lørdag den 4. januar 2014

2013: OVERRASKELSERNE

Så er vi kommet til kategorien 'Årets Overraskelser', og det er en kategori der ikke er decideret god eller dårlig. Bøgerne har her, på den ene eller den anden måde, formået af overraske, til trods for mine fejlskudte forventninger. Det kan jo både være i god eller skidt retning.. Jeg synes faktisk 2013 holdt ret mange 'overraskelser' på bogfronten; jeg er hvert fald overrasket over den stime af selvhjælpsbøger jeg synes vi så. Jeg har gået imod dillen med 'Introverte', og var ved, at kaste en smule op da alle skulle selvpromovere dem, som 'sarte og refleksive mennesker'. Jeg synes kvindedebatten er blevet alt for meget, med Morans 'Kunsten at Være Kvinde', og gider hvert fald ikke stikke hånden ned til fjabben og udbryde 'JUHU, jeg er feminist'. Yahya Hassan fik folk til, at stimle sammen og overgå hinanden i lovprisninger. Selv fandt jeg ham en anelse opreklameret og blev efterhånden ret træt af debatten. 

Alle har selvfølgelig lov til, at mene hvad de vil, men det var blot nogle af de bøger fra 2013, som jeg personligt ikke selv hoppede på, til trods for den store hype. Men lad os se på, hvad der rent faktisk overraskede mig:

Skæbnens Spind var som sådan ikke overraskende på nogle måder, med dens under middelmådige chick-lit, men det overraskende element lå i forfatteren og hendes opførsel! Jeg kan med ærlighed sige, at jeg aldrig har været ude for noget lignende! Hun gav sin nye bog, som anmeldereksemplar til flere bloggere, men efter anmeldelsen udkom, og hvis den ikke var så positiv, som hun havde håbet, så sad hun og kritiserede bloggerens mening og holdning i kommentarfeltet. Noget jeg selv, og Boghunden var ude for. Yderst uprofessionel opførsel og jeg håber, at hun vil have indset, at det altså ikke er vejen frem, hvis hun skal udgive flere bøger.
The Host var en positiv overraskelse! Stephenie Meyer er efterhånden uløseligt forbundet med Bella, Edward og fænomenet 'Twilight', i så høj grad, at det næsten virker umuligt ikke at have en hvis frygt overfor hendes andet arbejde - er det mon det samme? Samme svage kvindelige hovedperson og creepy-stalker kæreste? Men det er slet ikke tilfældet med The Host! Jeg ville ønske, at jeg havde læst denne før jeg læste Twilight, for at få et andet billede af Meyer. Jeg er ikke velbevandret i sci-fi, men denne var en yderst god introduktion og havde en hel del flere facetter og dybder, end i hendes vampyr-historie. Der er interessante dilemmaer med menneskelig grådighed, vold og destruktion, at finde i bogen. Jeg valgte at give den 4 stjerner.


Legend af Marie Lu var virkelig seriøst hypet i blogland og derfor var mine forventninger også, at dette ville være en kick-ass dystopisk bog der totalt ville rocke min verden. Jeg tog fejl! Jeg blev skuffet og følte, at den manglende et eller andet 'ekstra', der fik den til at stå ud og fortjene alt den hype den havde fået. Min irritation var b.la. af de unge karakterer, og i særdeleshed den kvindelige hovedperson, June, hun var skrækkelig! Fralagde sig alt ansvar og selvstændig tænkning.
Egentlig synes jeg bare denne bog er 'fyld' i 
den ellers så kaotiske jungle, der er dystopisk litteratur. 



Min største passion ligger ikke i klassikerne, og i løbet af året får jeg måske maks læst 3 stk. Jeg synes hurtigt det kan blive enormt højtravende og bogsnobbet, når man gang på gang kun hiver de gamle klassikere frem og roser. Det smukke/prisværdige ligger også ofte i detaljen, en særlig fin krøllet sætning, samfundskritik der skal kigges efter med lup, eller analyser der kan køres helt ud, hvor kragerne vender. Men med The Great Gatsby blev jeg en anelse forelsket, mit gamle kyniske hjerte satte pris på det flotte sprog og alle metaforene. Udover at være 'pæn', så har den samtidig en medrivende historie - som jeg trods alt stadig vægter højest.
Sommer og godt vejr kalder nærmest på chick-lit, men det er en jungle, at finde de gode blandt alle dem med et ekstremt brug af klicheer og fortabte kvinde-personligheder. Sophie Kinsella er nok mest kendt for hendes Shopaholic-serie - en serie jeg absolut ikke holder af, så derfor var mine forventninger også meget lave til denne. Men jeg blev overrasket! Jeg synes Twenties Girl er alt, hvad Shopaholic ikke er! Først og fremmest er den hyggelig, som genren foreskriver, men den er også virkelig sjov! Og ikke på den der 'fortabt kvinde kan ikke fungere uden mand'-måde. Det er stadig chick-lit og ikke finlitteratur, men det er også okay!





Ekstremt Højt og Utrolig Tæt PÅ er en af de bøger jeg virkelig opfatter, som den slags bøger 'man burde elske' og måske i særdeleshed mig, for der er lignende bøger i samme stil og genre, som jeg har været vildt begejstret for. Men utroligt nok, så fandt jeg slet ikke EHUTP interessant! Jeg brugte uendeligt lang tid på, at komme igennem den, og synes slet ikke det fungerede med dens 'leg med billeder og krea'. Hovedpersonen Oscar kravlede heller ikke ind under huden på mig, som jeg tror er en nødvendighed for, at holde af bogen. Jeg var svært skuffet og så irriterende Foers skrivestil mig grænseløst! Hele kapitler der enten var skrevet med utallige punktommer og udråbstegn efter hver sætning.

The Eternity Cure. Måske årets mest ventede bog, for mit vedkommende! Jeg eeeelskede The Immortal Rules, som var 1'eren, og havde ekstreme forventninger til dens efterfølger. Men nøøøj, hvor blev jeg skuffet! Det føltes, som om Kagawa havde taget alle mine elskede karakterer og komplet forvandlet dem! Hovedpersonen, der i 1'eren, var forfriskende hård og en sand hard-ass, blev i 2'eren komplet forvandlet til en sappy ligegyldig karakter, som fantasy-markedet er oversvømmet med. Det var som, at se ens elskede ven blive komplet forvandlet. På selve historieområdet var det også decideret tyndt! Den såkaldte cliffhanger var et patetisk forsøg på, at skabe spænding, når det var yderst klart, at intet slemt ville ske. En seriøs skuffelse, Kagawa!!

Lad os slutte af med en glædelig overraskelse! Jeg havde slet ikke forventet, at da jeg fandt nogle af mine gamle Ally's Verden-bøger, på mine forældres loft, at jeg ville komme til at holde så meget af dem! De er sindssygt hyggelige og det var vitterlig den perfekte måde, at slippe ind i den lille tids-bobel, hvor alting bare var lidt lettere og sjovere. Meget af min nostalgi og begejstring hører selvfølgelig nok sammen med, at jeg forbinder dem med mine tidlige teenageår, men det stoppede mig altså ikke fra at læse videre i serien, til langt udover de eksemplarer jeg selv ejede. Der er dejlige referencer til blyanter med fjer på toppen, oppustelige møbler og de der skoletasker af oppusteligt plastik - er jeg den eneste der kan huske de ting fra 90'erne? Gode ungdomsbøger er svære, at finde, men den her serie holder altså! 

2 kommentarer:

  1. Jeg blev også virkelig overrasket over The Host, som jeg faktisk syntes var rigtig god!

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt man stadig kan blive glædeligt overrasket! :D

      Slet