig ligegyldig - Historien var dårlig og ikke mindst kedeligt skrevet! Sproget var horribelt og det mindede mest af alt om en dårlig fortalt børnebog. Nogle gange kan jeg godt være nervøs for om fantasy-bøger går hen og bliver for 'børnet', og det var denne bog et glimrende bevis på. Jeg vil bestemt ikke læse videre i serien, det ville være spild af tid.


The Duff: Designated Ugly Fat Friend af Kody Keplinger var seriøst noget af en bæ-oplevelse! Det er den slags bog der efterlader en med en dårlig smag i munden, på vegne af sit eget køn. Piger når de er værst. Hovedpersonen ser sig selv som 'den grimme veninde' og hater derfor på sine to 'bedsteveninder' (man kan vel ikke kalde dem bedstevenner når hun konstant referer til dem med nedladende ord). Hun er misundelig på deres skønhed og egentlig på alle andre der, ifølge hende selv, er 'mere' eller pænere end hende selv. Det er særdeles trættende, at høre på og bliver kun værre når hendes had falder på Den Hotte Wesley der er noget af en womanizer og mens hun omtaler alle dem han går i seng med som 'slutty bitches', ender hun selvfølgelig selv i hans seng.. Hyklerisk og alt for meget! Læs min anmeldelse her.


Geek Girl handler om en 'nørd' - en pige der ikke går op i hverken tøj eller make-up og er lidt udenfor, er åbenbart en nørd - der bliver head-huntet til et modelbureau og 'kampen' for, at balancere i begge verdener. Med sådan et set-up ville man tro, at hovedpersonen var et nuanceret menneske, der i kraft af hendes outsider-position, ville kunne acceptere andre mennesker, som den de er. Men det kan hun slet ikke! Hun er selv ekstremt fordomsfuld og slet ikke særlig sympatisk og derfor var bogen virkelig træls, at læse! Bitchy hovedpersoner er altså noget af det værste, at læse om..




Beautiful Creatures var en ekstrem skuffelse og med bogens relative tykke størrelse var det en sand kamp, at kæmpe mig igennem! De to hovedpersoner, Ethan og Lena, var eeeeekstremt pissehamrendeirriterende! Den slags personer, man har lyst til at råbe af! Den slags personer der heeele tiden træffer de dårlige valg når det er så obvious, at det er det forkerte! Den slags personer der lader som om, der er ikke er noget valg når der skal vælges mellem 'lys/mørk side'. Og så havde forfatteren ikke engang styr på sin egen historie - jeg fandt flere steder, hvor hun modsagde sig selv eller ændrede tingene så de liiige kunne passe ind. Hvor insta-love er mega irriterende, så er 'jeg-har-ikke-engang-mødt-dig-endnu-men-ved-at-du-er-min-soulmate-ligegyldigt-hvad'-bøger, endnu mere irriterende! Jeg har absolut ingen planer om, at læse videre i hvad der sker med Ethan og Lena, for det er ret tydeligt, at på trods af deres idioti så ender de selvfølgelig sammen i en kvalmende forening.


Er det nogen overraskelse, at Fifty Shades of Grey ender på denne liste, efter min anmeldelse? Nej, det er det vidst ikke. Men med SÅ dårlig en bog så fortjener den ikke andet. Det var rent ud sagt kvalmende, at læse om Ana og Christians 'forhold' - ikke pga. sexen, men fordi det hele er så forskruet og forkert. Kan vi ikke blive enige om, at det ikke er romantisk med en stodder der tænder på afstraffelse og magtmisbrug. Og at det er sindssygt træls med den stereotype kvinde der er så vægelsindet og svag, at hun ikke kan give ham fingeren og marchere derfra på stedet - uden, at få dårlig samvittighed og krybe tilbage. Fy føj dog. Og så har jeg ikke engang nævnt min aversion mod sætningen 'min indre Gudinde'..


For fanden. Jeg kan slet ikke tænke på Half-Blood uden, at ville kradse mine øjne ud og slå alle dem der roser den, til plukfisk. Ikke fordi vi er uenige om dens værdi, men fordi den simpelthen er tyv-fucking-stjålet fra Vampire Academy! Det hjælper heller ikke, at VA er en af mine all-time yndlings serier og så rammer sådan noget kopi-lort bare hårdere! Jeg er klar over, at der i en så udbredt genre, som fantasy, vil være plotgengangere, men når stort set hele story-linen og karaktererne er taget fra noget andet, så er det bare ikke i orden! Skam dig Armentrout! Læs hele min begrundelse over, hvorfor Half-Blood er kopieret og ikke værd, at kaste penge efter, her.


Indrømmet, det skærer lidt (meget) i mit hjerte når jeg sætter Bloodlines på denne liste. Og det er heller ikke fordi den er blandt de dårligste jeg har læst - og slet ikke i samme nederenheds-skala, som de andre der husere på listen. Bloodlines er serie-efterfølger til Vampire Academy, bare med nogle andre hovedpersoner og handling. Derfor var mine forventninger også skyhøje og jeg forventer lidt, at jeg burde elske Bloodlines - for det er jo beslægtet med VA! Men mine forventninger skuffede mig fælt og en bog, hvor jeg regner hele plottet ud i starten, er bare ikke en succes. Den fik 3 stjerner og en løftet pegefinger om, at oppe niveauet til næste bog! Undskyld mange gange, for din plads på listen, Bloodlines, men det kunne ikke være anderledes.

8 kommentarer:

  1. Hehehe! Jeg nåede aldrig så langt i Stackhouse-serien, men jeg kan levende (!) forestille mig, at den er trukket i langdrag. Jeg er 100% enig i dine kommentarer om Heksejægerens lærling og Beautiful Creatures. Fifty... imponerede mig heller ikke (men det havde jeg så heller ingen forventninger om :-)). Jeg overvejer dog stadig, om jeg skal læse Delirium og evt. Geek Girl (selvom jeg har på fornemmelsen, at jeg nok vil have samme læseoplevelse som dig mht. sidstnævnte bog).

    Mht.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan kun anbefale dig til, hverken at læse Delirium eller Geek Girl! ;)

      Slet
  2. Ej, nu bliver jeg næsten skuffet på forhånd, selvom jeg ikke har læst Beautiful Creatures-bøgerne endnu. Det var jo en rigtig smuk film!! Det må jeg lige overveje... KH Shanice

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså, jeg synes slet ikke filmen var god, så hvis du er af den opfatning, så kan det sagtens være du kan lide bogen. :)

      Slet
  3. Har kun læst 'Fifty shades' af bøgerne på din liste, men er helt enig med dig. Den er virkelig ringe...

    SvarSlet
    Svar
    1. Der skal nærmest nye standarder for 'dårligheden' til, at beskrive Fifty Shades!

      Slet
  4. Beautiful Creatures; Ja, ja, ja, JA! Afgjort noget af det mest rædsomme og kliché-fyldte jeg har læst i hele år 2013. Ih, guder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var helt utroligt dårlig! x(

      Slet